Het is voor drie jonge Nederlandse indie-ontwikkelaars niet gemakkelijk om in de officiële selectie van Stream Greenlight te komen. Verdun flikte het wel, en kwam zelfs in de top vijftig terecht. Een flinke prestatie: Verdun is de eerste Nederlandse game die in het communitysysteem van Steam te vinden is.

De mmo-fps wil de hoogtijdagen van Call of Duty 2 doen herleven. Dat gaat gepaard met grotendeels dezelfde grafische 'kwaliteit' uit 2005, maar Verdun kent wel het plezier en de spanning van de oudere first person-shooters die maar weinig hedendaagse genregenoten kunnen opwekken.

Verdun

Bloederig

"Verdun is onder andere uniek omdat het een online first person-shooter is die zich in de Eerste Wereldoorlog afspeelt. Dat zie je vrijwel nooit", aldus Matt Hergaarden, een van de heren achter Verdun. De game is gebaseerd op de slag om Verdun, een van de bloederigste veldslagen van de Eerste Wereldoorlog waar bijna één miljoen soldaten om het leven kwamen. Een gevecht waar soldaten tussen de uitwerpselen en lijken in de loopgraven lagen omdat ze door de overvliegende kogels niet hun schuilplaatsen konden verlaten.

In Verdun vinden die veldslagen opnieuw plaats, zij het met iets minder context en iets meer kortstondige actie. De game laat spelers meevechten in de massale strijd tussen de Duitsers en de Fransen. Het is daarbij fijn dat Verdun aandacht besteedt aan kleine details. Zo zijn de maps gebaseerd op de bosachtige omgevingen in Frankrijk, de loopgraven grotendeels met oude stukken hout in elkaar gejast en kloppen zowel de geweren als uitrustingen met de spullen die toen gebruikt werden.

Verdun

Ervaringspunten

De first person-shooter biedt op dit moment twee gamemodi: rifle deathmatch en frontlines. Bij rifle deathmatch krijg je een karabijn in je hand geduwd en is het ieder voor zich, frontlines is de gamemodus waarin spelers in teams tegen elkaar vechten. Hier nemen de Duitsers het tegen de Fransen op, waarbij er binnen squads moet worden samengewerkt. Op dit moment zijn er twee squads: één standaard squad voor de Duitsers en één voor Frankrijk. Aan een universele derde, een sniper-squad, wordt op dit moment gewerkt.

De algemene squad van de Duitsers en Fransen bestaat uit een officier, geweerschutter, machinegeweerschutter en grenadier. Bij veel spelers gaat de keuze snel uit naar de laatste drie. Zij hebben een karabijn of een machinegeweer en zorgen voor de echte vuurkracht, de officier heeft enkel de beschikking over een handgeweer en een granaat, en moet leiding geven aan zijn team. Aan dat teamaspect zijn de jongers achter Verdun nog hard aan het werk, want de game moet erg op het samenspel binnen squads gaan leunen. Vooralsnog zorgen het handwapen in combinatie met de beperkte commando's ervoor dat de officier vrijwel nooit als eerste wordt gekozen.

Verdun

Crossplatform

Verdun is crossplatform, wat betekent dat de game op zowel Windows, Mac als Linux te spelen is. Dit zorgt er echter ook voor dat de grafische kwaliteit van Verdun niet optimaal is. De game lijkt grotendeels op een opgepoetste versie van Call of Duty 2, met dezelfde houterige bewegingen en blokkerige omgevingselementen. Dat is een beetje zonde, maar het doet niet direct af aan het plezier dat Verdun biedt.

De first person-shooter richt zich namelijk op het schieten, de aanvallen en de verdediging daarvan. In Verdun is het veelal zenuwslopend om je hoofd net boven de loopgraven uit te steken. In een gevecht waar de kogels je daadwerkelijk om de oren vliegen en de omgevingen vrij open zijn, vormen de loopgraven je enige bescherming. Het is een heerlijk gevoel dat de poeha van hedendaagse first person-shooters relativeert.

Verdun

Te groot

Door de ietwat lagere grafische kwaliteit draait Verdun wel op menig systeem als een zonnetje. Daarmee is het gehele actiesysteem ook bijzonder fijn om te gebruiken. Het schieten gaat, met de natuurlijke vertraging van een karabijn, erg soepel en ook het richten en de bijbehorende hitboxes zijn dik in orde. Dat geeft samen met de bijbehorende animaties, waaronder het ontploffen van een granaat, herladen en de hulzen die het geweer verlaten, het gevoel dat de actie heel stabiel is.

De teams zijn tevens goed gebalanceerd en door de vier verschillende klassen is er genoeg variatie binnen een veldslag te bekennen. Zo moet je uitkijken voor stille vijanden die met hun karabijn net boven de loopgraven uitsteken en kun je niet in één keer over het veld rennen zonder door een zee van mitrailleurkogels doorboord te worden. Dat de maps van de game soms te groot zijn voor het aantal spelers dat aan een gevecht deelneemt, is Verdun dan ook vergeven.

Verdun

Beter en beter

Verdun is een frisse kijk op online first person-shooters die met de Eerste Wereldoorlog een vrij unieke setting heeft gekozen. De gevechten waren roekelozer, de wapens ruiger. Dat is ook de algemene consensus die bij Steam-gebruikers heerst: ze verlangen naar een sobere first person-shooter die draait om kogels, loopgraven en angst. En met de ontwikkeling die Verdun nog steeds ondergaat, lijkt die ervaring steeds beter en beter te worden.

De bèta van Verdun is al ruim vier maanden uit en gratis te spelen. "We willen aan het einde van de zomer de game gaan lanceren. Een daadwerkelijke prijs hebben we nog niet echt, maar ik denk dat Verdun zo rond de vijftien euro gaat kosten", meldt Hergaarden. Als de ontwikkeling van de game op zo'n tempo door blijft gaan, is Verdun die prijs dubbel en dwars waard.