De drie belangrijkste kenmerken van het eerste Dawn of War-deel zijn brute melee gevechten, de nadruk op vechten (en niet op het bouwen van basissen) en als laatste de over-the-top units. Een succesvolle mix die uiteraard in Dawn of War II wordt doorgezet. Maar er is meer. Door de ervaring die is opgedaan met Company of Heroes heeft Relic besloten enkele belangrijke elementen uit diezelfde serie over te hevelen naar Dawn of War II. Denk hierbij aan de mogelijkheid om je eenheden te laten schuilen achter objecten, de mogelijkheid om je eenheden uit te rusten met nieuwe wapens en een engine die je in staat stelt om veel aspecten van de omgeving kapot te knallen.

 

Nog een belangrijke verandering is de manier waarop je eenheden worden gepresenteerd. In RTS-games is het vaak een wirwar aan units op het slagveld, wat het voor de gamer lastig maakt om voeling met je manschappen te krijgen. In Dawn of War II zal je daarentegen met een kleine groep units spelen Het doet dan ook meer denken aan een zogenaamde squad-based actiegame dan aan een strategiespel, maar volgens Relic zal Dawn of War II nog steeds dat Warhammer-gevoel bevatten.

Verder lag de nadruk tijdens de presentatie sterk op de betrokkenheid met

je team. Volgens Relic Entertainment zul je  veel waarde gaan hechten aan de hoofdrolspelers. Ze zijn niet meer enkel pionnen in het strategische spel, maar kennen ditmaal een persoonlijkheid en naam. Ook tof is de mogelijkheid deze eenheden te upgraden. Opmerkelijk is dat dit heel erg diep gaat. Alles wat je in missies wint of verliest, Marines of wapens, zal van invloed zijn op de latere missies. Op deze manier wil Relic de gamer in het strijdgewoel van Dawn of War II trekken.

Over de singleplayer weten we nu dat deze ditmaal compleet anders is. Je kiest zelf welke missies je zult doen. Hierdoor komen sommige missies te vervallen en dus zal niemand precies dezelfde verhaallijn spelen. Ook binnen elke missie laat Relic bepaalde keuzes over aan de speler door middel van secundaire opdrachten. De multiplayer is daarentegen bijna onveranderd gebleven, aldus de woordvoerder van Relic. Je zult met alle vier de rassen kunnen spelen en de gevechten zullen groter zijn dan in de singleplayer. Helaas heb ik hier geen beelden van gezien en dus kan ik enkel het woord geloven van de beste man.

Dawn of War II belooft een hele toffe titel te worden. Het is tamelijk vernieuwend voor games in het genre, zeker wanneer je kijkt naar de diepgaande mogelijkheden je personages te upgraden. Mensen die Dawn of War gaaf vonden gaan ook dit deel zeker waarderen, het kenmerkt hetzelfde brute gevoel en stijl als zijn voorganger. Ik heb er in ieder geval zin in om (hopelijk) binnenkort lekker door de bossen te raggen met mijn Space Marines.