Videopreview Dawn of War II

De meeste real time strategy-fans wachten al een tijdje op Warhammer 40,000: Dawn of War II. Dit vervolg op een veelgeprezen game uit het genre zal op februari eindelijk uitkomen en je kunt het wel aan Relic Entertainment overlaten om een aantal heilige huisjes in het genre omver te gooien en zo voor de nodige vernieuwing te zorgen.

Relic staat natuurlijk ook bekend om Company of Heroes, een game die heel wat teweegbracht in het genre door de focus op brute actie en de nieuwe gameplay-elementen. De ervaring die de ontwikkelaars hebben opgedaan met deze game hebben ze gebruikt om spectaculaire en gebalanceerde gevechten in Dawn of War II te stoppen.

Veel RTS-fans zullen aan de structuur van de singleplayer van Dawn of War II moeten wennen. In plaats van een uur lang ploegen om een volgend level te bereiken, doe je in deze game zo'n tien tot twintig minuten over een missie. In plaats van een tiental levels zijn er maar liefst 54 stuks in Dawn of War II, dus in de totale speelduur zul je het niet merken. Relic heeft dit gedaan om ook minder ervaren spelers van de singleplayer te laten genieten. Tergend lange missies zijn misschien wel leuk voor de echte fanatiekelingen, maar schrikken de gemiddelde gamer af. Ook zijn de missies zelf kort en op actie gericht. Je hoeft geen basis te bouwen maar trekt gewoon meteen ten strijde met je eenheden.

Misschien wel de belangrijkste toevoeging is de mogelijkheid om te schuilen achter gebouwen, muren en rotsen. Dit zorgt ervoor dat je tactiek en die van de computer (of een menselijke tegenstander) heel anders is dan voorheen. Je hebt nu immers plekken om te schuilen en je tegenstander ook. Natuurlijk kun je die plekken weer kapot schieten. Zelfs de kraters die je achterlaat kun je gebruiken om in te schuilen. Het gevechtsgebied verandert dus constant en dat vergt een oplettende speler. Ook dit zal de Company of Heroes-fan niet vreemd voorkomen.

Een ander belangrijk punt waarin Dawn of War II zich onderscheidt van de concurrentie is het belonen van de spelers. Over het algemeen is de enige vooruitgang die je boekt in een RTS het volgende level dat je bereikt. In Dawn of War II krijg je echter steeds sterkere wapens en een team met meer ervaring. Alle voortgang die je boekt gaat mee naar het volgende level. Naast dat je diverse nieuwe eenheden en voertuigen ontgrendelt in de game, blijf je ook met hetzelfde team spelen en zijn de soldaten onder je gezag niet naamloze poppetjes die je als kanonnenvoer inzet. Elke soldaat is van de nodige informatie en details voorzien zodat je, als je er een beetje voor open staat, een band met ze opbouwt en ze niet graag zal verliezen in het heetst van de strijd.

Voor de meeste RTS-fans is een solide multiplayer minstens zo belangrijk als de campaign. Ook wat dat betreft lijkt het wel goed te komen met Dawn of War II. In de diverse competitieve modi kun je met maximaal zes spelers aan de slag. Je kunt dus in twee teams van drie, maar ook één tegen één of alles wat daartussen zit. Door de vijand te vernietigen of overwinningspunten binnen te halen win je een game. Net zoals in de campaign ligt de focus van de multiplayer op snelle actie. Je bent wel bezig met het bouwen van een basis, maar dit doe je in de buurt van de frontlinie, waardoor de game een hoger tempo zal hebben dan we gewend zijn van een RTS.

Als toevoeging in de multiplayer kun je ook nieuwe uiterlijke aanpassingen voor je unit ontgrendelen. Dit zorgt ervoor dat je er uniek uitziet en aan je tegenstanders kunt tonen dat je de nodige ervaring hebt. Tot slot is er een coöperatieve modus waarmee je de verhaalmodus met twee personen kunt doorspelen.

Tot zover de eerste Dawn of War-donderdag. Verwacht volgende week donderdag een nieuw artikel over Warhammer 40,000: Dawn of War II.

Videopreview Dawn of War II