Door Erik Dekker

Het MMO-genre bestaat al weer een tijdje. De kwaliteit van de spellen in dit genre hadden zijn ups en downs. Het grootste deel van de uitgebrachte spellen flopte namelijk gigantisch (Pirates of the Burning Sea, Tabulara Rasa, red.). Slechts een klein deel wist zich staande te houden, dat is ook de voornaamste reden waarom er nog geen vloedgolven aan MMO's zijn uitgebracht. Age of Reckoning heeft een streepje voor doordat de Warhammer-reeks al zeer bekend is. Dit kan worden vergeleken met World of Warcraft, dat ook al geen buitenstaander was door de Warcraft-spellen.

We besloten in Leipzig in de wereld van Warhammer te duiken met een korte speelsessie. We hadden alleen de optie de zogenaamde Realm-versus-Realm uit te proberen. Dit zijn slagvelden waar je bepaalde opdrachten moet vervullen, maar waar je in principe ook iedereen tegen kan komen die het spel speelt.   De gebieden zagen er lekker grauw uit, waarschijnlijk om uit te beelden dat er heuse veldslagen hebben plaatsgevonden en dat die gebieden nodig heropgebouwd moeten worden. Het gekozen personage was een Squiq Herder (een goblin die van afstand met zijn pijl en boog aanvalt met een demon aan zijn zijde). Wat meteen opviel is dat de avatar die je kiest veel details bevat (zoals littekens), maar er nog erg stroef uitziet qua uitstraling. We liepen achter de rest van onze groep aan richting onze tegenstanders. Op onze weg lieten we een paar spelers staan bij punten die je over moet nemen. Over hoe origineel het overnemen gaat worden is nog niet bekend. Wel zijn er geruchten dat spelers bijvoorbeeld een brug kunnen vernietigen waardoor ze het andere team op zullen houden. Dit is echter nog niet duidelijk geworden in onze sessie. Bij het slagveld aangekomen was onze Squiq zijn boog blijkbaar verloren want deze schoot zijn pijlen uit zijn hand. Niet het einde van de wereld, maar die fout werd gevolgd door immense vertragingen in het spel waardoor het moeilijk was je vijand te vinden. De animaties van zijn aanvallen waren traag en daarom voelde het niet echt aan alsof je deel uitmaakte van een episch slagveld. We vroegen om nog een tweede speelsessie en de tweede keer mochten we los gaan met een Black Orc. Deze kan worden gezien als een krijger (of een Warrior), die voornamelijk van dichtbij aanvalt. De Black Orc speelde weer heel anders en liep met een immens grote bijl rond waar zogenaamde treehuggers niet blij van zullen worden. Jammer genoeg kregen we hier ook te maken met bijna dezelfde problemen: trage animaties en vertragingen in het spel, waardoor het spelen alsnog stroef aanvoelde. Verder werd er geen portret getoond wanneer er een vijand geselecteerd werd. Zo kan je in een chaotisch slagveld niet zien wie je nou aanvalt. Wat ook vervelend is, is dat we de levenspunten van onze teamgenoten niet konden zien, dus is het de vraag hoe je als heler moet gaan spelen.

Gebaseerd op onze twee speelsessies moeten we toch concluderen dat aan Age Of Reckoning echt nog een hoop gedaan moet worden. Als EA Mythic irritaties alsnog weg kan werken, wordt dit ongetwijfeld een knaller, want de potentie is er zeker. Daarbij is het natuurlijk ook niet goed mogelijk om een goed beeld te krijgen van een MMO in twee korte speelsessies. De ontwikkelaar belooft ons een diepgaande gameplay, waarin het onder meer mogelijk is om steden van je vijand over te nemen. Als klap op de vuurpijl kun je ook nog standbeelden omver gooien die andere spelers hebben verdiend bij bepaalde opdrachten. Als dat geen goed gevoel geeft!