Tom Clancy's The Division – Gaat cijfermatig te werk | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

The Division heeft tot op heden weinig van zich laten zien en de beelden verraadden nog niet waar we onder de motorkap daadwerkelijk mee te maken hebben. Het is geen third-person shooter die je met een aantal menselijke teamleden speelt, maar een echte RPG waarin statistieken, aanvullende bonu en en samenspel van levensbelang zijn.

De verhulde verschijning van The Division gaat wellicht verder dan je zou denken. Op de tot nog toe vrijgegeven beelden ontbreekt het bijvoorbeeld nog volledig aan de cijfers die bij de verschillende personages staan. Een gezondheidsmeter uitgedrukt in getallen en verschillende andere statistiekjes staan constant overzichtelijk in de buurt. Vijanden krijgen ook een informatiebommetje over zich heen als ze worden geraakt; een puntenaantal geeft aan hoeveel schade elke kogel doet en ook het aantal opgedane ervaringspunten wordt bij het laatste fatale schot getoond.

Deze visuele informatie maakt een wereld van verschil. Duidelijk wordt dat wapenkeuzes en strategieën goed overdacht moeten worden en het geen simpele game is waarin het wachten achter een muurtje en een paar kogels op het juiste moment afvuren een gegarandeerde overwinning opleveren. In plaats daarvan moet een tactiek uitgedokterd worden. Daarbij moet rekening worden gehouden met tal van veranderlijke factoren. Het weer verandert dynamisch en daarmee de voorwaarden van confrontaties met de vijand, en overdag komen andere facties New York onveilig maken dan 's nachts.

The Division

Rolverdeling

Gedurende een presentatie werd getoond hoe spelers een eigen rol op zich kunnen nemen en bij kunnen dragen aan het succes van de groep. De tal van gadgets zijn op een flink aantal manieren aan te pa en. Een turret is extra te verstevigen, een granaat kan van een schokeffect of zelfs defense debufs worden voorzien, om maar wat te noemen. Andere gadgets die de The Division rijk is bestaan onder meer uit een elektrische valstrik, een onzichtbaarheid peeltje, mechs en een EMP-achtige optie. Elk weer met eigen aanpasbare secundaire eigenschappen.

Terwijl de ene speler met turrets stoeit, kan een ander granaten werpen of een omtrekkende beweging maken op vuurgevaarlijke tegenstand. Bovendien is het mogelijk om met verschillende platformen tegelijkertijd The Division te spelen. Een speler kan dus op een tablet ondersteuning geven met een drone die vijanden markeert en onder meer traangas kan afvuren. De bedachtzame, elkaar ondersteunende aanpak voert bij The Division de boventoon.

Quests en basi en

Het is aan de speler om in verschillende districten een basis op te zetten en vanuit hier te opereren. Door specifieke gebouwen te veroveren, zorg je ervoor dat de omgeving een stukje veiliger wordt. Elke specifieke basis heeft zijn eigen veiligheidslevel en een mate van besmetting door het virus. Sommige plekken zijn pas later bereikbaar omdat de speler eerst betere gasmaskers moet vinden. Ook was er een vermelding van het moraal per basis te zien; hoe dit in de praktijk uitpakt is nu nog giswerk.

The Division

Duidelijker was aan wie de op de grond gevallen teddybeer in het metrostelsel toebehoorde. Met een scan is elke omgeving af te scannen op eerder geschiede gebeurteni en; in dit geval het chaotische vertrek van de laatste metro vanuit een bepaald district in New York. Een oranje silhouet van een meisje met de vermelding van haar nieuwe woonlocatie bezorgt de speler direct een nieuwe quest. Dus de beer kan in de beperkt grote rugzak, voor wat extra ervaringspunten. Of hij wordt genegeerd ten faveure van meer ruimte voor bijvoorbeeld batterijen of ammunitie. Aan de speler de keus.

Eerste kennismaking

We hebben eigenlijk nog maar net kennisgemaakt met het echte The Division. Een RPG waarin de speler zijn eigen speelstijl helemaal kan ontwikkelen en in menu's overweegt of dat beetje extra rugzakruimte opweegt tegen de mindere bescherming die het voorwerp biedt. En diezelfde speler kan tien minuten lang door het submenu struinen van de verschillende mogelijkheden die er zijn als het gaat om de verschillende gadgets en wapens. Pielen, proberen en perfectioneren om tot jouw eigen RPG-held te komen. Dat wordt The Division.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou