Warhammer Online: Age of Reckoning (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Door Erik Dekker

Het MMO-genre bestaat al weer een tijdje. De kwaliteit vande spellen in dit genre hadden zijn ups en downs. Het grootste deel van deuitgebrachte spellen flopte namelijk gigantisch (Pirates of the Burning Sea,Tabulara Rasa, red.). Slechts een klein deel wist zich staande te houden, datis ook de voornaamste reden waarom er nog geen vloedgolven aan MMO's zijnuitgebracht. Age of Reckoning heeft een streepje voor doordat de Warhammer-reeks al zeer bekend is. Dit kan worden vergeleken met World of Warcraft, datook al geen buitenstaander was door de Warcraft-spellen.

We besloten in Leipzig in de wereld van Warhammer te duikenmet een korte speelse ie. We hadden alleen de optie de zogenaamde Realm-versus-Realm uit te proberen. Dit zijn slagveldenwaar je bepaalde opdrachten moet vervullen, maar waar je in principeook iedereen tegen kan komen die het spel speelt.  De gebieden zagen er lekker grauw uit, waarschijnlijk om uitte beelden dat er heuse veldslagen hebben plaatsgevonden en dat die gebiedennodig heropgebouwd moeten worden. Het gekozen personage was een Squiq Herder (een goblin die vanafstand met zijn pijl en boog aanvalt met een demon aan zijn zijde). Wat meteenopviel is dat de avatar die je kiest veel details bevat (zoals littekens), maarer nog erg stroef uitziet qua uitstraling. We liepen achter de rest van onzegroep aan richting onze tegenstanders. Op onze weg lieten we een paar speler taan bij punten die je over moet nemen. Over hoe origineel het overnemen gaatworden is nog niet bekend. Wel zijn er geruchten dat spelers bijvoorbeeld eenbrug kunnen vernietigen waardoor ze het andere team op zullen houden. Dit isechter nog niet duidelijk geworden in onze se ie. Bij het slagveld aangekomen was onze Squiq zijn boog blijkbaarverloren want deze schoot zijn pijlen uit zijn hand. Niet het einde van dewereld, maar die fout werd gevolgd door immense vertragingen in het spelwaardoor het moeilijk was je vijand te vinden. De animaties van zijn aanvallen waren traag en daarom voelde het niet echt aan alsof je deel uitmaakte van eenepisch slagveld. We vroegen om nog een tweede speelse ie en de tweede keermochten we los gaan met een Black Orc. Deze kan worden gezien als een krijger (of eenWarrior), die voornamelijk van dichtbij aanvalt. De Black Orc speelde weer heelanders en liep met een immens grote bijl rond waar zogenaamde treehuggersniet blij van zullen worden. Jammer genoeg kregen we hier ook te maken metbijna dezelfde problemen: trage animaties en vertragingen in het spel, waardoor hetspelen alsnog stroef aanvoelde. Verder werd er geen portret getoond wanneer ereen vijand geselecteerd werd. Zo kan je in een chaotisch slagveld niet zien wieje nou aanvalt. Wat ook vervelend is, is dat we de levenspunten van onzeteamgenoten niet konden zien, dus is het de vraag hoe je als heler moet gaanspelen.

Gebaseerd op onze twee speelse ies moeten we toch concluderen dat aan Age Of Reckoning echt nog eenhoop gedaan moet worden. Als EA Mythic irritaties alsnog weg kan werken, wordtdit ongetwijfeld een knaller, want de potentie is er zeker. Daarbij is het natuurlijk ook niet goed mogelijk om een goed beeld te krijgen van een MMO in twee korte speelse ies. De ontwikkelaar belooft ons een diepgaande gameplay, waarin het onder meer mogelijk is om steden van je vijand over te nemen. Als klap op devuurpijl kun je ook nog standbeelden omver gooien die andere spelers hebbenverdiend bij bepaalde opdrachten. Als dat geen goed gevoel geeft!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou