Preview

Until Dawn (hands-on)

Speelbare Slasher

Geschreven door Thijs Barnhard op
Het zijn games zoals Heavy Rain en The Walking Dead die de weg hebben gebaand voor Until Dawn. In deze game, die soms naar interactieve film neigt, neem je de rol aan van negen verschillende tieners die het op een zekere duistere avond aan de stok krijgen met een brute moordenaar.

Het concept alleen al doet onmiddellijk denken aan het Slasher-subgenre van horrorfilms waarin groepjes minderjarigen een voor een aan hun einde komen. Until Dawn is zich maar al te goed bewust van deze clichés en lijkt er aardig mee te gaan spelen. Ook in dit verhaal kunnen de onderling kibbelende jongeren allemaal vervelend aan hun einde komen.

Lot in eigen handen

Het unieke van Until Dawn is dat je grotendeels onder controle hebt wie er doodgaat en wie niet. Het spel is zo opgebouwd dat iedereen uit de groep op cruciale momenten kan sterven zonder dat je een game over-scherm te zien krijgt. Het verhaal past zich op zo’n manier aan dat je hoe dan ook het einde van de game kunt bereiken, of dat nu met de hele groep of met een enkele overlevende is. 

Het unieke van Until Dawn is dat je grotendeels onder controle hebt wie er doodgaat en wie niet

Wie er sterft en wie niet beïnvloedt niet alleen het verhaal, ook de verschillende keuzes die je maakt in de dialogen of je uitvoert hebben zo hun gevolgen. In het spel worden deze aangeduid als het Butterfly Effect. Geheel volgens de wetten van deze chaostheorie kunnen kleine gebeurtenissen grote gevolgen hebben. Het maakt daardoor een groot verschil of je een personage de waarheid vertelt of simpelweg je mond dichthoudt. Er moeten uiteindelijk tientallen variabelen zijn die bepalen welk einde je te zien krijgt. 

Bloedstollend tempo

Voor heel erg lang met jezelf in de knoop liggen over de gevolgen van een hartverscheurende keuze is er echter niet. Until Dawn heeft een hoog tempo waarin intieme een op een-gesprekken rap opgevolgd worden met momenten waarop de gemaskerde moordenaar opduikt, een radiotoren op instorten staat of twee tieners omsingeld worden door een groep woeste elanden.

Vooral die laatste scène toont precies de manieren waarop het verhaal zich kan vertakken. Neem een ruziënd stelletje dat in een donker en besneeuwd bos plotseling omsingeld wordt door een stel woest ogende elanden. De jongen van het stel beschikt over een bijl, maar het duo besluit niet meteen in de aanval te gaan, maar rustig door de kudde heen te lopen. De spanning is bijna tastbaar waardoor je als speler ook constant de neiging krijgt om met de bijl te zwaaien. 

Doe je het niet, dan weten ze allebei te ontkomen. Wordt er wel gehakt en gezwaaid, dan worden de rest van de beesten woest en wordt de jongen van het stel de nabij gelegen afgrond ingejaagd. Met behulp van quick time events moet er snel naar richels gegrepen worden voordat iemand te pletter valt. Of dit wel of niet lukt bepaalt wie er leeft en sterft en wie er uiteindelijk in de volgende scène aanwezig is.

Echte horror

Volgens ontwikkelaar Super Massive Games, die de game oorspronkelijk voor de PlayStation 3 in combinatie met de Move-controller ontwikkelde, duurt de gehele horrornachtmerrie zo’n negen uur. Meerdere speelbeurten om andere eindes te halen moeten de uiteindelijke duur nog verder verlengen. Games zoals The Walking Dead en het recentere Tales from the Borderlands werken ook met keuzemomenten die het verhaal wijzigen, maar Until Dawn lijkt het allemaal wat serieuzer aan te pakken door personages ook echt dood te laten gaan.

Het rijtje van jonge (semi)bekende acteurs die de hoofdpersonages vertolken is daar het perfecte voorbeeld van. Identiek zijn ze niet aan hun virtuele alter-ego, maar wie goed kijkt herkent bijvoorbeeld wel Hayden Panettiere (Heroes) in de groep. Hoewel de game zijn oorsprong heeft op de vorige generatie kunnen de omgevingen en personages er zelf prima mee door. Ook niet onbelangrijk bij een game als deze: de acteurs weten de verschillende archetype tieners (van stoere sporter tot compleet overstuur meisje) overtuigend neer te zetten.  

Until Dawn weet daarmee de juiste snaar te raken. De game is overduidelijk geworteld in de wereld van typische slasher-horrorfilms, maar door je daar een onderdeel van te maken en door je de verantwoordelijkheid te geven over de personages wordt het allemaal toch weer spannend. Hoe cliché de reacties of situaties soms ook kunnen zijn wanneer je zelf in de schoenen staat van zo’n onnozele tiener, Until Dawn voelt daardoor een stuk serieuzer.

Until Dawn verschijnt op 26 augustus voor PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Reddit-gebruiker wordt communitymanager Destiny Bethesda gaat betaalde mods opnieuw bekijken
10

Reacties op: Until Dawn (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wormpaul

    • 17 juli 2015 11:09
    Klinkt als een leuke game en 1 die ik absoluut (voor een zacht prijsje) wil gaan spelen!

    Hopelijk kan je net als bij Heavy Rain ook zoveel fouten maken als ik deed bij 1e speelbeurt dat je het meest depressieve einde kan krijgen wat er bestaat, liefst dat alle tieners dood zijn en de moordenaar nog staat te pissen op hun lijken. (bij wijze van spreken dan)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 20 juli 2015 11:02
    Je kunt bij je huisarts een verwijzing vragen naar een psycholoog of psychiater. Meestal wordt dit vergoed door je zorgverzekeraar. Tot die tijd wens ik je veel plezier met Until Dawn!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 20 juli 2015 11:19
    dank je wel, heb reeds een afspraak gemaakt…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 17 juli 2015 11:53
    Xbox release please! :) Klinkt goed!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • poklaan

    • 17 juli 2015 13:33
    Het is een Sony IP dus dat gaat niet gebeuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 17 juli 2015 14:28
    Dit lijkt me een hele toffe game die dit type games goed neer weet te zetten door personages ook echt dood te laten gaan. En niet aan het einde van de rit een paar minimale verschillen. Laat maar komen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 17 juli 2015 16:18
    Knap werk want het genre staat bol van de onsympathieke personages en de lol van de film is dat je blij bent als er weer zo'n sukkel zijn of haar einde vind. Dat deze game je toch laat geven om die personages betekent dat het debiele "ik kijk het wel op YouTube" nergens op slaat omdat juist de interactie en dat jijzelf de keuzes maakt impact heeft op hoe je iets beleeft. Maar de liefhebbers van Heavy Rain wisten dat al.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sausbert

    • 17 juli 2015 16:51
    Door dit soort games ben ik nou een PS gamer. Klinkt vet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 17 juli 2015 18:28
    Ben hier erg benieuwd naar. Heb Heavy Rain nooit gespeeld, omdat ik geen ps3 heb, dus ben nog niet zo bekend met dit genre. Wel met The Walking Dead, maar daar heb je maar tot zekere hoogte invloed op het verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Colossus-90

    • 17 augustus 2015 17:50
    Geweldig deze!
    Wel niet voor de volle prijs want dit is denk ik een eenmalige trip voor mij,
    eerste speelbeurt is namelijk hoe ik mijn verhaal bij me wil houden, zo zal ik mijn eerste speelbeurt van Heavy rain ook nooit vergeten met dat bijpassende einde. Had achteraf spijt dat ik andere eindes wou weten van de game, geen beter einde dan jou eerste einde!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.