Misschien kennen sommigen Urban Chaos nog wel, de third person actiegame van ontwikkelaar Mucky Foot, waarmee uitgever Eidos in 1999 op de markt kwam. Wanneer diezelfde uitgever vervolgens Urban Chaos: Riot Response uitbrengt, dan zou je haast denken met een vervolg op het eerdere Urban Chaos te maken te hebben. Niets is echter minder waar. Riot Response is namelijk een heel ander spel van een geheel andere ontwikkelaar, en begon ooit onder de naam Roll Call bij SCi.

Toen SCi en Eidos fuseerden, werd het spel omgedoopt tot Zero Tolerance. Deze naam bleek helaas al in het bezit te zijn van een andere thema, waardoor Eidos ervoor koos een naam op het spel te plakken waar men sowieso de rechten al van in huis had; dit is Urban Chaos geworden. Een vervolg op Urban Chaos is het dus niet. Om het nog verwarrender te maken, het is eerder een vervolg op SWAT: Global Strike Team. De conceptuele overeenkomsten tussen deze game van Vivendi en Riot Response, zijn namelijk opvallend te noemen. Maar zo opvallend is het eigenlijk niet!

SWAT: Global Strike Team was een spin-off binnen de SWAT reeks en werd speciaal ontwikkeld voor consoles door het Britse Argonaut. Het toeval wil dat ook Roll Call indertijd werd ontwikkeld door ditzelfde Argonaut. Alleen ging Argonaut failliet toen Roll Call net volop in ontwikkeling was. De mensen van het Roll Call team verenigden zich echter in een nieuwe studio, Rocksteady Studios genaamd en haalden de rechten op Roll Call terug in huis. Vervolgens werd het spel omgedoopt tot Zero Tolerance en daarna tot Urban Chaos: Riot Response. Maar het zou ons niets verbazen dat het spel, voordat het Roll Call heette, even als opvolger voor Global Strike Team door het leven ging. Alleen zag Vivendi waarschijnlijk geen heil in het project, waarna het onder een nieuwe naam bij SCi belandde. Maar laten we de geschiedenis even vergeten; wat is er nu eigenlijk van Urban Chaos: Riot Response geworden?

Het spel zelf

In Urban Chaos: Riot Response speel je een lid van de T-Zero groep, een speciale groepering die in het leven geroepen is om terroristische aanvallen het hoofd te bieden. Gelukkig hebben de terroristen het net op je stadje gemunt, waardoor er werk aan de winkel is. Elke missie in Riot Response wordt ingeluid met een soort van nieuwsbulletin, waarin een nieuwslezer van vlees en bloed je op de hoogte houdt van de stand van zaken in de stad. Aan het eind van het nieuwsbulletin komt er altijd nog een 'breaking nieuwtje' binnen, waarover verdere details nog ontbreken. Vervolgens begint de missie die zich, je raadt het al, afspeelt rond dit plotseling binnengekomen nieuwsfeit.

Je schild beschermt je ook tegen spuitgasten.

De missies zelf bestaan uit meerdere hoofd- en subdoelen. Je dient bijvoorbeeld brandende gebouwen binnen te gaan om slachtoffers te redden, terroristische leiders uit te schakelen of gijzelaars te bevrijden. Het verloopt van de missie is meestal redelijk lineair, maar toch zijn er diverse subdoelen die eigenlijk voor elke missie hetzelfde zijn. Deze subdoelen bestaan onder andere uit het maken van een aantal headshots, het inrekenen van een aantal terroristen zonder dat je ze meteen maar dood en het vinden van een aantal verborgen objecten. Wanneer je een subdoel behaalt verkrijg je een medaille. Wanneer je meer medailles behaalt, komen nieuwe wapens en mogelijkheden tot je beschikking. Spelers van SWAT: Global Strike Team zal dit systeem bekend voorkomen.

Schieten met hulpdiensten

Riot Response speelt als een vrij gangbare first-person shooter. Je hebt een aantal wapens tot je beschikking, variërend van pistolen en shotguns tot molotovcocktails. Met je stungun kun je tegenstanders inrekenen zonder dat ze daarbij het leven laten. Je kunt eveneens gebruik maken van een kogelwerend schild. Doordat je hiermee ook aan de wandel kunt, kun je tegenstanders benaderen terwijl deze het vuur op je geopend hebben. Wanneer de tegenstander vervolgens moet herladen, schiet je hem van dichtbij eenvoudig door het hoofd. Bij tegenstanders die een gijzelaar als menselijk schild gebruiken, is dit zelfs noodzakelijk.

De brandweer is je beste vriend!

Een van de selling points van Riot Response is dat je een beroep kunt doen op hulpdiensten tijdens je missie. Dit lijkt echter vooralsnog niet meer dan een leuke gimmick te gaan worden. De hulpdiensten voegen zich op vaste momenten in de missies aan je zijde en je kunt ze, zoals je dat van NPC's gewend bent, bevelen te blijven staan of je te volgen. Afhankelijk van het soort hulpdienst kunnen ze deuren voor je openen en branden blussen (brandweer), medische verzorging bieden (ambulancepersoneel) of schieten op terroristen (politie). Je kunt ze met enkele simpele commando's aansturen, maar meer dan dat hoef je er niet van te verwachten.

Voorlopige conclusie

Urban Chaos: Riot Response lijkt een leuke en onderhoudende game te gaan worden, maar zal zowel op het vlak van gameplay als op technisch vlak, geen potten gaan breken. Net als bij SWAT vormt het behalen van medailles de voornaamste motivatie om verder te blijven spelen. Het moeten maken van headshots en het levend inrekenen van tegenstanders zorgt ervoor dat je niet als een kip zonder kop door de levels kunt rennen. Het spel belooft ook online multiplayermogelijkheden, die we met de previewversie nog niet aan de tand hebben kunnen voelen. Dat zal mede het succes van de game moeten gaan bepalen.