Sega belooft zelfs meer dan honderd uur aan nieuwe gameplay en met niet minder dan 32GB aan benodigde harde schijfruimte is het absoluut de grootste uitbreiding die we ooit gezien hebben. Maar veel bytes en beloftes zijn niet genoeg om ons zo enthousiast te maken. Wat wij te zien kregen was een uitbreiding die Shogun 2 een compleet ander gezicht moet geven, precies zoals wij het graag zien.

Voor koning en vaderland

We konden slechts een magere twee uurtjes spelen, maar in die “paar minuten” lieten de makers zien dat ze absoluut niet van plan zijn om een veredeld DLC-pakketje uit te brengen. De verandering  ten opzichte van het origineel begint eigenlijk al bij het tijdvak waarin Fall of the Samurai zich afspeelt, namelijk 1869. Japan heeft zijn deuren een decennium geopend voor de westerse wereld en ziet zijn welvaart toenemen. Als gevolg daarvan wil een groep edellieden af van de heersende Shogun, om zo de Keizer als westerse marionet weer naar voren te schuiven en zodoende nog meer handel te drijven. Uiteraard zijn de aanhangers van de Shogun, de Shogunate, het hier niet mee eens waardoor een bloedige burgeroorlog niet lang op zich laat wachten.

Welke kant je in de uiteindelijke game kiest, mag je zelf weten. Je keuze zal invloed hebben op de diplomatieke verhoudingen met andere clans en ook op welke technologieën tot je beschikking staan. Volgens de makers is mogelijk om te wisselen van factie en zelfs om gewoon neutraal te blijven. In Shogun 2 ben je namelijk nog altijd vrij om gewoon je eigen republiek te starten, gewoon omdat je eigen Keizer spelen nog altijd een prettig aangelegenheid is in Total War.

De handel tussen beide culturen heeft zich niet alleen beperkt tot geld en specerijen. Moderne technieken als betere vuurwapens, artillerie, en stoommachines hebben ook de oversteek gewaagd. Hierdoor krijgt de oorspronkelijke gameplay een totaal andere wending en beperkt het oorlogsvoeren zich niet langer meer tot man-tegen-man gevechten. Je mag nog altijd met ware doodsverachting op de vijand afstormen met een zwaard of speer, maar kijk dan niet raar op wanneer je eindigt met een kogel tussen je ogen. Je begint straks de campagne met eenvoudige matchlock samurai en je standaard zwaard- en speereenheden, maar al snel krijg je de beschikking over geweren, pistolen en uiteindelijk gatling guns en zware artillerie. Een heerlijke mix tussen Shogun 2 en Empire: Total War!

Bommen en granaten

Door een paar bijzonder opvallende nieuwe features lijkt het er zelfs op dat Fall of the Samurai zich gaat focussen op langeafstandsgevechten. Ken je bijvoorbeeld de direct fire-modus nog die in Empire Total War werd geïntroduceerd op de slagschepen? In Fall of the Samurai vind je deze modus ook terug bij alle landartillerie. Het verandert het camerastandpunt naar een derdepersoons perspectief. Het is even wennen, maar al snel namen we met een gemene glimlach de vijand onder vuur. Die gemene glimlach veranderde echter al snel in een boosaardige lach toen we hoorden dat we de steden ook met onze schepen onder vuur mochten nemen, zowel op de campagnekaart als tijdens de real-time gevechten. We moesten het twee keer vragen tijdens de presentatie, maar de marinebombardementen zitten er dit keer toch echt in.

Overigens beperken de veranderingen zich niet alleen tot de gevechten en de wapens, ook op de campagnekaart zien we nieuwe gezichten in de vorm van drie agents. Twee daarvan, namelijk de Activist en de Investigator zijn respectievelijk alleen voor de Shogunate- en de Imperial-factie beschikbaar. Wat ze doen weten we nog niet precies, maar ze klinken in ieder geval als twee doorbijtertjes. De derde agent, de Foreign Veteran, mochten we wel even uitproberen. Deze geharde veteraan helpt je niet alleen met de training en rekrutering van je manschappen, hij kan tevens een vijandig leger demoraliseren of een aanslag plegen op een generaal. Hoezo multifunctioneel?

Zoals zo vaak met een Total War-game, ging de tijd razendsnel voorbij. En aan het einde van de korte speelsessie konden we eigenlijk nog maar een ding uitbrengen: wanneer krijgen we een eigen, en vooral volledig, exemplaar van deze uitbreiding? Fall of the Samurai is een uitstekende toevoeging op een al erg goede game. Een conclusie die we al durven te trekken zonder dat we een online potje hebben gespeeld met veertig tegen veertig eenheden, gebruik hebben gemaakt van het nieuwe Iron Clad-oorlogschip of onze manschappen met behulp van treinen naar de frontlinie stuurden. 2012 wordt een uitstekend jaar voor RTS-fans, alleen al door Fall of the Samuari.