Uncharted 2: Among Thieves (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Nathan Drake toert met zijn jeep door de straten van een door oorlog geteisterd Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Een truck met tot de tanden toe bewapende huurlingen zet de achtervolging in en ramt je voertuig kapot. Eenmaal uit je rijtuig geklommen, krijg je de besturing over Nathan en storm je voor een legertruck uit, terwijl je zijn motor kapotschiet. Meteen al in deze sequentie komt de grafische pracht, in de vorm van haarscherpe graphics en fantastische animaties, naar voren. De game ziet er nog beter uit dan het eerste deel.

Meteen al begeef je je op de straten tu en de huurlingen van Lazarovic, een Joegoslavische oorlogsmisdadiger die met zijn privéleger achter dezelfde schat als jij aanzit. Dit privéleger kun je op meerdere manieren uitschakelen. Zo kent Uncharted 2 de mogelijkheid om je aanvallen stilletjes in te zetten. Deze action stealth, zoals ontwikkelaar Naughty Dog het noemt, is slechts een hulpmiddel dat je naar eigen voorkeur kunt inzetten. Het houdt simpelweg in dat je, als achter een vijand staat, je automatisch stilhoudt als deze je nog niet heeft opgemerkt. Hierdoor kan het mogelijk zijn om meerdere vijanden na elkaar op een sluipende manier af te maken.

Net als in het eerste deel ligt de focus van de schietgevechten op het slim dekking zoeken. De handgevechten zijn echter enigszins aangepast. In plaats van de simpele combo´s uit deel één, ligt de nadruk nu meer op timing en counteren. Zo zul je aanvallen op het goede moment moeten plaatsen en moet je tijdig de juiste knop indrukken om een tegenaanval te counteren. Het voelt allemaal wat dynamischer aan. De puzzel- en klimelementen kwamen in de demo op de Gamescom nog niet echt naar voren, want de focus lag hierbij echt op het schietwerk.

Dit schietwerk voelt weer heel lekker aan, mede doordat de wapens krachtig klinken en de kunstmatige intelligentie weer dik in orde lijkt te zijn. Je hebt bovendien verschillende manieren om een gevecht te beginnen. Zo is er de mogelijkheid om vanaf de achterkant een vijand stilletjes uit te schakelen. Kom je echter vanaf een andere kant, dan zal dezelfde vijand je al van tevoren zien en de mogelijkheid hebben om zijn wapen te trekken. Het zijn subtiele verschillen, maar het vechten voelt daardoor net wat minder kunstmatig aan.

Bovendien lijken de vijanden ditmaal flink wat variatie te brengen. Zo stuitten we op een vijand met een schild, die je te grazen kunt nemen met zeer precies schietwerk of als hij herlaadt. Ook was er een enorm sterke tegenstander die vol beplaat was en die zeker een magazijn kogels kostte om neer te gaan. Door deze variatie moet je daadwerkelijk overwegen welke vijanden je het eerste aanpakt en hierop je bewegingen aanpa en. Gelukkig bood de demo genoeg mogelijkheden om de gevechten op je eigen manier aan te gaan. Bovendien voelt het geheel allemaal iets dynamischer aan. Als je bijvoorbeeld op de dekkingsknop drukt bij een tafel, slaat Drake deze automatisch om en kruipt hij erachter. Bovendien is het gebruik van de granaat onder de L2-knop gestopt, zodat je er niet meer naar toe hoeft te wi elen zoals in de eerste Uncharted.

Afgaande op de demo lijkt het wel goed te zitten met Uncharted 2. De wow-factor die de E3-presentatie uitstraalde, was wat minder aanwezig omdat dit stuk zich in de straatjes afspeelde. Wel lijkt dit tweede deel qua spektakel absoluut goed te zitten. Het wegrennen voor een truck uit, een bus met rebellen die vervolgens in een barricade ramt en een aanstormende vrachtwagen die zijn stationaire wapen op je leegt, bevestigen dit. We gaan een mooie tijd tegemoet deze herfst, zoveel is wel duidelijk.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou