Vier PSN-titels die je spelen wilt | Gamer.nl

Vier PSN-titels die je spelen wilt | Gamer.nl

De trend is al jaren geleden ingezet, maar wat Sony betreft is ‘t dit jaar meer dan ooit aan de orde: de nadruk op digitale releases in plaats van op de grote, fysieke AAA- titels op een schijfje. Recent hield PlayStation in Londen een PSN Digital Event waar maar liefst zestien van die titels speelbaar waren. We pikken er vier voor je uit.

Het eerder dit jaar verschenen Ori and the Blind Forest mag momenteel het hipste indie-snoepje zijn dat exclusief op de Xbox One (en pc) is verschenen, maar PlayStation is al sinds de hoogtijdagen van PlayStation 3 en in mindere mate de PSP en later de Vita, de thuishaven voor kleinere, afwijkende indie-games.

Met titels als flOw, Journey, Patapon, Locoroco, Unfinished Swan en vele andere toonde Sony altijd al veel liefde voor games die niet perse miljoenen keren over de (digitale) toonbank vlogen. Dit jaar is het verschil tu en beoogde digitale en fysieke releases wel erg groot. Nu Uncharted 4 naar 2016 is verschoven en die nieuwe MediEvil ‘fake’ blijkt te zijn, heeft PlayStation 4 op exclusief blockbustergebied de komende maanden weinig voorhanden. Wij verwachten voor de tweede helft van 2015 in ieder geval een remake van Ratchet & Clank, een God of War III HD-heruitgave, de Uncharted Collection en No Man’s Sky… en dat is het dan wel. Sony zal ongetwijfeld op de E3 nog het een ander aankondigen en zelfs nog een paar titels uit haar hoge hoed toveren… qua fysieke, traditionele games, maar in een doosje zal het dit najaar waarschijnlijk vooral van Westerse partners als Ubisoft, Activision en EA moeten komen.

Nu Uncharted 4 naar 2016 is verschoven heeft de PlayStation 4 op exclusief blockbustergebied weinig voorhanden

Op digitaal gebied staat er genoeg spannends op stapel de komende maanden. We bespraken al eerder het verwonderende Everybody’s Gone To The Rapture (release deze zomer) maar er komt nog veel meer spelplezier aan; in vele vormen en smaakjes.

Media has no description

Shadow of the Beast

Ontwikkelaar: Heavy Spectrum Entertainment Labs

Met onbeduidende puzzelspelletjes als Puzziball en Bullion Blitz voor Sony Mobile is Heavy Spectrum Entertainment Labs een vrij onbekende ontwikkelaar die zo maar een Amiga-kla ieker tot leven mag wekken. Aan de drie Shadow of the Beast-delen hebben doorgewinterde gamers warme herinneringen en de reboot blijft gelukkig trouw aan de sidescrolling platform-actie van weleer.

Als gecorrumpeerde Aarbron vecht je je een weg uit slavernij en vernietig je de meest wereldvreemde wezens in even zo vreemde landschappen. De gameplay laat zich kort-door-de-bocht uitleggen als God of War meets Prince of Persia in een woeste fantasiewereld die flirt met het universum van Conan de Barbaar. Naast het gebruikelijke klim- en klauterwerk, het rennen over instortende platformen en het ontwijken van boobytraps, is het vooral de bloederige combat die opvalt: die is ritmisch met veel nadruk op counteren. Fraaie combo’s en brute speciale powers (het op de grond slaan waarna enorme spikes uit de aarde omhoog steken, bijvoorbeeld) maken het geheel af. De pacing van de game is nog wat stroef - met name de platform-onderdelen voelen wat stroperig aan, maar daar wordt hopelijk nog aan gesleuteld.

Guns Up!

Ontwikkelaar: Valkyrie Entertainment

Guns Up! wordt een free-to-play-spel waar wij nu al zeer hoge verwachtingen van hebben. De game is als een combinatie tu en een real-time strategy-game en een tower defense-spel. Jij traint soldaten en stuurt die van links naar rechts om de tegenpartij terug te dringen, hun barakken kapot te schieten en uiteindelijk diens hoofdkwartier - een forse, gepantserde bunker, op te blazen. De cartooneske vormgeving is plezierig en de gameplay Command & Conquer-achtig verslavend.

Hoe meer soldaten en vijandelijke kampementen je onderweg naar de bunker kapot schiet, hoe meer credits je verdient, waarmee je nieuwe soldaatjes koopt, zoals sluipschutters, bazookadragers en zware gunners. Daarnaast verdien je zogenaamde ‘specials’. Denk daarbij aan versterking zoals paratroepers , traangas, mijnen en bommen die je overal in het speelveld kunt droppen. Het geheel is kolderiek maar explosief en vereist wel degelijk tactisch inzicht van de speler.

Volume

Ontwikkelaar: Mike Bithell Games.

Volume wordt een bijzondere game. Mike Bithell (bekend van Thomas Was Alone) maakt het spel helemaal in zijn eentje en heeft vanwege de personele bezetting gekozen voor een abstracte vormgeving en sfeervol kleurenpalet. Je speelt Locksley; een Robin Hood-achtige dief die in een hightech simulatieprogramma van de rijken steelt en de buit met de armen deelt. Dat doe je in hoekige levels met uiteenlopende kleuren terwijl je de wereld en je alter ego schuin van bovenaf bekijkt.

Die levels doen direct denken aan Metal Gear Solid en dan specifiek de VR Mi ions. Je doel is verschillende voorwerpen te stelen, de deur naar je exit-route te activeren en - zonder dat je gepakt of uitgeschakeld wordt door bewakers - weg zien te komen. Locksley kan guards niet ombrengen, sterker nog, hij slaat ze niet eens bewusteloos. Hij leunt puur op zijn lenige moves en gadgets. Zo kun je geluid maken om tegenstanders weg te lokken of een beeltenis van jezelf op een muur projecteren als listige afleiding. Het leuke is dat de game volledig customizable is. Op release kent Volume al honderden levels maar het is aan de community om bestaande levels aan te pa en en honderden nieuwe levels zelf te maken.

Alienation

Ontwikkelaar: Housemarque

Wat krijg je als je Resogun en Deadnation combineert? Alienation, dat oogt als een AAA-game en vooral enorm chaotisch is. In je supersonische pak knal je in deze over-the-top shooter op hordes aliens met een keur aan roze-paarse laserstralen en ander explosief schiettuig. Ke kunt offline oefenen in challenges, online co-op multiplayer spelen of online de games van andere spelers ‘invaden’ als solitaire bountyhunter. Het probleem is alleen dat het spel zó chaotisch is dat ‘t tegelijkertijd een beetje generiek oogt. Begrijp ons niet verkeerd, het oogt, klinkt en voelt zeer gelikt en Housemarque heeft een staat van dienst om u tegen te zeggen, maar tegelijkertijd hebben we al in heel veel games als ruimtemariniers op hordes aliens geschoten.

Zo hectisch als in Alienation heb je het echter nog nooit gehad. Volgens de ontwikkelaar legt de game wel degelijk een grote nadruk op tactiek en samenwerking. Bij release kun je uit drie verschillende cla es kiezen, mag je je wapens voortdurend verbeteren en worden we getrakteerd op wagonladingen met loot. Diablo III in-space-on-speed voor de PlayStation4, zeg maar.

Door Jan Meijroos

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou