Al weer enkele maanden terug kondigde Capcom vijf nieuwe GameCube exclusieve titels aan. Later meldde men dat maar één van deze vijf titels exclusief naar de GameCube zou gaan. Capcom zelf gooide het op een 'vertaalfout' van de Japans/Engelse tolk. Wat de waarheid is laten we even in het midden. Wel kan ik mededelen dat één van de vijf titels de hier te bespreken Viewtiful Joe geworden is. Net als de andere vier titels wordt dit spel gemaakt door een apart opgerichte studio van Capcom. VJ is één van de vier multiplatform-games. Met VJ slaat men een compleet nieuwe weg in. Dit wordt dan ook een Side-Scrolling Action Beat'm'up game. Wat daar mee bedoeld wordt zal ik verderop uitleggen. 3D-wereld

Klik na het zien van de eerste screenshots nu niet gelijk dit venster weg. Ook al lijkt het een simpel 2D platform spelletje, dit wordt het zeker niet. Ten eerste is het spel compleet 3D. Het grootste gedeelte zal alleen van een side-scrolling standpunt bekeken worden waardoor het 2D lijkt. Maar in de diverse vrijgegeven filmpjes is duidelijk te zien dat dit spel wel degelijk driedimensionaal is. Verder ziet het er, dankzij onder andere de cel-shading techniek erg vrolijk uit. Misschien willen sommigen van jullie het zelfs 'kiddy' noemen, maar dat doet niet af aan het feit dat de gameplay heel volwassen is. Geef het dus nog niet op!

Special Effects

Voor het verhaal zal je VJ niet aanschaffen. Joe beland namelijk in een andere dimensie, de dimensie van de films, waar hij zijn vriendinnetje moet redden door zich door een bende slechteriken heen te worstelen. In deze dimensie verandert hij in een superheld: Viewtiful Joe. Deze superheld heeft een aantal basic bewegingen: springen, bukken, schoppen en slaan. Daarnaast is er een Special Effects meter aanwezig. Deze vult zich vanzelf aan en kan door de speler opgebruikt worden. Je doet dit namelijk door met de tijd te spelen. Er is een optie vergelijkbaar is met de bullet time uit Max Payne en die dus de tijd wat langzamer laat lopen. Je kunt in deze toestand aanvallen en zelfs kogels ontwijken of schitterende combo's en aanvallen loslaten op je tegenstanders. En dat is waar het om gaat in VJ: stijl. Verder is er nog een 'speed' optie aanwezig die doet wat de naam al suggereert. Wanneer je Special Effects meter leeg is verander je weer voor enkele seconde in de gewone, kwetsbare Joe.

Naast de basic moves leer je gaandeweg ook nog special moves die voor de nodige variatie kunnen zorgen. Veel van deze moves worden in de lucht uitgevoerd wat allemaal voor spectaculaire, en natuurlijk stijlvolle, acties kan zorgen. Buiten het betere voetenwerk zullen er allerlei andere objecten gebruikt worden bij deze attacks, denk daarbij bijvoorbeeld aan radioactieve bananen (jawel!).

VJ is niet compleet lineair. De verschillende levels zijn op verschillende manieren uit te spelen. Wel zul je aan het eind van elk level een baas moeten verslaan. Of resultaten uit eerdere levels ook van invloed zijn op de latere is nog niet helemaal duidelijk.

Massa Het enige wat deze game tegen kan gaan staan is zijn uiterlijk. Dit is een spel wat niet snel door de massa opgepikt zal worden. Het lijkt eenvoudig en old-school maar dat is absoluut niet de juiste omschrijving voor Viewtiful Joe. Mocht je nog niet overtuigd zijn bekijk dan vooral ook eens de filmpjes! Hierin is tevens het hele stripuiterlijk te herkennen. Zo zien we woorden in beeld verschijnen die de acties omschrijven en horen we tevens een stem die deze woorden uitspreekt. Ook zien we de nodige sterretjes en 'hitwolkjes' alsmede de achtergrond vervaging tijdens speciale moves. Conclusie

Dit is zeker een titel om naar uit te kijken. Old school gemengd met een origineel vleugje beat'm'up en Matrix-stijl. De graphics zien er bijzonder goed uit en de gameplay lijkt erg divers te worden. Het enige nadeel is de release datum. Terwijl de Japanners volgende maand al mogen genieten van Capcom's nieuwe game, moeten de Amerikanen nog tot de herfst wachten. En wij? Als het meezit eind 2003. We hebben in ieder geval iets om naar uit te kijken.