Tom Clancy's H.A.W.X | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Net zoals vorigjaar stonden de UbiDays 2008 ook deze keer weer in het teken van eenvrachtlading aan veelbelovende titels die binnenkort in dewinkelrekken te vinden zullen zijn. Deze editie had echter nog eentweede doel: het vieren van de tiende verjaardag van de TomClancy-francise. Alle spellen die de voorbije jaren verbonden werdenaan de naam van de populaire schrijver gingensteeds weer als zoete broodjes overde toobank en waren bovendien ookkwalitatief dik in orde.Natuurlijk staat er aan het hoofd van Ubisoft geen uilskuiken enmogen we in de nabije toekomst nog een heleboel nieuwe TomClancy-titels verwachten, beginnende met het gloednieuwe H.A.W.X.

Toen Ubisoft voor het eerstbeelden van Tom Clancy's H.A.W.X (afkorting staat voor High AltitudeWarfare...X) losliet was ik niet meteen onder de indruk. De AceCombat-reeks heeft het moderne vlieggenre namelijk al jaren in eenijzeren greep en mag ondertu en gezien worden als een gevestigedewaarde. Anno 2008 nog een titel ontwikkelen die op het eerste zichveel gelijkeni en met zijn grootste concurrent vertoont voelde danook een beetje gemakzuchtig aan. Dat de eerste indruk niet altijd dejuiste is werd nogmaals bewezen toen ik een week geleden zelfplaatsnam in de digitale cockpit van een H.A.W.X-vliegtuig.Het eerste wat tijdenshet spelen opvalt is dat Ubisoft erin is geslaagd om de omgevingenwaarin je rondvliegt met veel oogvoor detail weer te geven. Tijdens onze speelse ie mochten wijlosgaan in Rio De Janeiro, compleet met het wereldberoemde standbeeldvan Jezus Christus met zijngestrekte armen. Zo'n kollos van een toeristische trekplijsterkla eren als een detail gaat natuurlijk wat ver. Het zijn vooral dehuizen, gebouwen en wolkenkrabbers die er in H.A.W.X een stuk beteruitzien dan in het gemiddelde vliegspel. Voor sommige mensen zal ditbijzaak zijn, maar dit soort dingen zorgen er net voor dat alles netdat tikkeltje realistiser in beeld komt.Realisme is een termdie voor de makers van H.A.W.X erg belangrijk lijkt te zijn. Zo heeftUbisoft Bucharest omhet spel zo authentiek mogelijk te laten aanvoelen maarliefst zestigbestaande vliegtuigen waarheidsgetrouw nagebootst. Gelukkig wilt ditniet zeggen dat we te maken hebben met een simulatiespel,integendeel. Er zitten enkele functies in de game die in de realiteitnooit toegepast zouden kunnen worden, maar eerder de speelervaringextra aantrekkelijk moeten maken. Onder de noemer Enhanced RealitySystem (E.R.S.) wil de ontwikkelaar met deze snufjes ervoor zorgendat zelfs een relatief onervaren piloot zonder al teveel problemeneen straaljager kan bedienen.Het grappige is dat ikzelftot die groep nieuwkomers behoor en helemaal geen ervaring heb metH.A.W.X-achtige games. Het perfecte slachtoffer dus om het bejubeldeE.R.S aan de tand te voelen. Een van de meest opvallendehulpmiddeltjes bleek de toevoeging van een futuristische lichttunnelte zijn die opduikt wanneer je een vijandig vliegtuig uit de luchtwilt knallen. Eens je je vizier op een tegenstand hebt vastgezet laatje door een simpele druk op de knop een verzameling gele poortjesverschijnen. Deze poortjes vormen een tunnel en wijzen je de weg naarde positie waar je doelwit zich bevindt. Lukt het je om soepeldoorheen de poortjes te manouvreren, dan is het enkel nog een kwestievan op het juiste moment een verzameling raketten te lanceren. Het mag mi chienklinken als val pelen, maar ik verzeker je dat het niet altijd evensimpel is om door de lichtgevende tunnel heen te vliegen. Eigenlijkheeft deze extra toevoeging vooral als effect dat er minder kans isop irritatie als het alweer niet lukt om die ene verdomde vijand tevinden. Het zier er ook nog eens erg stoer en futuristisch uit om doorde goudgele poortjes te vliegen. Minstens zo leuk is gebruik makenvan de A istance Mode, al begint het spektakel pas echt als je dezefunctie uitschakelt.De A istance Mode zorgtervoor dat de speler alle nodige informatie op het scherm krijgt overwat er allemaal aan het gebeuren is in het luchtruim rondom zich.Schiet de vijand bijvoorbeeld een bom richting je eigen vliegtuig danzal het spel je dat duidelijk laten weten door visuele en auditieveindicatoren in te schakelen. In zulke gevaarlijke situaties heb je dekeuze om de A istance Mode te laten voor was ze is en over teschakelen naar een derdepersoonsperspectief. Dit camerastandpuntzorgt ervoor dat je de actie vanuit de verte bekijkt en dus een beteroverzicht hebt van het speelveld.Eens je de actie niet langervanuit je cockpit bekijkt ziet het spel er niet enkel zwaarindrukwekkend uit (je bent opeens toeschouwer van een waarluchtballet), het opent ook enkele intere ante mogelijkheden. Zo isvooral het onwijken van aankomende raketten opeens een heel stukmakkelijker en zie je ook sneller welke snoodaard de explosievenrichting je straaljager heeft verzonden. Het is even wennen om jevliegtuig niet door de ogen van de piloot te besturen, maar na evenoefenen duikel je zonder al teveel problemen als een volleerdeluchtacrobaat tu en de wolken door. Enkele alinea's terug gaf ik aandat Ubisoft samen met oude rotten binnen het genre de nieuwskomerseen machtig gevoel wou geven en dat lijkt hun aardig te lukken metTom Clancy's H.A.W.X.Of het eindproduct netzo'n positieve indruk zal achterlaten valt nog af te wachten. Wehebben namelijk nog niet mogen proeven van de online mode, alfluisterde de ontwikkelaar ons toe dat we daar ongetwijfeld meer overzullen vernemen op de aankomende E3-beurs. Bovendien zijn erondertu en al geruchten opgedoken dat H.A.W.X net zoals Tom Clancy'sEndWar gebruik zal maken van voicecommands, iets waarvan we op de voorbijeUbiDays nog niets gezien hebben. We vermoeden echter dat dealleenheerschappij van Ace Combat wel eens voorgoed voorbij zoukunnen zijn wanneer deze titel in september op de markt verschijnt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou