Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands (hands-on) | Gamer.nl

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands (hands-on) | Gamer.nl

Samen spelen is de toekomst en de toekomst is nu. Ook Ubisoft heeft coöperatief gamen inmiddels met open armen verwelkomd, zo blijkt uit titels als The Division. Ghost Recon: Wildlands is een open wereld-actiegame die je een jaar of vijf geleden nog met veel plezier alleen had gespeeld, maar met z’n vieren stijgt het concept naar nieuwe hoogtes.

Nu is samen mi ies klaren met z’n vieren natuurlijk niet zo uniek, maar vaak geven games hun spelers die mogelijkheid in vrij gesloten gebieden of levels. Wildlands is een gigantische open wereld zoals je die kent uit games als Grand Theft Auto en Just Cause, maar de game combineert de coöperatieve gameplay met de strakke gameplay en die eerder genoemde open wereld om er een potentieel verslavend tijdverdrijf van te maken.

Media has no description

De game speelt zich af in Bolivia, waar een drugsbaron de macht in handen heeft dankzij de complete monopolie over een plant waarmee cocaïne wordt gemaakt. Het Amerikaanse leger stuurt een team afgetrainde soldaten genaamd Ghosts (vandaar dat het een Ghost Recon-game is) die het probleem op moeten lo en. Dat team bestaat natuurlijk uit de speler en drie vrienden, hoewel drie volstrekt onbekenden ook prima lijkt te werken zolang er genoeg gecommuniceerd wordt, zo blijkt uit onze speelse ie op E3.

Sterf lama’s, sterf

In de demo moeten de drie journalisten die we nooit eerder hebben gezien en wij een gijzelaar van het drugskartel redden. Alvorens we serieus te werk gaan, test ons Ghosts-team de a ault en sniper rifles ui op een kudde lama’s. Wat dat betreft zijn alle gamers hetzelfde, ongeacht of men elkaar kent of niet. Vervolgens raadt onze teamleider aan om op een heuvel naast het huisje waar de kidnapper gevangen wordt gehouden te wachten en eens goed rond te kijken. Iedereen kan een drone inzetten om de omgeving te verkennen, maar pas op: vlieg te laag en je wordt gespot.

Daarna werken we zo’n beetje alle aanwezige vijanden tegelijk af. Iedere speler richt zich op een andere bad guy en binnen tien seconden is het gevaar geweken en is de kidnapper gered, die ons een tip geeft voor een locatie waar we intel kunnen verzamelen om meer te weten te komen over de locatie van de gevreesde drugsbaron. Wanneer we naar die locatie willen reizen, komt meteen het belang van goed communiceren om de hoek kijken. Een speler rijdt de verkeerde kant op, terwijl de rest al bij de helikopter staat te wachten. Wildlands moet je absoluut niet samen met anderen spelen als je maar wat aan wilt rommelen, want de wereld is zo groot dat je elkaar zo kwijt bent wanneer je van het pad van je team afwijkt.

Media has no description
Media has no description
Media has no description

We nemen de helikopter de lucht in en dan zien we pas goed hoe groot de omgeving is. Een grote woestenij met een rivier die er doorheenloopt en uitmondt in een meer. Wanneer we de kaart erbij pakken, zie we dat dit nog maar een minuscuul gedeelte is van de totale map. En nee, we hebben geen beruchte Ubisoft-torens gezien die nieuwe sectoren openen. Maar dat kan altijd nog komen, natuurlijk.

Een vijandelijke beerput

De locatie waar we de intel moeten vinden, is een groot vijandelijk gebied dat nog het meeste lijkt op een bouwterrein in een verlaagd stuk grond. Als team splitsen we onszelf op: na de gebruikelijke verkenning met drones (conclusie: er zijn belachelijk veel vijanden op het terrein) gaat een tweetal naar de overkant en een andere ghost en ik dalen af om vanuit daar rond te sluipen en de intel te jatten. Het andere tweetal schiet hier en daar met sniper rifles vijanden die op ons pad staan door hun hoofd.

We weten de intel te verkrijgen, maar worden ondertu en ontdekt door het kartel, waardoor heel het terrein opeens verandert in een gigantische mierenhoop van schietende vijanden. Terwijl we alle vier haastig zoeken naar voertuigen om ons uit de voeten te maken, daalt de framerate enigszins door de drukke actie op het scherm. Dat is redelijk gebruikelijk bij een dergelijke vroege versie en dit soort problemen worden voor release vaker wel dan niet opgelost.

Media has no description

Uiteindelijk rijdt een speler op een motor weg, en zitten we met drie andere ghosts in een auto en maken we ons uit de voeten. Ondergetekende hoeft niet te rijden en hangt uit het raam om nog wat vijanden op afstand te houden met een flink vuursalvo. Job done.

Nu is bovenstaande ervaring niet compleet uniek, maar geloof ons wanneer we zeggen dat de combinatie van de simpele besturing, het intere ante concept, de grote spelwereld en vooral de vier samenwerkende spelers voor een fijne combinatie zorgen. Het zegt genoeg dat we op E3, een beurs waar we haast omkomen van de hitte en nog honderd andere afspraken hebben staan, het liefst gewoon nog een potje hadden gedaan om de mi ie compleet anders aan te pakken. Dat feestje ging niet door. Inleveren die controller, fijn dat je hebt gespeeld en doei. Begin volgend jaar zal de hereniging des te zoeter zijn.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands komt op 7 maart 2017 uit op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

E3 2016
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou