Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3 2015: Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands

Where The Wild Ghosts Are

Geschreven door Arthur van Vliet op
Het was de uitsmijter van Ubisofts E3-persconferentie. De game die de uitgever voor het laatst bewaarde. De game waarvan iedereen altijd hoopt dat het Beyond Good & Evil 2 is. Die hoop was wederom ijdel, maar veel gejammer leverde de keuze van Ubisoft niet op. Gamer.nl zag de openwereldshooter van dichtbij achter gesloten deuren.

Je weet inmiddels wat Wildlands is: een openwereld-reboot van Ghost Recon met de focus op co-op. Met een team van vier afgetrainde supersoldaten is het de bedoeling een immens drugskartel in het corrupte Bolivia op te rollen. Die supersoldaten zijn overlevers, reizigers, watchers, jagers, ghosts. Ze bestaan niet. En toch staat Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands vol in de spotlights.

Dansen in het dorp
Na de Ubisoft-persconferentie krijgt ondergetekende een uitgebreide live demo te zien van Ubisofts nieuwe geesteskindje. Vier spelers worden gedropt in de nu al prachtige pre-alfawereld van Wildlands. De game is solo speelbaar maar leunt hevig op zijn drop-in/drop-out-co-op voor vier spelers. De missie van het viertal is om Alvarez, een invloedrijke smokkelaar, te kidnappen en ondervragen, om zo de nodige info los te weken over het kartel dat de hoofdpersonen najagen.

Hoe de vier supersoldaten dat aanpakken mogen ze zelf weten. Of beter gezegd, dat mag jij zelf weten. Volledige unscripted vrijheid is een van de pijlers van Ghost Recon: Wildlands. Zo zien we een van de vier soldaten een kleine verstopplek van een verzameling criminelen overvallen om info over de verblijfplaats van Alvarez los te peuteren. Niet nodig, zegt de ontwikkelaar, maar handig voor wie liever niet blind de aanval inzet. Wie dat voorwerk overslaat, zal niet goed voorbereid zijn op het leger aan bewakers dat Alvarez omringt. Wie dat wel doet, begrijpt dat een voorzichtige aanpak de meest logische is.

Maar we slaan een stap over. Eerst is het taak om een helikopter te kapen in het nabije Huertas. Twee ghosts sluipen door de Boliviaanse graanvelden. Een van hen stuurt een drone de lucht in ter verkenning. Wat opvalt is hoe de spelwereld leeft. Dorpsbewoners dansen op het plein, lopen over straat, praten met elkaar. Tussen hen identificeert de drone bendeleden en, even verderop, een helipad. Het spokenduo infiltreert, schakelt stilletjes bewakers uit en kaapt de helikopter.

Ghost Theft Recon
Voer-, vaar- en vliegtuigen spelen een belangrijke rol in Wildlands. Ghost 3 en 4 bereiken de helipad respectievelijk per crossmotor en bestelbusje. In de grote open spelwereld is vervoer van cruciaal belang. Boten, buggy’s, auto’s en dus helikopters staan voor je klaar om je van zoutvlakte naar onherbergzaam gebergte te transporteren. Dat is meer des GTA dan des Ghost Recon, maar het past wonderwel binnen het concept van vier soldaten die zelfstandig wonen, leven en doden in een groot gebied.

Behalve groot, is dat gebied vooral ook mooi. Groen, bruin en wit wisselen elkaar af als natuurlijk decor voor de actie. Zeker vanuit helikopterperspectief is het fijn uitkijken over het gevarieerde landschap van virtueel Bolivia. Een dynamisch weersysteem en een dag- en nachtcyclus geven dat landschap telkens een ander aanblik, telkens gepaard met andere tactische mogelijkheden.

Een van die mogelijkheden is om het dorp waar Alvarez zich bevindt ’s nachts te benaderen - om logische redenen. In de livedemo van Ghost Recon: Wildlands wordt voor een andere aanpak gekozen. Na een parachutelanding van twee teamleden, op gepaste afstand van het dorp, zijn twee partijen in een verhitte discussie met elkaar belandt. Een ghost pakt zijn geweer en schiet van een afstand een van de discussiërende Bolivianen door het hoofd. Zijn collega’s geven de tegenpartij de schuld. Een vuurgevecht begint en zo lost een deel van het bewakersprobleem zichzelf op.

Met Alvarez eenmaal in de klauwen wordt het alarm geluid en moeten de twee ghosts zien te ontsnappen. Zij krijgen plots bijstand van hun twee collega’s in het luchtruim. Met een machinegeweer worden de meeste vijanden uitgeschakeld, zodat het voetvolk Alvarez in de achterbak van een geparkeerde sedan kunnen smijten en zo kunnen ontsnappen. Een kleine achtervolging later arriveren de auto en helikopter op de zoutvlakte. Missie geslaagd.

Het verfrissende van dat alles is dat, in tegenstelling tot wat we gewend zijn van Ubisoft, de game geen enkele input geeft. Geen kant-en-klare benaderingen, geen oplichtende paden of items, geen afgebakende missiestructuur. Wildlands is zo ongescript als improvisatietoneel. Er zijn objectives te vinden door de hele spelwereld, die je op grotendeels eigen volgorde en vervolgens op eigen wijze voltooit. Geen missieplanning a la Rainbow Six, maar onderweg bespreken met je teammaten wat het plan gaat zijn en dat plan dan ook maar gewoon uitvoeren.

Het is nog vroeg
Ubisoft heeft de laatste jaren de neiging gehad om games te vroeg aan te kondigen. Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands is daar geen uitzondering op. Maar in tegenstelling tot een te gepolijste versie die te hoog gegrepen is voor de realiteit van de hardware, zien we bij Wildlands een game die nog maar net rijp is voor vertoning.

Hakkelige pop-up en bewoners die niet reageren wanneer ze zwaarbewapende soldaten door hun dorpje zien banjeren, doen vermoeden dat Ubisoft in dezelfde val stapt: te snel te enthousiast naar buiten treden met een veelbelovende game diens releasedatum nog veel te ver weg ligt. Toch is de eerste indruk indrukwekkend. Ghost Recon nam met Future Soldier geen glorieus afscheid, maar Wildlands lijkt een juiste weg om in te slaan voor de wat verstofte reeks. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Guitar Hero Live verschijnt op 20 oktober Square Enix E3-persconferentie: het nieuws verzameld
10

Reacties op: E3 2015: Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • geert1

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    @Arthur: Een paar vragen, voor het geval je dit leest en je de antwoorden weet:

    Hoe verwacht je dat het spel zal spelen met willekeurige medestanders uit matchmaking? Met "randoms" is teamwork en communicatie vaak ver te zoeken; is het spel dan alsnog leuk speelbaar of moet dit spel met een geolied team gespeeld worden? Is er überhaupt matchmaking? En ten slotte: kan ik ook solo spelen, eventueel met AI-gestuurde teammaten?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik weet de antwoorden nog niet, helaasch! Het ging om een live demo, dus ik kon de game zelf helaas niet spelen. Ook was er geen Q&A; achteraf. Hopelijk horen we binnenkort meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Massiv

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Als Ubisoft de Tom Clancy's aflevert zoals de trailers de indruk geven, dan zijn ze heeel goed bezig.

    Man wat KAN dit een dijk van een game worden, in ieder geval bomvol potentie! Maarja de tijd zal het leren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheMikeJ

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik voel me precies hetzelfde. Toen ik de trailer zag tijdens de presentatie zat ik te springen om meer info! Het idee, de uitwerking en de visuals, alles zag er zooo goed uit.

    Alleen toen dacht ik meteen aan Watchdogs. Die actie van Ubi ben ik nog niet vergeten en meteen na het zien van de trailer begon ik al: 'Dat ziet er behoorlijk impressief uit, gaan ze dat ook waar maken?'.

    Ik hoop zo erg dat ze het niet verprutsen. Geld eveneens voor The Devision hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Mijn eerste indruk was: huh, een open wereld co-op shooter? Lijkt dat niet heel erg op the Division?

    Maar na het zien van de trailer en het lezen van deze review ben ik om en ben ik erg enthousiast geworden over deze game. Valt me nu gelijk op dat mijn lijstje van interessante games voornamelijk uit Ubisoft titels bestaat. Goed bezig, deze studio

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Maar waarschijnlijk moeten we Ubisoft kennende nog 3 jaar wachten?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Al moet ik 5 jaar wachten, als daardoor het spel beter wordt is het me dat dubbel en dwars waard. Ik ben de gerushde games die na release met patches opgelost moeten worden wel een beetje zat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • michiel_Reshift

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Voelt aan als ground zeros achtige opzet, zelfde level maar dan op 10 verschillende settings te spelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Huyz

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Sandbox games, Sandbox games everywhere. Het zijn er veel, maar tot nu toe heb ik er nog geen 1 van me lijstje afgestreept.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paralize

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Drool…. als ze over die bergen heenlopen… dafuq… ik MOET dit spel hebben!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.