Tony Hawk’s Pro Skater 5 | Gamer.nl

Tony Hawk’s Pro Skater 5 | Gamer.nl

De Tony Hawk’s Pro Skater-franchise heeft een midlifecrisis van epische proporties gehad. De laatste delen probeerden wanhopig met de tijd mee te gaan door allerlei ‘innovatieve’ gameplay te omarmen. Na de kritische ontvangst op deze vernieuwingen gaat men terug naar de basis met het vijfde deel, maar is het niet een beetje te laat om terug te pakken op oude glorie?

Er heeft inmiddels een aardige revolutie plaats gevonden in het virtuele skatepark: realistische games als EA’s Skate blijken beter in staat om de aandacht van gamers te vangen dan het over-the-top skategeweld van de Tony Hawk’s Pro Skater-reeks. Feit is dat de bombastische en soms ronduit ongeloofwaardige gameplay van de eerste paar THPS-games veel beter op zijn plek was in de toenmalige tijdsgeest dan nu. Skaten maakte een stormachtige ontwikkeling mee en iedere tiener droomde er van de straat onveilig te maken op een kleurrijk deck. De eerste delen stelden je niet alleen in staat dat te doen, maar er ruim voorbij te gaan. Oneindige reeksen tricks werden aan elkaar geregen om waanzinnige combo’s te maken die soms wel een minuut duurden. Vermakelijk en belonend wanneer je het goed deed, maar verre van realistisch.

Media has no description

Toch is realisme waar de consument vandaag de dag veel waarde aan hecht. Films zijn bij uitstek donker en zo realistisch mogelijk en ontwikkelaars doen hun best om allerlei zaken tot in detail zo waarheidsgetrouw mogelijk in hun games te verwerken. THPS5 beweegt tegen de stroom in en grijpt terug op de gameplay van het eerste en tweede deel, waarbij het belangrijker is om waanzinnig lange combo’s te maken dan een uur lang te oefenen op een varial kickflip. Vanaf het moment dat je de controller oppakt, waan je jezelf dan ook heel even in terug in het jaar 2000. Met een nonchalant gemak lus je flips en grabs aan elkaar, om vervolgens met een lange manual de combo in stand te houden tot de volgende quarterpipe. Tot zover het goede nieuws.

Nieuwe gameplay-elementen

Het wordt namelijk al snel duidelijk dat het ontwikkelaarscollectief Robomodo/Disruptive Games een cruciale fout in de besturing heeft gemaakt. Dat heeft alles te maken met een nieuw gameplay-element: slamming. Slammen wil zeggen dat je met een druk op de knop jezelf naar beneden kan boosten. Handig als je extra vaart wil maken in een halfpipe of per ongeluk veel airtime maakt en snel naar beneden wil. Het probleem is dat er voor gekozen is om deze neerwaartse boost als secundaire functie van de grind-knop in te stellen. Dit zorgt ervoor dat je meer dan eens bij het instarten van een grind met je skateboard naast de rail ten aarde stort. Je zal niet zomaar omvallen, maar je kunt je succesvolle grind (en combo) gedag ku en. Dit zorgt ervoor dat grinden, een e entieel onderdeel van de gameplay, een zeer frustrerende aangelegenheid kan worden.

Media has no description

Verder kent de kern van de gameplay weinig vernieuwingen. De vertrouwde Special-meter is terug en stelt je nog steeds in staat om een korte puntenboost te activeren en speciale tricks te doen. Wél nieuw is dat je tegenwoordig zelf kunt kiezen wanneer je deze activeert, waar deze eerder meteen activeerde als je genoeg punten had verzameld. THPS5 voegt ook ‘Challenges’ toe, kleine markers die je op elk gegeven moment kan activeren om speciale uitdagingen te doen. Dit zijn kleine, vermakelijke objectives zoals een leeg zwembad vol gigantische strandballen zo snel mogelijk leeg skaten. Grappige verbeteringen en toevoegingen die echter zelden een ‘Oh, wow!’ aan je lippen zullen ontlokken.

Het grote pluspunt is dat de engine verdacht veel aanvoelt als die van THPS2, waardoor niet alleen oudgedienden van de reeks, maar ook nieuwkomers al snel uit de voeten kunnen met hun digitale skateboard. Als je de eerder genoemde ‘slam-handicap’ voor lief neemt, kan het behalen van de hoogste, mooiste en langste combo’s al snel weer verslavend worden. Het is echter maar de vraag of je jezelf hier overheen kunt zetten.

Media has no description

Online ervaringen

Buiten de kern van de gameplay om zijn er wel wat vernieuwingen te bespeuren. Zo speel je standaard online in THPS5, tenzij je specifieke modi speelt of events start die zich offline afspelen. Hoewel een online verbinding niet vereist is, voegt het wel wat toe aan je skatese ies. Zo zijn de skateparken waar je in rijdt altijd redelijk gevuld (maar nooit té vol) met andere skaters, wat meer sfeer schept in de vroeger zo verlaten parken. Daarnaast brengt het ook een competitief element met zich mee, omdat je de scores van anderen te zien krijgt. Er zitten geen intere ante beloningen aan het verslaan van deze tegenstanders, maar net als in de echte skatescene zijn bragging rights heel wat waard.

Mocht je de standaard levels beu raken, dan kun je altijd de park editor aanzwengelen. In deze modus kun je zelf skateparken bouwen met elementen die je via de game ontgrendelt. Deze modus is niet nieuw voor de THPS-reeks, maar wel sterk verbeterd. Zo is het selecteren van de juiste elementen makkelijker gemaakt door een nieuwe menustructuur en kun je een gekozen element oneindig vaak dupliceren zonder deze opnieuw te selecteren. Wanneer je park af is, upload je deze en kan iedereen een ritje wagen in het skatepark van jouw dromen. Andere skaters kunnen na dat ritje stemmen of je park betoverend of bar slecht is, waardoor je park hoger of lager op de leaderboards komt te staan. Daarnaast kun je inhoudelijke feedback geven aan de maker van het park om zo het park samen te verbeteren. 

Media has no description

De terugkeer naar de succesvolle elementen van weleer is een gouden zet voor THPS5. Het voelt van tijd tot tijd heerlijk bevrijdend aan om combo’s aan elkaar te rijgen in oude en bekende levels. Helaas is de combinatie van de grind/slam-knop geen gelukkig huwelijk en zal je meer dan eens gefrusteerd naast een rail terechtkomen. En hoewel de park editor en vollere levels wat meer diepte toevoegen, kan de minder realistische gameplay voor sommigen al snel té gemakkelijk aan gaan voelen. Het is nog te vroeg om te zeggen of Tony Hawk’s Pro Skater 5 de juiste balans slaat tu en een nostalgische reis door de tijd en de hoge eisen van deze tijd. 

Tony Hawk's Pro Skater 5 verschijnt op 29 september voor Xbox One en PlayStation 4 en op 10 november voor Xbox 360 en PlayStation 3.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou