Als je veel Street Fighter IV hebt gespeeld, zul je het misschien niet meer beseffen, maar in het echte leven heb je geen energiebalkjes, hadoukens of dragon punches. Aangezien UFC 2009 Undisputed realisme hoog in het vaandel heeft staan, ontbreken deze dan ook in de game. Vooral het missen van de bekende energiebalk maakt de game anders dan anderen, want je kunt niet zien wanneer je bijna knock-out bent. Hierdoor zie je een knock-out niet altijd van tevoren aankomen. Sterker nog, soms word je geheel verrast, want je kunt net als in het echt uitgeschakeld worden door één klap of schop.

Dat je dus niet zeker bent van een overwinning, ook al domineer je de wedstrijd, maakt de game uitermate spannend. Er wordt constante concentratie verwacht, want een foutje kan een vernederende nederlaag betekenen. Waarschijnlijk is dit de reden waarom UFC niet alleen leuk is om te spelen, maar ook om te kijken. Natuurlijk ziet de game er goed uit en worden veel mannen aangetrokken door geweld en competitie, maar de spanning maakt deze game zo boeiend. Tijdens het spelen van de previewversie op de redactie kwamen al snel andere redactieleden een kijkje nemen. Aangetrokken door luid geschreeuw en overwinningskreten werden ze naar het testhok gelokt, waar ze vervolgens bleven hangen, gehypnotiseerd door de schoonheid van het geweld op het scherm.

De game brengt de heftigheid van de gevechten namelijk uitermate goed over. De twee strijders zien er erg gedetailleerd uit en ook hun bewegingen zijn overtuigend. De klappen die de vechters ontvangen zie je gewoon impact hebben. Lichamen schudden, hoofden schokken realistisch en het is echt schitterend om een vechter in elkaar te zien zakken na een knock-out. De vechters raken ook zichtbaar gewond door de strijd. Wanneer ze goed op hun hoofd geraakt worden, zie je daar een grote snee ontstaan en bloed op de vloer druipen. Erg belangrijk in een game als dit, is dat het er niet alleen goed uitziet, maar dat het ook goed aanvoelt. Gelukkig lijkt de collision detection te kloppen en reageren de vechters goed op de besturing. Doordat de gevechten er goed uitzien en de vechters reageren zoals het hoort, krijg je het idee dat de klappen echt worden uitgedeeld en word je helemaal in een wedstrijd gezogen.

Niet alleen het uiterlijk van de game is trouw aan de werkelijkheid, ook voor de inhoud hebben de makers goed naar de realiteit gekeken. De vechters in de game lijken namelijk niet alleen op hun analoge evenbeeld, maar vechten ook zo. UFC-bekendheid Chuck Lidel moet het in de game bijvoorbeeld hebben van zijn stoten, net als in de werkelijkheid. Vechters die in het echt goed zijn op de grond, zijn het in de game ook en is de stijl van de vechter kickboksen gecombineerd met Braziliaans Jiu Jitsu, dan is dat in de game eveneens het geval. Elk van de vechters is ook nog eens voorzien van een groot aantal statistieken, gebaseerd op hun echte stijl en vaardigheden. Handig voor als je niet weet waar ze goed in zijn, of als je gewoon alles van ze wilt weten. We ontdekten wel enkele foutjes in deze gegevens, de win-verlies-ratio van de vechters was bijvoorbeeld niet altijd goed weergegeven, maar we hebben er alle vertrouwen in dat dit nog bijgewerkt wordt. De uiteindelijke game krijgt waarschijnlijk ook nog authentieke televisiebeelden en allerlei andere extra content om de game nog completer te maken.

De singleplayer-modus hebben we helaas nog niet kunnen spelen, maar deze zal waarschijnlijk verschillende modi kennen. Denk hierbij aan een carrièremodus waarin je met een zelfgemaakte vechter jezelf moet opwerken, en een modus waarin je met bestaande UFC-vechters bekende wedstrijden kunt overdoen. Deze singeplayer-modus zal de nodige uurtjes vermaak bieden, maar de meeste lol haal je waarschijnlijk toch uit de multiplayer-modus. Zoals het er naar uit ziet, zit het met deze modus echter wel goed. Alle feuilleton-vechters en andere MMA-fans moeten dus 22 mei in hun agenda zetten, want dan komt deze veelbelovende game uit.