Wallace & Gromit, een duo bestaande uit een mens en zijn viervoeter, hebben reeds een aantal keren mogen komen opdraven in de gelijknamige korte, met klei geanimeerde films van Aardman (Chicken Run). De filmpjes konden altijd rekenen op positieve kritieken, mede door de leuke humor en de nette klei-animaties. BAM! Entertainment vond het tijd worden voor een spel met deze twee helden in de hoofdrol en stelde Frontier Development aan om het spel te ontwikkelen. Wij bekeken een vroege speelbare versie van het spel voor de PS2.

Hoewel Pingu en Tux er erg schattig uit zien, zijn lang niet alle pinguïns uit hetzelfde hout gesneden. In Wallace & Gromit krijg je namelijk te maken met Feathers, een alles behalve vredelievende pinguïn welke alle babydieren in de dierentuin opgesloten heeft om er zo voor te zorgen dat hun ouders van deze dieren edelstenen voor hem gaan maken in de kolenmijnen. Een erg stout plan en Wallace & Gromit gaan daar natuurlijk een stokje voor steken en kijken hierbij hun tactiek af bij de oude Grieken. Ze gaan namelijk een Trojaanse Pinguin ontwikkelen om zo bij Feathers te infiltreren.

De digitale versie van Wallace & Gromit, je zou zowaar denken dat er klei in je computer zit.

De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om van Wallace & Gromit een luchtige platformgame te maken. Als speler neem je de controle over Gromit, de hond, terwijl je zo nu en dan naar Wallace kan fluiten zodat hij je te hulp schiet. Wallace is namelijk bij uitstek geschikt om aparaten te repareren welke je meestal verder door de levels heen helpen. Om deze aparaten te kunnen repareren heb je dan weer het nodige gereedschap nodig. Hiervoor komt Gromit dan weer goed van pas. Gromit kan namelijk springen en klimmen en zo op hogergelegen plekken in de levels komen, terwijl Wallace enkel via de normale paden zijn doel kan bereiken.

De levels in Wallace & Gromit bevatten meestal één of meerdere hoofddoelen welke voltooid dienen te worden om verder te kunnen. Het hoofddoel bestaat meestal uit het bevrijden van een opgesloten babydiertje. Ook dien je vaak een aparaat te repareren. Hiervoor is echter gereedschap nodig en dit ligt meestal niet voor het oprapen. Vaak moet je aardig wat toeren uithalen om aan deze kleinnoden te geraken. Er zal vooral veel gesprongen moeten worden in Wallace & Gromit, waarbij een juiste timing natuurlijk van groot belang is. Verder zal je van tijd tot tijd lianen, ladders en liften moeten gebruiken om bij je doel te komen.

Het eerste dier dat je zal redden is een baby-olifantje. How cute. Deze reuzachtige mama-olifant is daar natuurlijk erg blij mee.

Naast de hoofdopdrachten zijn er ook een aantal kleinere opdrachten te vervullen welke voornamelijk bonussen opleveren. Deze bestaan meestal uit goed in het spel geïntegreerde minigames. Door bijvoorbeeld ergens een knop in te drukken activeer je een checkpointrace welke je binnen de tijd zal moeten uitlopen om een muntstuk te bemachtigen.

Zo nu en dan zullen er ook enkele vijanden de revue passeren en deze zijn op de klassieke manier te verslaan: met de vuisten. Ook zal Wallace de nodige wapens voor Gromit ontwikkelen welke aardig van pas zullen komen in de gevechten. Het eerste wapen dat je in handen krijgt is de Bananagun en deze blijkt in gevechten nog vrj onhandig. Voor het activeren van knoppen, in de vorm van een gong of een schietschijf, is dit wapen dan wel weer erg handig.

De levels in Wallace & Gromit zijn aardig gevarieerd en bevatten de nodige puzzels om je een aardig tijdje bezig te houden. De opbouw van de levels heeft wel wat weg van de eerdere Tomb Raider games, al is de aankleding een stuk kleurrijker en gevarieerder. Ook zit er de nodige humor in de game, welke zich voornamelijk uit in de animaties. Men is er goed in geslaagd om de look & feel van de kleipoppetjes om te zetten naar een 3D spelwereld. Wel kampte de betaversie met enige cameraproblemen. Zo zit de camera meer dan eens in een muur verstopt, net wanneer je een moeilijke sprong wil maken. Soms wisselt de camera ook naar een compleet onbegrijpelijk standpunt waardoor je ineens naar de voorkant in plaats van de achterkant van Gromit zit te kijken en je niet meer kan zien waar je heen loopt.

Als men het spel op een degelijke manier zal weten af te werken dan kan Wallace & Gromit een leuke platformer worden welke fans van het genre zeker even bezig zullen houden. Er is alvast genoeg variatie in de levels en alles ziet er redelijk mooi uit. Wel dient er korte metten gemaakt te worden met de vele cameraproblemen die de betaversie rijk was.