De eerste Torchlight was een feest van herkenning voor de kenners van het hack-and-slash genre. De game zat vol gevarieerde vijanden, duizenden verschillende voorwerpen en sfeervolle omgevingen. Bovendien wist de game enkele nieuwe elementen toe te voegen, zoals het huisdier dat niet alleen met de speler meevocht, maar ook gevonden spullen kon verkopen in de stad en magische spreuken kon leren zodat de speler zichzelf bijvoorbeeld niet hoefde te genezen. De game had wat kleine minpuntjes, maar laten nou net die aangepakt worden in het tweede deel.

Openlucht

Een van de eerste dingen die opvalt bij het spelen van de game zijn de nieuwe omgevingen. Waar Torchlight zich afspeelde in een steeds dieper wordende kerker, daar situeren de omgevingen van Torchlight II zich een stuk vaker in de openlucht. Zo bevonden we ons in de door ons gespeelde demo in een heuvelachtig landschap vol met bomen en af en toe een rivier. Zoals in de eerste game zullen er verschillende soorten landschappen zijn, die deze keer allemaal worden voorafgegaan door een nieuwe stad.

Bovendien valt op dat de landschappen veel ruimer zijn dan de nauwe paden uit het eerste deel. Nog steeds wordt elk level compleet willekeurig gegenereerd, zodat iedere speler een andere ervaring krijgt. Door de wijdere opzet is er echter meer ruimte om van het pad af te wijken en op zoek te gaan naar verborgen schatten. In onze korte speelsessie was echter nog niet in te schatten hoe groot de willekeurige generator de landschappen zal maken noch hoe vaak er van landschaptype gewisseld gaat worden, al zijn de vier á vijf steden die er in Torchlight II zullen zitten een goede indicatie.

Aanpasbaar

De klassen in Tochlight 2 zijn geheel anders dan die in het vorige deel. De die klassen uit het eerste deel hebben plaatsgemaakt voor vier geheel nieuwe, waarvan de eerste twee reeds zijn bekendgemaakt. De Railman richt zich vooral op mêlee-wapens terwijl de Outlander vooral beschikt over lichte magie en langeafstandswapens. Ook de huisdieren zijn weer terug. Hoeveel verschillende beesten de speler kunnen assisteren is nog niet bekend maar in de demo waren in ieder geval de hond, kat en fret beschikbaar.

De aanpasbaarheid van Torchlight II is ook flink op de schop genomen, want iedere klassen heeft niet langer een standaard uiterlijk. Iedere klasse heeft verschillende gezichten, haarstijlen en haarkleuren en zelfs het geslacht van de klasse kan nu bepaald worden, zodat deze wat unieker aanvoelen. Het aanpassen houdt daar niet op want bij Torchlight II zal een complete level editor geleverd worden die het zelfs mogelijk maakt om complete mods te maken en deze zonder probleem te spelen via multiplayer.

Multiplayer

Daarmee is ook meteen de grootste nieuwe toevoeging genoemd want in tegenstelling tot het eerste deel zal Torchlight II de mogelijkheid bieden om met meerdere spelers de wereld te doorlopen. Momenteel is het mogelijk om met vier verschillende spelers over LAN en internet te spelen, al hoopt het ontwikkelteam uiteindelijk ondersteuning te geven voor acht spelers. Daarmee is meteen ook het grote minpunt van de eerste Torchlight verdwenen en zal de spelduur van het tweede deel vermoedelijk een stuk verlengd worden.

Torchlight II lijkt op de goede weg om zowel fans van het eerste deel als nieuwkomers een zeer vermakelijke ervaring te leveren. Alle grote en kleine fouten lijken verholpen, al zijn de veranderingen niet zo gigantisch als nieuwe delen bij veel grotere series. Dat mag echter niet deren want de prijs zal rond hetzelfde lage niveau als het eerste deel liggen, waardoor zelfs de grootste scepticus tot aanschaffing verleid zal worden.