Top Spin 3 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

“De tenni port is nog maar half gerepresenteerd als game”. Met deze uitspraak startte de ontwikkelaar van Power and Magic Development (PAM) zijn presentatie over Top Spin 3, de nieuwste game in de succesvolle tennisreeks. Top Spin 3 moet het beste van deel één en twee samenbrengen in een geheel nieuw jasje, waarbij behoorlijk wat vertrouwde elementen overboord zijn gegooid. Bijvoorbeeld die simpele riskshots, want zeg nu zelf: uit een onmogelijke hoek een spetter van een slag produceren, dat sloeg toch eigenlijk nergens op?

De transformatie van de koninklijke riskshots naar een realistischer en lastiger te bewerkstelligen risicosysteem, spreekt boekdelen voor de aanpak van Top Spin 3. Hoewel de game nog steeds geen extreem diepgaande tenni imulatie is, heeft men wel het over de top arcadejasje van de serie afgeschaafd. Dit merk je onder andere in het feit dat je minder snel van kant kunt wi elen. Zoals de natuurkundige wetten voorschrijven, kan iemand in volle sprint niet á la seconde z'n volledige gewicht de andere kant op kan gooien en alsnog die onmogelijke bal in de hoek halen.

Ook de timing van de slagen is belangrijker geworden. Je slag wordt nog meer bepaald door de positie van je speler, de tijd die je de knop induwt en de hoek die je aan de bal geeft. Het resultaat is een op het eerste gezicht (we konden nog niet zelf spelen helaas) evenwichtiger systeem, dat de game inhoudelijk sterk verbetert.

De risicovolle slagen zijn nog steeds wel in de game verwerkt, maar ditmaal zonder een metertje in de HUD die aangeeft hoeveel vertrouwen je speler heeft en is verspreid over de twee triggers. Druk je op de linker trigger in combinatie met één van de functietoetsen dan kun je het schot meer precisie geven. Doe je dit met de rechter trigger, dan sla je krachtiger. Zoals gezegd is het niet meer mogelijk om dit vanuit alle rare hoeken te doen: enkel als je volledig goed opgesteld staat en je de tijd hebt om de bal te slaan, kun je een dergelijke actie uithalen. En zelfs dan is het nog maar de vraag of de bal precies komt waar je hem wilt hebben.

Voordat je echter een balletje gaat slaan, is ook de creatie van een eigen speler of speelster aangepast. Kort gezegd komt het er op neer dat er veel meer mogelijkheden zijn om een écht unieke speler te maken en zo online niet tegen een evenbeeld aan te lopen. De creatie van een nieuwe speler is in drie fases verdeeld, waarbij je de game een willekeurige speler kunt laten creëren, deze vervolgens grofweg aan kunt pa en en in de laatste fase ook in een soort free-form mode kunt wijzigen. De creatie van een speler ziet er nog altijd even simpel uit, maar de mogelijkheden tot personalisering geven je wel veel meer mogelijkheden. Zo kun je bij een dame de make-up aanpa en om zo een echte diva de baan op te sturen. Natuurlijk blijft het ook mogelijk een blauwe aapmens te maken of een ander soort Grobbekuiken in elkaar te boetseren.

 

De carrièremode heeft een lichte gedaantewi eling ondergaan. Je begintnog steeds onderin de tennisregionen, maar het verschil is dat je nuook tegen dito tegenstanders speelt. Een wedstrijdje tegen Federer inhet begin van de game zit er dus niet in, en dat is maar goed ook. Inde vorige games werden de capaciteiten van de grote namen aangepast aande fase van de game. Zo kon je Federer dus een enorme a whoop gevenals je zelf net een halve bal kon slaan. In Top Spin 3 kun je pas tegende sterren spelen als je zelf een behoorlijke tijd hebt gespeeld (endus een aantal toernooien hebt gewonnen). De minigames om jevaardigheden te verbeteren zijn tevens volledig uit de game gesloopt enhebben plaatsgemaakt voor een veel betere optie.

De andere verbetering, naast het rechttrekken van het spelersniveau, isnamelijk de implementatie van een carrièresysteem dat zich zowel overde single- als de multiplayer uitspreidt. Dit betekent dat je ook in demultiplayer ervaringspunten verdient, waarbij de hoeveelheidafhankelijk is van het niveau van de speler waar je tegen speelt. Inprincipe kun je dus helemaal ervaringloos aan de multiplayer beginnenen na verloop van tijd toch met een sterke tenni er aan de top van deranglijsten komen.

Naast de algemene ranglijsten zijn er ook Top Spin World Tours. Ditzijn toernooien die om de twee weken gespeeld worden en waar iedereenzich voor in kan schrijven. Zoals in echte tennistoernooien wordt er ineen knock-out vorm gespeeld en kroont zich één keer in de twee weken(de precieze lengte van de toernooien moeten nog vastgesteld worden)een nieuwe tenniskoning.

Grafisch doet Top Spin 3 ook een stapje voorwaarts. De spelers zien ernaarmate de partij vordert bezweet uit en de locaties waar getennistwordt zijn frivool. Naast de bekende tennisoorden zoals Wimbledon en deRod Leaver Arena, heeft PAM ook een flinke reeks fantasiebanen uit dehoge hoed getoverd. Denk hierbij aan een spacy indoor zaal of een baanbinnen in een hotel in Dubai. Leuk detail is dat de fictieveNederlandse baan sterke trekjes van de Amsterdam ArenA heeft, met hetronde dak dat dicht kan. Dit soort 'eigenaardigheden' geven Top Spin 3wel wat sjans.

Ook belangrijk is natuurlijk het aantal bekende tenni ers entenni ters dat in de game vertegenwoordigd is. Uiteindelijk moeten heter zo'n 25 worden, waarbij we sowieso Federer, Nadal, Roddick,Sharapova en Mauresmo al voorbij hebben zien komen, al was Federer nogin mist gehuld ten tijde dat we de game te zien kregen. Pas op de dagzelf had het ontwikkelteam te horen gekregen dat de Zwitser van departij zou zijn. De 25 bestaande spelers worden aangevuld met zo'n 15niet-bestaande personages, waaronder een paar heerlijke karikaturen.Denk aan een onwijs gespierde speler die als 'ie goed voor de bal staatje volledig weg kan ro en, maar tactisch en technisch er geen hout vankan. Intere ant oefenmateriaal.

De gespierde speler die er, op hard slaan na, niets van kan

Top Spin 3 komt voor het eerst breder dan het Microsoft-platform uit enverschijnt in de lente voor zowel de PlayStation 3, Xbox 360, NintendoWii als DS. De PS3- en X360-versie die wij te zien kregen zag er algoed uit en we hebben alle vertrouwen in een betere afloop voor detitel dan het toch ietwat magere deel twee. De Wii-versie belooftoverigens ook een inventief stukje code te worden, want de ontwikkelaargaf aan dat uiteraard het swing-mechanisme zoals we dat kennen uit WiiSports op een realistischer wijze in de game verwerkt wordt. Zodra wemeer weten over de overige versies, doen we uiteraard verslag. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou