Henry Every was een beruchte piraat met een stormachtige carrière. Hij kwam, zag en overwon de Ganj-i-Sawai, een handelsschip met aan boord een schat ter waarde van – omgerekend naar nu – tientallen miljoenen euro’s. Every verdween; het Britse koninkrijk zette een klopjacht in. Zonder succes.
En daar begint de fictie van Uncharted 4: A Thief’s End. Ooit waren Nathan Drake en zijn broer Sam op zoek naar Every’s schat. Na de vermoedelijke dood van Sam kwam er een einde aan de zoektocht. Sam blijkt echter springlevend én weet waar hij de schat kan vinden. De twee broers gaan samen op zoek in de hoop op, ja op wat eigenlijk? Rijkdom, ongetwijfeld, met ook een mooie duit voor Nathans maatje en archetype materialist Victor ‘Sully’ Sullivan.
Natuurlijk krijgt het drietal concurrentie in hun zoektocht. Natuurlijk is er een slechterik. En natuurlijk roept die slechterik de hulp in van een flink leger om zijn eigen plundertocht zo spoedig mogelijk te laten verlopen. Rafe Adler, de antagonist, is een oude bekende van de twee broers. Nadine Ross is de eigenaar van Shoreline, het privéleger dat Adler inhuurt. Zij is een oude bekende van Sully. De cirkel is rond. Camera, licht, geluid; actie.
What pulls up, must tear down
Het is een bekend verhaal voor wie de vorige Uncharted-games heeft gespeeld. Vernieuwing vinden we in de gameplay. Bijvoorbeeld in de Jeep, waarmee we kennismaakten tijdens de E3 van vorig jaar. Voor het eerst in de reeks spring je zelf achter het stuur van een voertuig en krijg je enige vrijheid om rond te rijden door de prachtige omgevingen die de game herbergt, en om uit te stappen waar je maar wilt.
In Madagaskar, bijvoorbeeld, waar onze demo zich afspeelt. Het is hoofdstuk 10, ergens op een derde van het avontuur. In de verte torent een immense vulkaan boven het zongeblakerde speelveld uit. De vulkaan is je doel, maar om er te komen moet je een tocht door zand en modder, over rotsen en over bruggen afleggen. Onderweg zijn er oude torens en achter watervallen verstopte ruimtes met verborgen schatten.
Sam, Nate en Sully kwebbelen erop los in de 4X4. De ongedwongen humor die de Uncharted-personages in vorige delen zo menselijk maakte is terug, ditmaal aangevuld met stukjes dialoog die à la The Last of Us pas gestart worden wanneer je een beetje rondkeuvelt door de omgeving. De sneltrein die Uncharted altijd was komt in het vierde deel vaker tot stilstand, waardoor de actiemomenten nog meer indruk moeten maken.
Nu bepaal je zelf het tempo, bijvoorbeeld wanneer je al slippend een route omhoog vindt. Sommige hellingen zijn te nat en te glad om te beklimmen. Dat zijn de momenten waarop je uitstapt om de kabel aan de voorzijde van je Jeep te pakken, deze om een boom bovenaan de helling te winden, terug in de auto te springen en jezelf naar boven te slepen. Dezelfde kabel gebruik je om wankele bouwsels (houten bruggen, bijvoorbeeld) naar beneden te trekken om een pad te bouwen naar nog hoger gelegen plekken.
Metal Gear Sully
Niet nieuw, maar wel vernieuwd is het stealth-element van Uncharted. Wanneer we in de demo aanbelanden bij een volgende toren (vrees niet voor Assassin’s Creed-taferelen), zien we een stel goons van Adler en Ross. Ook zij zijn in Madagaskar om te zoeken naar Every’s rijkdommen en ze zijn verdomde dichtbij. De toren wordt uitgekamd door de soldaten en de enige manier om ze te omzeilen is door ze niet te omzeilen. Je kunt kiezen voor een ouderwetse Uncharted-aanpak (knallen), maar wij gaan voor de minder opzichtige benadering.
À la elke andere stealth-game op de markt is het in Uncharted 4: A Thief’s End mogelijk om vijanden te taggen, zodat ze een pijltje boven hun hoofd krijgen dat te allen tijde hun positie verraadt. Het zet aan tot een Metal Gear-aanpak: een hoger gelegen plek opzoeken, alle vijanden taggen en vervolgens een stille moordroute plannen.
In het hoge gras rondom de toren zijn we onzichtbaar. Sam en Sully lijken een stuk intelligenter over het potentiële slagveld te bewegen dan de AI-gestuurde Ellie deed in The Last of Us – ze duiken weg wanneer een tegenstander zich in hun richting omdraait en zoeken constant dekking. Worden we toch gespot, dan breekt niet direct de hel los. Soldaten hebben een metertje boven hun hoofd dat zich vult naarmate je meer in hun zicht loopt. Wordt het metertje geel, dan kun je nog ontsnappen of hen uitschakelen; bij een oranje meter wordt er alarm geslagen en is de jacht geopend.
Komt het zo ver, dan ontaardt Uncharted 4 in het actiespektakel dat we van de serie kennen. Schieten, knokken, dekking zoeken, vijanden van boven en van onder bestoken, granaten ontwijken, wapens oppakken, leegschieten, nieuwe wapens oppakken en weer door. Je krijgt hulp van Sully en Sam, die niet dood kunnen maar af en toe wel een mannetje voor je bezighouden en uitschakelen.
The Last of Drake
Hoe Uncharted wordt Uncharted 4? Best wel Uncharted, als deze speelsessie een indicatie is voor de totale game. De nieuwe elementen brengen variatie op de succesformule, maar de formule op zich blijft in stand. Het verhaal, het avontuur, de humor, de actie; allemaal keren ze terug in deze zwanenzang van Nathan Drake. De invloed van The Last of Us is merkbaar – lees later ook het interview dat we deden met Anne Meyer van Naughty Dog – maar boven alles is dit Uncharted zoals we Uncharted kennen. Mooier, bij vlagen rustiger en met iets meer vrijheid.
Uncharted 4: A Thief’s End verschijnt op 10 mei voor PlayStation 4.
Reacties op: Uncharted 4: A Thief’s End (hands-on)
Grohe
-Goed verhaal - check
-Geen Assassin’s Creed-taferelen -check
-Metal Gear-aanpak/stealth -check
-Avontuur -check
-Humor -check
''Mooier, bij vlagen rustiger en met iets meer vrijheid''.
Wat een talent toch ook hebben die Naughty boyz.
Wormpaul
Ik wil gewoon een linear avontuur met mooie setpieces en die me van begin tot eind door een prachtige rollercoaster heen voert, waarom in een jeep zitten en saaie stukken rondrijden op zoek naar het volgende "trigger" point dat naar mijn smaak echt niets gaat toevoegen.
UC3 was al beduidend minder dan deeltje 2 & 1 en ik ben bang dat deeltje 4 voor mij net iets teveel afwijkt van hetgeen wat ik zo fijn vind.
Nog steeds geen PS4 gekocht en ik hoopte dat UC daar verandering in zou brengen.
Sausbert
Ga janken. Dit is de grootste Uncharted ooit. Fantastisch dat er grotere levels en meer rustmomenten zijn. Als je iets ouder bent, snap je dat misschien.
ShadowX
Deel 3 had soms van die kleine levels, zo vond ik de vliegtuig missies naar mij mening te kort…. hij was wel erg vet maar had de missie toch graag wat langer gezien.
casualkiller
RavenMMG
Kun je nog meer onzin roepen op de 4e dag van de 4 de maand, nog Bijna 8 maanden vol spellen
Sowieso iemand die roept goty voor die het spel heeft UITGESPEELD
Familie van coola ?
casualkiller
Oh jij weet toch ook al dat het een lineair K U T spel wordt met slechte jeep controls ?
dumped down ?
LoL ga buiten spelen
xsuperaim
Dit kan je soms oordelen zonder te spelen
RavenMMG
Mogelijkheid om vijanden te taggen
En dat dan stealth noemen als ontwikkelaar
De hoeveelheid icoontjes en oplichtende dingen word je weer niet goed van
Zal wel een leuke film worden , die ik na 1 keer nooit neer kijk, al heb ik deel 3 op 50 - 60 % afgezet en ben nooit verder gegaan
xsuperaim
Wel nice dat je 3 heb gespeeld op de xbox.
Grohe
xD
Sinas
Grohe
Maakt nog niet dat je anders tegen de spelwereld aankijkt in de wetenschap dat die vision er is.
RavenMMG
Jij denkt dat ik nooit op een PS gespeeld heb ?
Dat is juist de reden waarom ik er geen heb , kut controller
Sausbert
Pffff heb je hem weer. Jij bent de hele dag bezig geweest met zeiken onder Uncharted items zeker?
Newsflash: taggen kun je uitschakelen. Speciaal voor stoere jongetjes als jij.
Ga alsjeblieft de Quantum Break on-rails 720p serie kijken zeg. Je kan het duidelijk niet verkroppen dat 2016 de vloer aanveegt met X1.
ShadowX
Ik denk dat ik op voorhand kan zeggen dat Uncharted ook voor mij waarschijnlijk het spel van het jaar gaat worden maar moet wel erbij bekennen dat ik Quantum Break tot op heden erg vet vind, verder zal het me een worst wezen welke console er nu eigenlijk betere games uit geeft gezien ik als gamer kijk naar de games en niet het platform op zich.
Zo weet ik nu al dat Gears 4 voor mij ook hoogstwaarschijnlijk een GoTy kan gaan worden omdat de serie zelf ook voor kwaliteit staat net als Uncharted en ik zou beide series zeker niet willen missen.
Vind wel je opmerking wat betreft Quantum Break ver door de bocht, want ik betwijfel dat je hem gespeeld heb en uitgaan van een review hier zou natuurlijk te gek voor woorden zijn als men uit zou gaan van 1 review, zeker als je kijkt naar het cijfer wat IG weer gaf.
Mensen moeten het eens waarderen dat er zoveel mooie games zijn, beide kampen hebben mooie games zou zeggen geniet ervan want leven is al kort genoeg.
RavenMMG
Ook quantum break speel ik niet
En ik heb een goede PC doe veegt ook met de ps4 de vloer aan
Zo groot is het verschil niet tussen beide consoles
Grohe
Deze boy begrijpt het.
Heerlijk die jaloerse blikken op het Sony apparaatje
-it-
Alle remasters van 2014 en 2015 al uitgespeeld boy? Oftewel, leuk deze game, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer
Grohe
nope, moet Uncharted 3 nog uitspelen. Teveel andere leuke games. Keuzes maken joh, thats the Sony boyz lifestyle.