War of the Vikings lijkt enorm veel op zijn voorganger. De game werkt met dezelfde engine, heeft hetzelfde karakter en draait om hetzelfde principe: megagrote veldslagen, alleen dan met Vikingen in de hoofdrol. De overgang van ridders naar Vikingen is geen vreemde stap van ontwikkelaar Fatshark. Beide soorten krijgers komen uit de middeleeuwen, waardoor veel onderdelen van de originele game opnieuw gebruikt kunnen worden.

De mmo wordt met maximaal 64 spelers gespeeld. Al die spelers kunnen deelnemen aan één massaal gevecht dat zich in dezelfde tijd als de Vikingen afspeelt. In de game nemen twee teams het tegen elkaar op: de Vikingen tegen de Saxons. De Vikingen komen uit Scandinavië, de Saxons bezetten toentertijd een groot gedeelte van Europa. Beide teams zien er als Vikingen uit, maar het valt snel op dat velen een voorkeur hebben voor de 'echte' Vikingen waardoor de Saxons vrijwel altijd het minder gewilde team is.

War of the Vikings

Geen Assassin's Creed-actie

Als speler heb je de mogelijkheid om uit drie klassen te kiezen: een krijger met een zwaard en schild, grote bijl of pijl en boog. De drie klassen bieden een fijne balans binnen de gevechten waarbij de zwaardvechters als eerste aanvallen, de krijgers met een bijl de harde klappen uitdelen en de boogschutters op een afstand blijven. Dit voelt heel natuurlijk aan en veel gamers snappen de voor- en nadelen van een klasse ook erg snel. Zo niet, dan leren ze het wel, want als je met een boogschutter vol in de aanval gaat ligt binnen enkele seconden je afgehakte hoofd op de grond.

Het actiesysteem is net als in zijn voorganger het belangrijkste onderdeel van War of the Vikings. Hoewel vechten heel gemakkelijk lijkt, is het verdomde moeilijk om écht goed onder de knie te krijgen. Je moet de aanvallen zeer nauwkeurig timen en ook nog eens met de muis de juiste zwaai aan een slag geven. Je kunt met de drie knoppen van de muis aanvallen, jezelf beschermen door middel van blokken en een wapen gooien. Omdat het blokkeren van aanvallen lang niet altijd het gewenste resultaat oplevert, word je gedwongen om echt deel te nemen aan de gevechten in plaats van overdreven defensief te spelen. In War of the Vikings zie je dus geen Assassins Creed-actie.

Twee andere belangrijke onderdelen van het actiesysteem zijn ontwijken en een speciale aanval. Bij laatstgenoemde kun je een secundaire aanval met een wapen uitvoeren, zoals een steek met je zwaard die venijnig uit kan pakken. Deze secundaire aanvallen kunnen, mits goed uitgevoerd, erg dodelijk zijn. Het nadeel van dergelijke aanvallen is dat ze lang duren en mocht je missen, dan word je zelf in stukken gehakt. Het ontwijken van aanvallen, waarbij het personage snel naar achteren beweegt, geeft net wat meer snelheid aan de ietwat trage gameplay. Een onderdeel dat logischerwijs bij de gevechten van die tijd hoorde.

War of the Vikings

Flinke verbeteringen

Een grote verbetering ten opzichte van War of the Roses is dat de nieuwe game een staminabalk heeft waardoor de krijger een gelimiteerd aantal aanvallen uit kan voeren. Dit beperkt het 'rossen op de muisknoppen' waardoor spelers meer tactische beslissingen nemen en beter nadenken alvorens ze een aanval uitvoeren. Zo is het mogelijk dat je jezelf na enkele flinke aanvallen even moet terugtrekken om weer op adem te komen.

Een andere belangrijke verbetering is het afschaffen van het perk-systeem. De ervaringspunten die je verdient, kunnen in War of the Vikings alleen aan visuele veranderingen worden uitbesteed. Dit moet meer balans binnen de game brengen, want in War of the Roses waren sommige spelers veel te krachtig omdat ze meer uren in de game hadden doorgebracht. Zo kwam het regelmatig voor dat je in een team deathmatch-game werd geplaatst met drie of vier spelers die door hun ervaringspunten het gehele spel domineerden.

Naast het algemene team deathmatch biedt War of the Vikings ook de spelmodi deathmatch en een gave arenamodus. In de arenamodus nemen twee kleine teams het tegen elkaar op tot er één team gewonnen heeft. In totaal speel je negen rondes en het team dat als eerste vijf rondes haalt, heeft gewonnen. Ook is er een speciale gevechtsmodus waarin het niet mogelijk is om te respawnen. Dit levert een meer intense en tactische strijd op omdat velen hun teamgenoten zo spoedig mogelijk weer proberen te helen en meer in teams aanvallen.

War of the Vikings

Nog steeds alpha

De alphaversie van War of the Vikings, de enige speelbare versie op dit moment, voelt al heel solide aan. De gevechten zijn beter gebalanceerd dan die in zijn voorganger en daarmee gemakkelijker voor beginnende spelers. Ook de wapens - en met name grote bijlen - zijn erg gaaf en bieden genoeg nieuws om War of the Roses even links te laten liggen. Daarnaast is de actie nog steeds even bevredigend en merk je na elk potje dat je beter bent geworden.

War of the Vikings heeft echter nog steeds dezelfde nadelen als zijn voorganger. Zo kunnen de gevechten warrig overkomen, voelt het hitbox-systeem nog steeds een beetje inconsistent aan en overheerst de soberheid die de game uitstraalt soms iets te veel. Toch blijft War of the Vikings een erg vermakelijke game voor degenen die houden van grote veldslagen zonder genade, en kunnen beginnende spelers met een gerust hart aan hun eerste Vikingenavontuur beginnen.

War of the Vikings staat gepland voor het eerste kwartaal van 2014. De game komt uit op Windows.