Totems | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Dat de Leipzig Games Convention steedsbelangrijker aan het worden is was dit jaar duidelijker dan ooit tevoren. Nietalleen was zowat elke ontwikkelaar met de nodige poespas aanwezig, ook mocht deDuitse gamebeurs haar bezoekers deze keer met heel wat wereldpremières enexclusieve informatie verwennen, waaronder de eerste beelden van Far Cry 2 enMafia II. Ook 10TACLE vond Leipzig een uitgewezen kans om voor de eerste keerachter gesloten deuren een gloednieuw project te laten zien: het ambitieuze Totems.

Samen meteen klein groepje journalisten mocht Gamer.nl een presentatie bijwonen waar eenerg vroege versie van Totems voor het eerst te zien was. Toegegeven, er moestnog heel wat gewerkt worden aan het spel, maar toch is het nu al min of meerduidelijk waar de ontwikkelaar naartoe wil met deze titel. Totems is een free-roamingadventure waarin de speler op pad zal gaan met Gia, een meisje dat er nietalleen goed uitziet, maar ook nog eens over magische krachten bezit. Dat komtdoordat de bevallige dame eigenlijk een shaman is, een persoon die in e entiekan communiceren met dieren en in dit geval ook bepaalde dierlijke vaardighedenkan gebruiken. Gia is echter wat in de war en weet niet goed wie ze is en watze moet aanvangen met haar speciale vaardigheden. Het enige wat duidelijk is,is dat de kosmos in de problemen zit en dat onze vrouwelijke shaman met deoplo ing op de proppen moet komen. Veel meerdan het bovenstaande mocht men nog niet vertellen over het verhaal van Totems,maar gezien het artwork dat aan de muren van de presentatiekamer te vinden wasziet het er naar uit dat het spel voorzien zal worden van een mysterieuze enfantasierijke sfeer. Ook het spel zelf doet nu al vermoeden dat we in Totemsheel wat prachtige plaatsjes gaan verkennen, gaande van overwoekerde ruïnes totma ieve eilanden. Het leuke is dat elke omgeving vol zit met elementen dieverbonden zijn aan een bepaald dier. Zo kregen wij te zien hoe Gia haar dingdeed op een eiland dat in teken stond van de Beer, hetgeen erg duidelijk wasdoordat de hele landma a overschaduwd werd door een gigantisch beeld van hetdesbetreffende beest.Niet alleende omgeving, maar ook Gia zal door haar speciale krachten in contact staan metde verschillende diersoorten. Om even rond het thema van de beer te blijvenhangen, tijdens gevechten kan Gia door gebruik te maken van magie haar handenlaten transformeren naar berenklauwen waarmee ze de vijand te lijf kan gaan.Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere mogelijkheden, maar gezien Totemsnog in een vroeg staduim zit kregen we geen andere krachten meer te zien. Welliet de ontwikkelaar zich nog half uit over de overige dieren die centraal staanin Totem, namelijk de aap, adelaar en zelfs de draak! Een anderleuk aspect van Totems is dat Gia een erg lenige meid is, waardoor ze naarhartelust acrobatische bewegingen kan uitvoeren. Zo kregen we te zien hoe zezonder problemen aan kleine richels ging hangen, door smalle spleetjes wist teglippen en aan pilaren kon opkruipen om vervolgens gracieus naar een hogergeleden balkon te springen. De ontwikkelaar gaf aan veel inspiratie gehaald tehebben uit Cirque du Soleil en Le Parkour, de Franse variant op free-running,een sport die we tegenwoordig vaak zien opduiken als basis voor games.Opvallend is dat Gia al haar bewegingen kan uitvoeren door slechts op éénenkele knop te drukken, dit door het gebruiken van het Semantic EnvironmentSensing System. Het idee hierachter is dat de besturing niet noodzakelijkingewikkeld moet zijn, de nodige actie doet zich wel voor als de situatiedaarom vraagt. Het resultaat is dat de speler zich niet moet bekommeren omingewikkelde knoppencombinaties, maar toch een mooi uitziend resultaat te zienkrijgt.Dat laatste bekomt men in Totems ook door het gebruiken van een filmische camera die bij het uitvoeren van speciale handelingen ingezet zal worden. Tijdens bepaalde sprongen die Gia maakt zal het spel bijvoorbeeld tijdelijk vertragen en zal er een weids camerastandpunt worden ingenomen. Hierdoor wordt de actie extra in de verf gezet en mag je Gia in al haar glorie tijdens haar beweging bewonderen. Tel daarbij op dat Totems er op dit moment grafisch al erg aardig uitzag terwijl we in het achterhoofd houden dat de game pas ergens achteraan 2008 zal verschijnen en het mag duidelijk zijn dat 10TACLE een titel in handen heeft met heel wat potentie.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou