De Unreal Tournament-reeks gaat alweer verscheidene jaartjes mee. In die tijd heeft de franchise een geheel eigen fanbase weten op te bouwen en is er een eigen plekje in de markt verworven. Nadat we relatief snel twee Unreal Tournament-games na elkaar kregen, vond Epic Games het tijd om nu weer eens een wat grotere sprong te gaan maken met Unreal Tournament 2007. Deze game maakt namelijk volledig gebruik van de mogelijkheden van Unreal Engine 3.0. Zoals iedereen wel weet, is Unreal Engine 3.0 in staat om bijzonder fraaie plaatjes op het scherm te toveren. Ook qua physics tilt deze engine de ervaring naar een heel nieuw niveau. Gelukkig voor mensen met een minder krachtige PC, zijn de Unreal-engines altijd ontzettend schaalbaar gebleken, waardoor er zeer flexibel met detailniveau's omgesprongen kan worden. Het ziet er dus naar uit dat ook deze nieuwe Unreal Tournament weer een multiplayer-game voor iedereen kan worden. Vereiste daarbij is natuurlijk wel dat je de futuristische wapens en settings in je straatje vallen. Anders kun je deze game beter aan je neus voorbij laten gaan.

De UT-games hebben altijd veel uiteenlopende gamemodes gekend die nog verder uitgebreid werden met een flinke waslijst aan mods, of mutators zoals ze in deze games genoemd worden. Elke UT-fanaat weet wel wat Domination, Onslaught en Assault voor gamemodes zijn. Ook zal elke veteraan van de franchise wel bekend zijn met mutators als instagib. Tijdens onze sessie met de ontwikkelaars, werd er vooral gefocussed op de nieuwe gamemode, genaamd Warfare. Dit is een kruising tussen Assault en Onslaught. Je hebt dus de uit te voeren missies van Assault met een aanvallend en verdedigend team, en de uitgestrekte maps met voertuigen van Onslaught.

Alle voertuigen uit UT2K4 zijn overgeheveld naar deze nieuwe iteratie, zij het met de nodige tweaks en updates. Ook zijn er een aantal nieuwe voertuigen toegevoegd. Twee hiervan werden voor ons gedemonstreerd. De Leviathan is een collos waar vijf personen in kunnen plaatsnemen, vier schutters en één bestuurder. Deze tank kan tevens stationair neergezet worden, waardoor er met een reusachtig kanon geschoten kan worden. Het tweede nieuwe voertuig wat men liet zien, is de Darkwalker. Dit voertuig kun je het beste omschrijven als een tripod uit War of the Worlds of Half-Life 2, inclusief een allesvernietigende laserstraal. Iets minder indrukwekkend, maar zeker niet onhandig, is de hoverboard. Deze heeft iedereen standaard bij zich en wordt gebruikt om sneller de maps over te kunnen steken.

Epic Games heeft kwaliteit boven kwantiteit verkozen wat de maps betreft. Men heeft er dus niet teveel gemaakt, zodat de maps die er zijn zo goed mogelijk uitgewerkt konden worden. Elke omgeving is semi-destructief. Dat houdt in dat bijvoorbeeld bruggen kapot geschoten kunnen worden, waardoor de vijand om zal moeten lopen. Ook zijn de maps schaalbaar. Dit betekent niet dat de maps groter of kleiner worden afhankelijk van het aantal spelers, maar dat er nieuwe gebieden bij komen wanneer bepaalde missies volbracht zijn. Zo wordt de actie op een dynamische wijze uitgebreid.

Qua wapens mogen we het bekende arsenaal terug verwachten. Vanzelfsprekend zijn ook hier de nodige wijzigingen en upgrades aangebracht. Deze zullen vooral naar voren komen bij de verschillende vuurmodes. Epic gaat ook drie geheel nieuwe wapens aan de game toevoegen, maar welke dit zijn wilde men nog niet zeggen. Wat we al wel kunnen stellen is dat de game er ontzettend goed uit ziet. Vooral de vormgeving van de personages en de voertuigen valt in positieve zin op. Men probeert de engine te optimaliseren voor de Geforce 7800-serie. Wil je dus optimaal van de game genieten, dan zul je even de portemonee moeten trekken. De game verschijnt overigens ook in dezelfde vorm voor de PS3. Over een Xbox 360-versie werd niet gesproken. Deze zal er niet komen, omdat men niet met hun eigen Gears of War wil gaan concurreren.