Uncharted: the Lost Legacy (hands-on) | Gamer.nl

Uncharted: the Lost Legacy (hands-on) | Gamer.nl

Fans van het werk van Naughty Dog waren zowel teleurgesteld als opgelucht toen bekend werd gemaakt dat de studio klaar was met de heldhaftige Nathan Drake. Het zou het einde van een kwalitatief hoogstaande serie betekenen, maar hoogstwaarschijnlijk ook de weg vrijmaken voor een vervolg op The Last of Us. In december bleek echter dat Naughty Dog nog één keer de wereld van hun geprezen serie induikt voor Uncharted: The Lost Legacy. Maar dan zonder de zo geliefde Drake.

Uncharted: The Lost Legacy heeft qua verhaal en setting weinig te maken met het meesterlijke vierde deel van vorig jaar. Nathan Drake heeft definitief zijn avonturiersleven ingewi eld voor een normale baan, maar ondertu en komen Chloe Frazer en Nadine Ro in hetzelfde schuitje terecht tijdens een vertrouwd aanvoelend avontuur.

Media has no description

Geen dlc

The Lost Legacy voelt vanaf het eerste moment aan als een grootschalige uitbreiding op Uncharted 4, en niet als slechts een zijverhaal zoals The Last of Us: Left Behind. Het cover-based schietsysteem, het vloeiende klimmen over gapende afgronden en de puzzels in ruïnes voelen ontzettend bekend aan. Zelfs granaten die je achter je cover vandaan moeten lokken, met bijpa ende oneliners als “Too damn close!”, zijn weer terug, en het blijkt dat de grijphaak uit het vorige deel wederom als oplo ing voor veel problemen dient. Als snel slingert Chloe namelijk als een aapje langs een toren in de prachtige wildernis van India.

Het level dat we speelden is gesitueerd rondom de West-Ghats, een bergketen aan de rand van het land, en slechts een van de locaties waarin de game zich binnen India afspeelt. Deze uitbreiding zal daardoor minder aanvoelen als een wereldtour, maar zich focu en op de Indiase cultuur als setting. Dat betekent echter niet dat de game compact of minderwaardig aanvoelt. In tegendeel: de West-Ghats is het grootste speelgebied dat Naughty Dog ooit gecreëerd heeft.

Media has no description

Een vleugje sandbox

Denk aan het iconische Madagaskar-level uit Uncharted 4, maar dan groter, groener en waarschijnlijk ook meer bezaaid met soldaten van het huurleger van de vijand. Het verhaal brengt de twee dames naar deze wildernis waarin zich drie tempels bevinden. Elke tempel is gekoppeld aan een artefact, die samen leiden naar de volgende grote clou. De tempels in de ruïnes zijn het resultaat van de focus die Naughty Dog zegt te leggen op puzzels, die in de speelse ie in ieder geval niet onderdoen voor die uit eerdere delen. Nieuw is echter de optie om geheel zelf te bepalen welke tempel eerst bezocht wordt, en zelfs met de Jeep naar optionele gedeeltes te cro en voor wat extra cash.

Deze vrijheid voelt wellicht wat onwennig in een lineaire gamereeks als Uncharted, maar na een verhitte discu ie tu en de dames over de exacte route naar een grote toren, lijkt het prima binnen het vaste stramien van platformen, schieten en puzzelen te pa en. Daarnaast verzekert de ontwikkelaar ons dat we hier te maken hebben met slechts één stuk uit de game, en dat de kenmerkende gestroomlijnde levels in totaal andere settings zeker niet ontbreken. Dit wordt al duidelijk wanneer Chloe en Nadine aankomen bij de eerste tempel, die niet meer verlaten kan worden voordat de zwaarbewapende manschappen zijn uitgeschakeld of stilletjes zijn ontweken.

Media has no description

Het nieuwe lockpick-systeem, dat voor het eerst te zien was op PlayStation Experience in december, komt daarbij goed van pas. De eenvoudige minigame wordt toegepast op containers die zich bevinden op moeilijk begaanbare of zwaarbewaakte locaties, en zijn een goede motivatie om de omgeving beter te verkennen. Wie goed zoekt wordt beloond met zeldzame machinegeweren of gedempte wapens die de soms nog wankele stealth in de game een stuk dragelijker maken.

Dief en huurling

Het grotere gebied zorgt er ook voor dat we minder van het verhaal meekrijgen dan tijdens een gemiddeld uurtje in een andere Uncharted-game. Vooral de dynamiek tu en Chloe en Nadine is bijzonder, die meer spanning kent dan we zagen in de gesprekken tu en de sympathieke Nathan Drake en zijn metgezellen. Chloe praat zich graag uit moeilijke situaties en waait met alle winden mee, terwijl Nadine veel doelgerichter is en liever grof geweld gebruikt voordat ze vragen stelt. De twee zijn bepaald geen beste vriendinnen en dat zorgt voor een hele intere ante wi elwerking tu en de personages.

Media has no description

Voor Chloe lijkt de grootste rol weggelegd te zijn, wiens vader als archeoloog sporen van de McGuffin van de game wist te ontdekken: de verloren Slagtand van Ganesh. Uncharted zou Uncharted niet zijn als de gouden schat niet ook wordt gezocht door de koele A ad, die gelooft in de barbaarse filosofie van de Indiase goden. Dit zorgt voor de bekende achtervolgingen en hoogstwaarschijnlijk bloedstollende actiescenes. Of dit verhaal wederom goed gaat uitpakken valt uiteraard nog niet te zeggen, maar de cultuur van het prachtige land lijkt in ieder geval uitstekend neergezet te worden in de game.

Kers op de taart

The Lost Legacy voelt in alle opzichten als een verlengstuk van Uncharted 4 en staat tegelijk toch prima op zichzelf als volwaardige game. De soundtrack, de sfeer, de gameplay: alles ademt waar de reeks bekend om staat. Naughty Dog lijkt met Chloe en Nadine twee intere ante personages in handen te hebben voor een nieuw verhaal in een oogverblindend mooi India. De West-Ghats zijn een goed voorbeeld van hoe wat extra vrijheid goed kan uitpakken in een van oudsher lineaire serie en de drie tempels zijn voorbodes voor ogenschijnlijk meer puzzelwerk. Mocht Uncharted: The Lost Legacy de trend van het vierde deel voort weten te zetten, dan hebben PlayStation 4-bezitters dit jaar wederom een waanzinnig goede titel om naar uit te kijken.

Uncharted The Lost Legacy verschijnt op 23 augustus voor PlayStation 4. Lees hier het interview met Senior Communications Manager Scott Lowe.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou