Je neemt de rol aan van kapitein Titus, die zich aan het begin van zijn avontuur in een dropship bevindt met een zwaar machinegeweer aan boord. De troepen van de Space Marines zijn op weg naar een imperialistische oorlogsfabriek die geïnfiltreerd is door de orcs. Ze proberen de hand te leggen op een reusachtige robot, die ze kunnen gebruiken in de oorlog tegen de mensen. Tijdens de vlucht wordt duidelijk dat de mensen niet alleen zijn. Geallieerde schepen worden aangevallen door kamikaze- orcs met op hun rug een vuurpijl. Aan de kapitein de taak om de vliegtuigen te ontdoen van hun groene indringers. Met het machinegeweer op het luchtschip is dit een makkelijke taak en de orcs vallen letterlijk met bosjes uit de lucht. Een orc-luchtschip zorgt uiteindelijk toch voor het einde van onze vlucht, waardoor protagonist Titus zijn queeste te voet moet voortzetten.

Gemotoriseerd zaagzwaard

Op land zijn de orcs in nog grotere getale aanwezig. Zowel met een machinegeweer als met granaten zijn de orcs op afstand te houden. Maar al snel weten de orcs Titus te overrompelen en wordt hij  genoodzaakt zijn motorzaagzwaard te trekken. Met een paar flinke zwaaien maakt hij korte metten met de groene monsters. Als Titus de fabriek verder infiltreert, weet hij een squad van een aantal andere Space Marines om zich heen te verzamelen. Je teamgenoten zijn geheel op zichzelf functionerende soldaten, je hoeft hen ook geen orders te geven. Zo verdedigen ze zich automatisch als het team wordt overvallen door een stortvloed aan orcs. Ook Titus staat zijn mannetje. Hij heeft ondertussen een zware mitrailleur weten te bemachtigen van een overleden kameraad. Een kogelregen blokkeert het zicht voor een paar seconden en nadat de rook optrekt zien we hoe het slagveld is overspoeld met groene ledematen en hoofden.

 
Het laatste deel van deze preview speelt zich af op een trein die op een suïcidale missie is naar de deur van de imperialistische fabriek. De trein is getransformeerd in een stormram vol met explosieven. Titus moet proberen de trein tot een halt te brengen voordat deze de fabriek bereikt, maar wordt ondertussen geteisterd door een luchtschip. Titus maakt korte metten met de orcs aan boord en weet met een zwaar geweer dat de orcs hebben laten rondslingeren op de trein het luchtschip neer te halen. Met een zware knal land het neerstortende luchtschip op de trein waardoor de wagons door de lucht vliegen.

 

Sterkte met je wapens

Space Marine heeft niet echt de uitstraling van een RPG, maar weet de schietactie wel met elementen uit dit genre te combineren. Zo worden wapens door veelvuldig gebruik sterker. Titus kan naast zijn zwaard ook maar één wapen bij zich dragen, wat ook het geval is bij het Warhammer-bordspel. Als je van wapens wisselt, gooit Titus het oude wapen weg. Wordt dit op een later tijdstip in het spel weer opgepakt, dan heeft dit wapentype dezelfde progressie als op het moment dat je het wapen weggooide. Als een wapen krachter is, is het ook mogelijk om aangepaste munitie te gebruiken.
 
 
Naast dat het spel een nieuwe doelgroep aanspreekt, moet het ook trouw blijven aan de fans van de Warhammer 40,000-reeks. De manier waarop de Space Marines worden neergezet, zal hen zeker bekoren. De mariniers zijn menselijke elitekrijgers die nergens voor terugdeinsen. Dit zie je ook terug in hun vaardigheden. Zo heeft Titus de beschikking over de Bull rush -vaardigheid, waarmee hij een kort sprintje trekt en alles in zijn weg omver maait.
 
Het spel onderscheidt zich van genregenoten door de enorm kleurrijke omgeving en de indrukwekkende geluidseffecten. Iedere stap die kapitein Titus zet, klinkt zwaar en je ervaart hierdoor daadwerkelijk hoe krachtig hij is. Het plasmageweer maakt eveneens een heftig geluid, vooral als er gebruik wordt gemaakt van een opgeladen shot. Maar ondanks dat de indrukwekkende impact van de actie, oogde zelfs de demo een beetje repetitief. Steeds worden maar golven van orcs op je afgestuurd. Het is dus nog even de vraag of het spel wel gevarieerd genoeg is.