The end is near...

Tom Clancy's EndWar speelt zich af in 2020. Tegen die tijd zijn er drie redenen die leiden tot een Derde Wereldoorlog. Allereerst is er geen nucleaire dreiging meer door de implementatie van schilden die aanvallen kunnen pareren. Amerika en Europa tekeken voor de SLAMS overeenkomst (Space-Land-Air Missile Shield) waarbij afgesproken wordt dat er technologie ontwikkeld wordt die verhinderd dat nucleaire aanvallen nog mogelijk zijn. Amerika en Europa demonstreren dit schild zelfs aan de hele wereld en uit de tests blijkt dat het perfect werd. Hoewel de nucleaire oorlog van de baan is, komt er een dreiging uit een andere hoek. Door de olieschaarste die de gehele wereld bedreigt is de macht voornamelijk in handen van Rusland gevallen die op dat moment nog de meeste oliebronnen heeft. Een derde gebeurtenis die de druk opvoert zal uiteindelijk de spreekwoordelijke druppel zijn. Amerika wil namelijk in 2020 een gigantisch ruimtestation plaatsen, genaamd 'Freedom Star', dat onder meer alternatieve energie zal produceren. Maar ook zal het ruimtestation een defensiesysteem bevatten dat ongekende macht en kracht heeft. Internationaal wordt er zeer negatief gereageerd op 'Freedom Star'. Inmiddels is het jaar 2020 gekomen en heeft Amerika bijna alles in gereedheid gebracht voor Freedom Star, ondankt protesten van andere landen...en dit kan natuurlijk niet zomaar gebeuren.

EndWar is vanaf het begin gebouwd voor de console. Hierbij heeft het ontwikkelteam zich laten inspireren door de sportgame Madden. Dat klinkt misschien raar, maar in feite is oorlogsvoering en american football in bepaalde opzichten gelijk. Zo dien je eerst een tactisch overzicht te bekijken om je strategie te bepalen om vervolgens op het veld zelf strijd te leveren. Knights of the Old Republic is een andere game die voor inspiratie heeft gezorgd aangezien die game van de PC naar de console is overgezet op een zeer positieve manier. In totaal werkt een team van 120 man aan het spel in de studio van Ubisoft in Shanghai.

Amerika, Europa en Rusland

In EndWar kun je kiezen uit drie facties: Amerika (Joint Strike Force), Europa (European Enforcers Corps) en Rusland (Spetsnaz Guard Brigade). Elke factie onderscheidt zich van de andere in de aanvalstechnieken die ze tot hun beschikking hebben. Amerika zal een mix vormen tussen snelheid en vuurkracht waarbij ze gespecialiseerd zijn in stealth technologie en robotos op het slagveld. Europa zal vooral de nadruk leggen op snelheid, superieure technologie en electronica. Rusland zal de grootste macht zijn en heeft zware machines die soms niet al te snel zijn. Alle facties hebben zeven verschillende units tot hun beschikking waaronder helicopters, tanks en de gebruikelijke infanterie. Per factie kun je maximaal 12 units aansturen. In totaal komt dit neer op ongeveer 300 bewegende karakters tegelijkertijd, een hele hoop.

Wapens

Het ontwikkelteam van EndWar wil een realistische game-ervaring neerzetten en hoewel de game in de toekomst speelt, zou het spel echt kunnen zijn. Dat is althans wat de makers ermee proberen te bereiken. Dit doen ze door het verhaal te baseren op gebeurtenissen en berichtgevingen die we nu al dagelijks in de krant lezen. Ook met betrekking tot de wapens hebben de ontwikkelaars geprobeerd realisme te bereiken. Door het bestuderen van honderden documenten over wapens, nieuwe prototypes en plannen voor de toekomst is het arsenaal aan wapens voor EndWar ontwikkeld. Alle wapens die het spel voorkomen zijn of al in productie of het zijn wapens gebaseerd op bestaande ontwerpen en prototypes. Het zou dus in de toekomst allemaal kunnen...Europa zal gebruik maken van High Powered Microwave wapens waarbij watermoleculen verhit worden en daarmee de vijanden kunnen verbranden. Klinkt ranzig, maar nog enger is het dat dit soort wapens op dit moment ontwikkeld worden. Amerika zal in EndWar gebruik maken van de 'Rods from God', een soort knotsen die uit de satellieten rondom de aarde komen en een verwoestende kracht hebben wanneer ze op aarde neerkomen.

Van planeet naar slagveld

Een belangrijke feature van de game is het cameraperspectief. Normaal heb je bij een RTS een bovenaanzicht. In EndWar zal er veel afwisseling in de camera zitten. Zo zal de camera op het level van de troepen geplaatst worden, waarbij je dus op ooghoogte van de grondtroepen zit. Explosies en actie lijkt op deze manier dichterbij en heftiger. Er zullen drie perspectieven in de game zijn. Met de Global Map view krijg je een overzicht van de hele aardbol waarop je kunt zien waar de linies zitten en waar de gevechten plaatsvinden. De Strategy view toont de kaart van de gevechtslocatie. Hier krijg je strategische informatie over het gevecht en kun je alvast je tactiek uitstippelen. Met de Battlefield view verschuift de camera naar het slagveld en kun je het gevecht van vlakbij volgen. Wanneer je aan het vechten bent kun je altijd terugkeren naar de strategy view om je tactiek nogmaals te bekijken en om weer even overzicht te krijgen van het gevecht. Mocht je dat willen (maar waarom zou je als je ook de complete 3D ervaring kunt krijgen) dan kun je het hele gevecht ook op de tactical map spelen.

Voice command

Bij de ontwikkeling van EndWar wilde het team zich van andere RTS-games op de console onderscheiden door gebruik te maken van de stem van de spelers. Net zoals in een echt gevecht, kun je in de game orders geven met je stem. Dit kan op elk gewenst moment in het spel en je verliest er geen tijd mee. Je manschappen reageren direct op je bevel. Roep bijvoorbeeld: "Team Red, move to point alpha" en je team zal die kant opgaan. In feite kunn je het hele spel met je stem spelen, zo werd ons verteld. Het is natuurlijk even afwachten hoe goed deze optie uitgewerkt zal worden. We weten allemaal dat gamen met je stem knap lastig kan zijn want je moet goed articuleren en soms pakt een game simpelweg bepaalde woorden niet. We shall see!

Multiplayer

Wat EndWar bijzonder moet gaan maken is het feit dat het een game is die continue door gaat. De ontwikkelaars noemen het een Theatre of War waarbij de speler elke dag zal komen kijken hoe het ervoor staat met de oorlog. Spelers kunnen online spelen waarna hun statistieken na een speelsessie worden geupload naar een website die deze informatie vervolgens zal verwerken in de game. Linies zullen dus per dag verschuiven. Online kan met met twee tot twaalf spelers spelen. Al je daden hebben dus invloed op de oorlog en iedere dag wordt dit geupdate zodat spelers nog meer het gevoel krijgen dat je echt in een oorlog verwikkeld bent. Zo zal dus goed te zien zijn welke facties aan de winnende hand zijn. De ontwikkelaar heeft echter aangegeven dat zij nog wat gebeurtenissen achter de hand houden, dus je kan na enkele maanden voor een flinke verrassing komen te staan. Maar ook kan de ontwikkelaar ingrijpen wanneer een bepaalde factie te machtig is. Zo werd er gesproken over een soort van D-Day ervaring die je zomaar voor je kiezen kunt krijgen.

Hoewel we tijdens de Ubidays slechts getrakteerd werden met een trailer van EndWar, zijn we toch best onder de indruk geraakt. Het spel zal een bijzondere oorlogservaring worden die naar eigen zeggen, voor iedereen toegankelijk is. De oorlog wordt nog realistischer door het veranderde 3D cameraperspectief en de immer aanwezige veranderingen in de oorlog die je online zult ondervinden. Of het besturen met de stem een geniale vondst is voor een RTS op de console zal nog moeten blijken. EndWar is in ieder geval een game die we in de gaten moeten houden, want dat wat we hebben gezien en gehoord belooft veel goeds.

Wil je nog meer weten? Bekijk dan de onderstaande beelden van de Ubidays EndWar persconferentie.