Elk jaar zijn er altijd een aantal terugkerende elementen die je zekerheid geven in het leven. Zo is het elk jaar kerst, Pasen en sinterklaas en brengt Activision een nieuwe Tony Hawk's Pro Skater game uit. Op de één of andere manier weet Neversoft er iedere keer weer een originele draai aan te geven waardoor ook de nieuwste delen nog steeds blijven boeien. Toch besloot men dat het tijd werd om een heel ander concept aan de Tony Hawk licentie te hangen. Daarom komt dit jaar Tony Hawk's Underground (of T.H.U.G. zoals Activision de game graag afkort) in de schappen te liggen.

Uiteraard staat skateboarden in dit nieuwe concept nog steeds centraal. Het zal nu alleen ook mogelijk zijn om van het skateboard af te stappen en stukken te voet af te leggen. Hierbij kan geklommen en aan dakranden gehangen worden. Om de GTA stijl compleet te maken is het verder mogelijk om voertuigen in te klimmen en door de steden te toeren. Deze nieuwe opties hebben ook nog een functie. Bepaalde plekken zijn bijvoorbeeld alleen te voet bereikbaar. Daarnaast is het mogelijk om langere combo's te maken door al rennend naar een volgend object te gaan en daar verder te skaten. Dit lopen moet wel in een bepaalde tijdspanne gebeuren om de combo's aan elkaar te kunnen rijgen.

De steden waarin geskate mag worden zijn een stuk groter geworden, vandaar ook dat alternatief vervoer goed van pas kan komen af en toe. In deze grote levels zal je ook niet meer zo veel skateobjecten tegenkomen, zoals half-pipes en dergelijke. Je bent meer aangewezen op wat de omgeving te bieden heeft. De create-a-park optie is wederom aanwezig, ditmaal veel uitgebreider dan in voorgaande delen. Het zal uiteindelijk mogelijk zijn om zelf een complete stad met elk wensbaar object in elkaar te zetten. Deze stad kun je uiteindelijk uitbreiden met eigen missies en het plaatsen van de 'SKATE' letters en andere bekende bonussen uit de oude THPS games.

Het aanpassen van de game is een hele belangrijke feature van T.H.U.G. Niet alleen kan je zelf een nieuw park ontwikkelen, ook een eigen skater, board en eigen trucs kunnen in elkaar gedraaid worden. In de PS2 versie kan zelfs een eigen foto gebruikt worden als hoofd van de skater. Daarvoor dien je eerst via een PC een foto te uploaden naar de Activision site. Deze wordt dan automatisch in een voor het spel bruikbaar formaat omgezet. Met een verkregen gebruikersnaam en wachtwoord kun je deze foto met de PS2 in het spel laten zetten (uiteraard dient de PS2 wel op het internet aangesloten te zijn, wat binnenkort officieel mogelijk wordt). Deze foto verschijnt dan niet alleen in-game, maar ook in cut-scenes.

Voor het aanpassen van de skateboards zal er een simpel tekenprogramma meegeleverd worden. De zelfgemaakte trucs kunnen ook opgeslagen worden onder een zelfbedachte naam. Het mooie van al deze custom opties is dat deze te delen zijn met andere mensen. Met de PlayStation2 kan dit online zodat echt heel de wereld in jouw parken kan spelen. Daarnaast zal er een enorme hoeveelheid parken te downloaden zijn wat de replay waarde zeker ten goede komt. Volgens Activision zullen er 270 parken op een 8 MB memory card passen (30 KB per park), dus daarvoor hoef je het ook niet te laten.