Preview
Martyr

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr (hands-on)

Deze had je vast niet verwacht

Geschreven door Wilbert Meetsma op
Het mag een wonder heten dat er nog niet eerder Diablo-achtige actie-rpg op basis van de Warhammer 40,000-franchise is verschenen. Inquisitor – Martyr laat tot dusver zien dat het genre en het ultragewelddadige universum prima samengaan.

In de verre toekomst wordt het interstellaire rijk der mensen van alle kanten bedreigd. Legioenen Space Marines en de miljarden trouwe soldaten van de Astra Militarum vechten een nooit oplatende oorlog tegen Orks, Tyranids, Necrons en ander gespuis om de onvermijdelijke val van het Imperium of Man uit te stellen. Maar de innerlijke vijand is misschien wel groter. Het leidende licht van de God-Emperor schijnt niet overal even sterk en afvallige gedachten liggen op de loer. In het universum van Warhammer 40,000 leidt ketterij niet tot een boze broeder die wat stellingen op een deur hamert, maar tot een invasie van demonen en het verlies van hele sectoren.

Omdat de Vader, Beschermer en God van de mensheid niet overal tegelijkertijd kan zijn, trekken Inquisitors als een soort geheime politie door het keizerrijk om elk teken van verraad te onderzoeken en uit te roeien. In Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr, ontwikkeld door het Hongaarse NeocoreGames, speel je als een van deze Inquisitors en trek je naar de Caligari-sector. Daar is een duizenden jaren oude Fortress-Monastery – een kruising tussen burcht, kathedraal en ruimteschip – spontaan verschenen. De mysterieuze terugkeer van de Martyr kan alleen maar slecht nieuws betekenen voor de miljarden inwoners van de sector.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr

Rechter, jury en beul

In de nieuwe actie-rpg van de makers van The Incredible Adventures of Van Helsing besteed je weinig tijd aan het ondervragen van mogelijke apostaten, maar zegen je de vijanden van de God-Emperor met het blauwe licht van een vurende Plasma Pistol. Hordes aan Chaos-aanbidders, mutanten en demonen ruimen het veld in korte, procedureel gegenereerde missies. Tijdens deze bloederige geweldsuitspattingen kun je hints vinden die je leiden naar een diepere samenzwering. Aan het eind van elke missie open je een lootbox om je personage verder mee te verbeteren. Spelend op een PlayStation 4 Pro wenden we al snel aan de knoppenindeling, al bleek het selecteren van doelen soms wat onhandig.

De Inquisitors van Warhammer 40,000 komen in alle soorten en maten, afhankelijk van hun leven voordat ze gehoor gaven aan hun heilige roeping. Crusader Inquisitors kiezen voor grof geschut, lompe slagwapens en zware pantsers. Death Cult Assassins bewegen zich als water door de vijandelijke linies en steken bij voorkeur demonen in de rug. Psykers bestrijden vuur met vuur en zetten hun eigen ziel op het spel om de machtige krachten van de Warp te beheersen. Elk van deze klassen kent op zijn beurt weer drie specialisaties.

De klasse bepaalt de speelstijl, maar je vaardigheden komen voort uit de wapens en het pantser dat je draagt. Met een tweehandig zwaard kun je bijvoorbeeld eenvoudig groepen monsters in mootjes hakken, terwijl een Assault-pantser je korte afstanden laat vliegen. We zijn benieuwd of op een later punt in de game hier verder mee valt te experimenteren, want sommige van deze vaardigheden zijn moeilijk te onderscheiden van anderen. Drie soorten automatisch vuur van een Autopistol is niet bepaald de variatie die we zoeken.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr

Exterminatus confirmed

Onze speelsessie bestond vooral uit het verkennen van de gotische krochten van de Martyr, die een belangrijke rol speelt in de campagne. Naast de gedoemde Fortress-Monastery bezoek je ook een keur aan planeten en ruimtestations. Het hoofdverhaal kun je slechts in je eentje doorspelen, maar buiten de verhaalmissies om kun je de krachten bundelen met andere Inquisitors en samen een Cabal vormen. Door samen te spelen ontsluit je bonussen voor het vinden van betere uitrusting en de community als geheel krijgt na de lancering van de game periodiek een keuze voorgeschoteld, die het verdere lot van de Caligari-sector bepaalt – voor de ingewijden: we hebben een verwijzing naar Exterminatus al gezien.

Ontwikkelaar NeocoreGames is bovendien van plan om met elk nieuw seizoen nieuwe vijandelijke facties te introduceren. In eerste instantie krijg je het aan de stok met de Chaos-god Nurgle en zijn rottende volgelingen, maar de overige Ruinous Powers en de verschillende buitenaardse rassen van WH40K staan op de planning.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr heeft alles in zich om schouder aan schouder te staan met games als Path of Exile en Grim Dawn. We zijn nog niet helemaal overtuigd van de besturing voor de consoles en sommige vaardigheden missen inspiratie, maar de sterk neergezette WH40K-sfeer en de mogelijkheid om het lot van de hele sector te bepalen, spreken ons alvast erg aan. Een gemiddelde Inquisitor zou het niet toestaan, maar we hebben goede hoop.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr verschijnt 11 mei voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze preview is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Siegfried onthuld voor SoulCalibur 6 Nieuwe Global Events aan The Division toegevoegd
1

Reacties op: Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DunkieXL

    • 15 april 2018 09:58
    Erg benieuwd naar deze game al maak ik mij toch een beetje zorgen om de gameplay.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.