Silicon Knights, de makers van onder andere het spannende Eternal Darkness voor de Gamecube, pakken het ambitieus aan op de Xbox 360. Het bedrijf en het spel Too Human, hebben samen een hele geschiedenis achter de rug. Too Human was oorspronkelijk een project voor de PSone en werd later overgezet naar de Gamecube. Vorig jaar liet de ontwikkelaar weten dat het spel nu in ontwikkeling is voor de Xbox 360 en dat Too Human niet een enkele game, maar gelijk een trilogie wordt. Silicon Knights heeft blijkbaar vertrouwen in het succes van het spel, maar waarom?

Het gevecht tussen mens en machine is onderwerp van tal van films en games, en het is een thema waar we nog niet vanaf zijn. Het blijft boeiend om te zien dat machines, door mensenhanden gemaakt, het uiteindelijk kunnen winnen van de mens. Dat technologie, bedoeld om de mensheid te helpen, deze uiteindelijk vernietigd. Too Human gaat verder op dit onderwerp met een leuke twist. In een verre toekomst zijn er oeroude machines die het bestaan van de mensheid bedreigen. De speler wordt naar aarde gestuurd om de mensheid te redden, en hier is de twist: jij speelt de god Baldur die tegelijkertijd mens en machine is. Wie weet staat de speler in een later deel van de serie wel aan de kant van de machines, maar dat is van latere zorg. Eerst de mensheid maar eens beschermen.

Too Human is een snelle third-person actiegame dat nergens echt opzienbarend bijzonder is als concept. Qua uitwerking en speelbaarheid moet het spel echter boven al die andere actiegames uitreiken. Hoofdpersonage Baldur heeft erg veel weg van bepaalde personages uit Unreal Championship 2 voor de Xbox. Een sterk panzer, een flinke stok om mee te meppen en ook genoeg wapens om mee te schieten. De nadruk ligt in Too Human echter, in plaats van het schieten, op de melee-actie.

Too Human biedt op een subtiele manier zelfs wat RPG-achtige elementen. Zo is Baldur door de speler volledig aan te passen. Niet alleen de opvallende kenmerken, zoals zijn armor en wapens, maar ook zijn aanvalstechnieken en de combo’s zijn naar eigen wensen aan te passen. Via Xbox Live wordt je eigen unieke Baldur online gebracht, waarmee je tot vier spelers tegelijk coöperatief kunt spelen. Elk personage zal weer anders vechten, omdat in het uiteindelijk spel zo’n honderd verschillende combo’s verwerkt zullen zitten.

Too Human wordt tot leven gebracht door de Unreal Engine 3. Een ontzettende populaire engine dat voor veel next-gen games gebruikt wordt zoals Stranglehold en Gears of War. Niet voor niets, want de engine is heel wat in staat. Silicon Knights belooft een filmachtige ervaring door het gehele spel. Met de tussenfilmpjes, maar ook door de actievolle gameplay. Van wat we tot nu toe van filmpjes hebben gezien, zijn Baldur’s animatie niet van de hoogste kwaliteit. Silicon Knights heeft al in interviews gezegd dat ze gameplay boven looks kiezen, maar als je ziet dat het bij andere games wel werkt begin je toch af te vragen. De ontwikkelaar zegt er nog aan te werken, dus wellicht valt het in de uiteindelijke versie alleen maar mee.

Silicon Knights vergelijkt zelf de trilogie met filmtitels als Star Wars en The Lord of the Rings, die beiden ook in een serie van drie verschenen. Of het bedrijf legt de lat veel te hoog, of ze zijn zo zeker van zichzelf dat de games simpelweg niet kunnen floppen. Het spel zal moeten concurreren met een hele rits aan goede actietitels die eind dit jaar en begin volgend jaar op de Xbox 360 verschijnen. Zou Too Human daar zijn hoofd boven water kunnen houden? We zullen het zien als het spel rond de kerst in de winkels komt te liggen.