Total War: Warhammer | Gamer.nl

Total War: Warhammer | Gamer.nl

swapitems="function (a,b){return this[a]=this.splice(b,1,this[a])[0],this}">Total War is meer dan zware cavalerie die spectaculair de flank van een bataljon infanterie verplettert of een vernuftige hinderlaag in een diep, donker bos. De afgelopen maanden hebben we ons kunnen vergapen aan de fantasievolle veldslagen in het Warhammer-universum, maar hoe werkt de campagne, die andere helft van Total War?</p>

Tijdens een presentatie van ontwikkelaar The Creative A embly mochten we meekijken met een uitgebreide beurt van de Greenskins-campagne. Deze woedende bende Orcs, Goblins en ander groen gespuis leeft voor één ding: oorlog. Hoe bruter en bloediger de oorlog, hoe beter. Het fatsoenlijk runnen van nederzettingen is voor Humies en Stunties cruciaal; het enige waar de groene bullebakken  intere e in hebbenis knokken. Levend in de zuidelijke Badlands is het wachten op een sterke Warbo die de stammen verenigt en de Greenskins als een groene, alles in elkaar timmerende vloedgolf over de rest van de Old World laat denderen.

Waaagh!

De buitengewoon agre ieve aard van de Greenskins heeft gevolgen voor de speelstijl. De steden van Greenskins zijn niet veel meer dan ruïnes met tribale versieringen, dus het braaf opbouwen van je beschaving speelt geen rol van betekenis. Inkomsten uit steden zijn minimaal en zoiets slims als een bankier ysteem ga je eerder terugvinden in het keizerrijk der mensen. De Greenskins zijn vooral afhankelijk van plunderen. De vestingen van de dwergen in het oosten van de Old World zijn dan een voor de hand liggend doelwit voor een goede rooftocht.

Greenskins hebben niet veel met organisatie, maar de sterkste en meest meedogenloze Orc mag zich Warbo noemen. Deze heeft als taak zijn onderdanen allemaal dezelfde kant op te sturen, bij voorkeur in de richting van een lekker bloedige veldslag. Doet hij dit niet en laat hij zijn legers lanterfanten, dan daalt de Fightine -meter naar een kritiek niveau. Een bende Greenskins met een lage Fightine krijgt last van Animosity, een term afkomstig uit de table-top game, wat ertoe leidt dat de Orcs en Goblins elke beurt elkaar de hersens inslaan en je legers doet krimpen. De remedie is een goed gevecht of – als er geen waardige tegenstander voorhanden is – een paar beurten lang plunderen. Door te plunderen kun je ver achter de linies je troepen aansterken en de Greenskins hebben bovendien de mogelijkheid om waar ook ter wereld nieuwe troepen te trainen. Zoals de lore voorschrijft kom je dus niet zomaar af van de Greenskins.

Als een Warlord of Warbo genoeg momentum opbouwt en zijn Fightine hoog genoeg laat stijgen, ontketent hij een Waaagh!. Een Waaagh! is slecht nieuws voor iedereen zonder groene huidskleur, want dan verschijnt er een groot tweede leger naast die van de aanstichter. Dit onbestuurbare, maar loeisterke leger volgt grofweg de acties van de Waaagh!-leider, zolang deze door blijft gaan met roven en koppensnellen. Zo niet, dan mompelt de verveelde leider van het schaduwleider “Pfft, laat maar” en vertrekt.

Media has no description

Betta Choppaz

Greenskins hebben niets met economische of sociale ontwikkeling, maar op het gebied van oorlogvoering zoeken de beesten met de gemiddelde intelligentie van een kleuter altijd naar nieuwe manieren om harder te slaan. Naarmate de campagne vordert ontwikkelen jouw werkplaatsen vol geniepige Goblins bijvoorbeeld betere pijlen – ‘Betta Arrer ‘Eads’, zoals ze het zelf noemen – of rode verf, want iedereen weet dat iets sneller gaat als je het rood verft. Hoe verder je vordert in de Tech Tree, hoe exotischer je wapentuig wordt. Uiteindelijk kun je reuzen of gigantische spinnen toevoegen aan je legers.

Ook je veldheren kunnen zich ontwikkelen, nog uitgebreider dan in Rome 2. Elke Lord kan door te levelen dertig Skill Points verdienen en die besteden aan vaardigheden in drie categorieën: Fighting, Character en Campaign. Zo is er een Fighting Skill die je Lord een aura geeft, waarmee je alle nabije vijanden een zwakkere aanval geeft. Een nuttige Campaign Skill is om de kans te verhogen dat je een ondergronds reizend leger onderschept.

Media has no description

This armor was ble ed by Mork… Well, he spat on it anyway

Na elk gevecht krijg je de kans om een speciale uitrusting te vinden, die je Lord een bonus geeft. De Legendary Lords – die fungeren als de leider van je factie – vinden bovendien unieke wapens en attributen. Zo zagen we een Orc met magische krachten, dankzij de Crown of Sorcery die hij tijdens een quest vond. De lead writer van Total War: Warhammer, Andy Hall, heeft ook voor Games Workshop geschreven en de beschrijvingen die we gezien hebben, wisten de bloeddorstige en humoristisch dommige toon van de Greenskins feilloos op te roepen.

Total War: Warhammer bestaat uit drie delen die elk een deel van de Warhammer-wereld beslaan. Het eerste deel omvat de een groot deel van de Old World, dat in de verte lijkt op Europa. Het is al bekend dat spelers toegang krijgen tot The Empire of Man, de Dwarven Kings, de Vampire Counts en de Greenskins. De krankzinnige legers van Chaos functioneren vergelijkbaar met de invasiemachten die voorgaande Total War-games halverwege de game onveilig maken, maar op de dag van release komt deze factie ook beschikbaar als dlc. Hoe dit precies gaat werken staat nog niet vast – aangezien Chaos volgens de lore geen serieuze nederzettingen bouwt, is het waarschijnlijk dat ze net zo werken als de barbaarse volkeren van Atilla: Total War of de Barbarian Invasion-uitbreiding van de eerste Rome: Total War. Over andere facties, zoals de ratachtige Skaven, wil The Creative A embly weinig prijsgeven: “Het plan is om uiteindelijk iedereen met een favoriet ras gelukkig te maken”.

Media has no description

Gerechtvaardigd

De hypemachine voor Total War: Warhammer sputterde een moment toen de bovengenoemde Chaos als dlc werd aangekondigd. De demonische machten van de Warp behoren tot de populairste keuzes onder fans van de table-top game en Chaos speelt een onmisbare rol binnen de wereld van Warhammer. In ons gesprek met The Creative A embly rechtvaardigt de studio de besli ing om Chaos apart te zetten van het basi pel door uit te leggen dat het verzinnen van een nieuwe factie een stuk meer werk is dan in voorgaande Total War-games. Om recht te doen aan de unieke facties is het niet voldoende om twintig eenheden van een nieuw kleurtje te voorzien, maar zijn er nieuwe, handgemaakte animaties nodig voor de groteske monsters en moet de speelstijl pa en bij hun achtergrond.

Hoewel we niet helemaal overtuigd zijn van dat antwoord, zijn we nog steeds enthousiast over Total War: Warhammer. De campagnekaart ziet er prachtig uit en The Creative A embly heeft zich veel moeite getroost om de concepten van de table-top game in een Total War-jasje te steken. Van de vier speelbare facties zijn nu alleen nog de Vampire Counts in nevelen gehuld. De ontwikkelaar belooft begin volgend jaar met meer informatie te komen, maar we durven alvast te wedden dat het percentage Vampiric Corruption dat bij elke nederzetting vermeld wordt ongetwijfeld een belangrijke rol speelt.

Total War: Warhammer verschijnt op 28 april 2016 voor de pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou