Transformers: War for Cybertron | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Op de glazen deur die naar de lobby leidt, prijkt het logo van High Moon Studios in de gelijkenis van Cybertron. Ja, als het bedrijfslogo al naar Transformers verwijst, dan weet je dat je met fans te maken hebt. Een andere stille hint volgt al snel in de vorm van een overweldigende hoeveelheid concept art die met trots aan de muren gehangen is. Hoe erg ze wel niet fan zijn van de franchise blijkt nog meer als we de eerste beelden aanschouwen. Hardcore gameplay onder de motorkap, afgewerkt met een glanzende Transformers-laklaag.

Toch is het niet de game die onze aandacht de eerste tien minuten grijpt. De enorme hoeveelheid (enorm grote) artwork, van zo’n beetje alle bekende Transformers, alsook omgevingen uit de game, bedekken iedere vierkante centimeter van de meterslange vergaderruimte. Snel wordt ons toegeschoten dat we niets in detail mogen filmen of fotograferen, niet alles is namelijk al goedgekeurd door licentiehouder Hasbro. Geen probleem, een echte Transformers-fan kan hier prima mee uit de voeten. Zo zagen we de reusachtige Autobot “Omega Supreme”, de Decepticon reus “Tripticon”, “Optimus”, “Bumblebee”, “Megatron” en nog vele andere oude bekenden.

Niets nieuws onder de zon, die zaten tenslotte ook al in de trailer. Intere anter zijn dan ook afbeeldingen van motorchick “Arcee”, straaljager “Skywarp” en één van de Combaticons. Dit laatste kan betekenen dat we naast de twee eerder genoemde reuzen ook te maken gaan krijgen met de allesvernietigende “Bruticus”. Met alle verschillende chronologieën van de Marvel-comics en de originele animatieserie is het natuurlijk maar de vraag wie we precies wel en niet zullen gaan zien, maar we koesteren goede hoop voor de fans. Voor wie het voorgaande overigens buitenaards lijkt, geen zorgen, we zullen ons vanaf nu proberen te beperken tot aardse termen. Wat te denken van over-de-top actie en vertrouwde spelelementen uit enkele van de grootste games uit het shootergenre? Klinkt al een stuk begrijpelijker toch?

More than meets the eye

De game neemt ons mee naar de Transformers’ thuisplaneet Cybertron, waar al sinds jaar en dag een burgeroorlog woedt tu en enerzijds de Autobots en anderzijds de Decepticons. We krijgen te zien hoe Optimus (let op kenners, nog geen Prime dus!) zich een weg baant door een door oorlog verscheurd Cybertron. Dit doet hij deels te voet, deels als voertuig. Wat opvalt is dat hij niet als normale wagen rondrijdt na z’n transformatie, maar gebruik maakt van een soort kleine straalmotoren om te zweven. Dit lijkt een inbreuk op de originele serie, maar de aanpa ing blijkt de gameplay ten goede te komen. Door straalmotoren te gebruiken kun je gemakkelijk overgaan van robot naar voertuig, zonder dat de besturing radicaal verandert. Zo kun je feitelijk zijwaarts glijdend een bocht nemen, transformeren in je robotvorm, een paar schoten lo en en weer terug transformeren, zonder dat je besturing verandert. Dit betekent overigens nog niet dat de wielen weg zijn. Door de linker trigger ingedrukt te houden verschijnen de wielen en kun je nog harder door het gebied scheuren dan daarvoor.

In het geval van de bekende Decepticon-straaljagers zorgt dit voor een afwi eling tu en zweven en vliegen, zoals we later in de Decepticon-campagne merken. We zien “Starscream”, de rechterhand van opperschurk “Megatron”, zichzelf moeten bewijzen in zijn eerste mi ie voor de Decepticons. Het toffe aan de opzet van de campagnes is dat je in de Decepticon-campagne snode plannen uitvoert om vervolgens in de Autobot-campagne daar de resultaten van te zien. De ontwikkelaar benadrukt wel dat het geen zwart-wit geval is van goed tegen slecht, maar dat de keuze voor de ene groep of de andere er eentje van principe is voor de Transformers. Waar de Decepticons staan voor discipline en het recht van de sterkste, staan de Autobots voor de vrijheid en bescherming van iedere levensvorm.

Learn from the best

Van deze filosofieën zien we niet veel terug in hoe het spel zich laat spelen. Wat we er wel in terug zien, zijn elementen uit een aantal ijzersterke games. Zo heeft het grafisch wat weg van Gears of War. Daarmee doelen we nog niet eens op de hectische actie of het feit dat het vanuit de derde persoon speelt. Nee, het draait simpelweg op dezelfde engine, de Unreal Engine. Qua besturing, en zelfs een specifieke vijand, heeft de game weer leentjebuur gespeeld bij Halo. Zo heb je een aparte face-knop (x, y, a, b, rondje, vierkantje, et cetera) voor het gooien van een granaat en worden we voorgesteld aan de Decepticon Brute. Deze kleerkast beschermt zichzelf met een energieschild en mept van zich af met: jawel, een hamer. Niets is echt schaamteloos gejat, maar je ziet overduidelijk dat de game gemaakt wordt door hardcore gamers. Ze hebben zich laten inspireren door geweldige games, sterke gameplay concepten uitgewerkt en vervolgens gekeken hoe ze dit naar de Transformers-licentie konden vertalen. Natuurlijk horen we dit soort PR-praat wel vaker, maar het lijkt zowaar nog te kloppen ook. Nu is het nog wachten totdat we zelf achter de knoppen kunnenn kruipen om een echte crashtest uit te voeren.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou