Na Winter Assault en Dark Crusade vond THQ het tijd voor nog een uitbreiding voor Warhammer 40,000: Dawn of War. Soulstorm is de titel van de uitbreiding en zal volledig stand-alone zijn, het origineel is dus niet vereist om van deze uitbreiding te kunnen genieten. Zal deze uitbreiding weer voor extra levensduur zorgen of wordt het nou eindelijk eens tijd voor een compleet nieuw deel in de serie?Soulstorm zal draaien om een sterrenstelsel waar een enorme storm raast. Vandaar dus de naam Soulstorm. Deze storm trekt de aandacht van de rassen uit het origineel, die besluiten om er een kijkje te nemen. Natuurlijk kunnen deze rassen niet naast elkaar leven, en dus ontstaat er een conflict in het sterrenstelsel tussen de zeven rassen die de Dawn of War-reeks ondertussen kent.

Maar de uitbreiding voegt ook nog twee nieuwe rassen toe, die ook zullen strijden om hun plek in het sterrenstelsel. Dit zijn de Sisters of Battle en de Dark Eldar. De Dark Eldar is een ras dat bestaat uit Eldar troepen (die al in de Dawn of War game aanwezig waren) maar naar de dark side zijn overgestapt. De Sisters of Battle zullen daarentegen geen duister tintje hebben, het is namelijk een gelovig ras dat zal strijden in de naam van hun God. De Dark Eldar zullen het moeten hebben van een snelle speelstijl. De eenheden zijn zwak bepantserd en zullen het dus van snelle aanvallen moeten hebben. In de lange gevechten moeten ze het dus afleggen tegen de andere rassen. Daar staat tegenover dat de Dark Eldar het snelste ras van allemaal zijn en dus moeilijk te pakken te zijn als ze eenmaal in beweging zijn. De Sisters of Battle daarentegen zijn goed beschermd en zullen het lang uithouden in een gevecht. Met name door speciale krachten die de Sisters of Battle kunnen oproepen om zichzelf te beschermen.

Deze speciale krachten op te roepen via hun eigen unieke 'grondstof'. Zo kan je met de Dark Eldar de zielen van je gedode vijanden of gesneuvelden teammaten opnemen en met deze zogenaamde Soul Essence zul je speciale krachten kunnen activeren. Denk hierbij aan een kracht om verborgen vijanden te zien, of om een enorme Soulstorm op de roepen die over het slagveld raast en alles wat hij tegenkomt vernietigd, vriend of vijand. De Sisters of Battle hebben Faith, een grondstof die te verkrijgen is door er in te investeren met andere grondstoffen. Naast je grondstoffen te besteden aan troepen en ontwikkeling, zul je dus ook moeten investeren in Faith om speciale krachten te kunnen gebruiken. Hierdoor zul je dus goed moeten nadenken wat je met je grondstoffen doet, aangezien je je grondstoffen goed zal moeten verspreiden. Want met alleen veel eenheden win je een gevecht niet. Je zal een afweging moeten maken en je grondstoffen moeten uitgeven aan zowel speciale krachten als aan je eenheden. De beslissingen die je maakt zullen een groot verschil maken of je een gevecht wint of verliest. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een groot schild dat je kunt oproepen om je troepen te beschermen, of een zwavelregen die je op het slagveld los kunt laten barsten. Hierdoor kun je met een simpele druk op de knop een heel gevecht omgooien en van een verliezer toch nog een winnaar worden.

Naast deze twee nieuwe rassen met speciale krachten zal het spel ook luchteenheden toevoegen, niet alleen voor de twee nieuwe rassen, maar ook voor de andere zeven rassen die het spel al kent. Hierdoor zullen veel strategieën dus overhoop gehaald worden en zal het de gameplay voor een groot deel dus vernieuwen en uitdagender maken. Want jezelf ingraven in een vallei is er nu dus niet meer bij, aangezien je van alle kanten aangevallen kan worden door de luchteenheden. Naast de nieuwe rassen en nieuwe eenheden zal het spel ook een stapje hoger gaan wat betreft de singleplayer campagne. In Dark Crusade werd turn-based speelstijl op een grote kaart (zoals in de Total War reeks) al toegevoegd, maar daar werd gestreden op een enkele planeet. In Soulstorm zal deze modus weer terug te vinden zijn, maar dit maal met een heel sterrenstelsel. Nog uitgebreider en groter dus, wat garant zal moeten staan voor nog meer uurtjes speelplezier. Al is het maar de vraag of dit niet een simpele reeks van zogenaamde skirmish games zal worden. De AI lijkt overigens ook verbeterd en weet in ieder geval ook goed om te gaan met de nieuwe luchteenheden en de nieuwe rassen.

Ook online zal in Soulstorm het één en ander veranderen. Zo kent het spel nu medailles die je kan winnen door online te spelen. Het werkt hetzelfde als het achievementsysteem zoals we dat al kennen van de Xbox 360 en enkele andere PC-games. Een leuke toevoeging dus als je het leuk vind om te strijden voor een reeks aan medailles naast je naam. In de singleplayer zal je trouwens wel met alle negen rassen kunnen spelen, maar in de multiplayer zal je alleen met de twee nieuwe rassen kunnen spelen, tenzij je ook het origineel hebt, inclusief de vorige twee uitbreidingen. Dus helemaal stand-alone is deze game ook niet te noemen. Al met al dus veel nieuwe eenheden en opties in deze derde uitbreiding, maar aan de andere kant begint het nu toch wel tijd te worden voor een compleet nieuw deel. Want de vraag blijft natuurlijk hoeveel mensen nog op deze derde uitbreiding zitten te wachten. aangezien het het spel alleen maar iets uitbreidt en geen enorme veranderingen met zich mee brengt. Ook zijn de graphics lang niet meer de mooiste. Voor de fans zal het zeker een topper worden, maar of het spel genoeg in petto heeft om ook voor de nieuwkomers leuk te zijn, is nog maar de vraag. We zullen het zien wanneer Soulstorm in maart op de markt komt.