Tegenwoordig kan een nieuwe game, film of gewoon product niet zonder reclame. Eén van de nieuwste vormen hiervan is de zogenaamde viral marketing. Dit houdt eigenlijk in dat door middel van bijvoorbeeld een geheimzinnige website een product wordt gepromoot, zonder dat iemand nog weet wat het precies is. Zo kende Halo de website de site Ilovebees.com. Ook Ubisoft's nieuwste Tom Clancy titel had zo'n website waarop totaal onduidelijk was wat de game nu precies inhield. Gelukkig kregen we meer te zien op de Games Convention. Welke game het was? Tom Clancy's EndWar natuurlijk! De next-gen consoles brengen niet alleen mooiere graphics en verbeterde internetopties met zich mee. Ze zorgen voor een revolutie op gameplaygebied. Nog nooit kwamen er zoveel strategiegames uit voor consoles. Denk aan Battle for Middle Earth, Command&Conquer 3 en natuurlijk binnenkort Halo Wars. Tom Clancy's EndWar gaat vrolijk mee in deze revolutie en lijkt zelfs binnen zijn genre een compleet nieuwe manier van spelen te ontwikkelen.

EndWar speelt zich af in de nabije toekomst, om precies te zijn in 2018, net voor het begin van de Derde Wereldoorlog. Een paar jaar eerder is er een diplomatieke rel ontstaan tussen aan de ene kant Rusland met al zijn grondstoffen en aan de andere kant Europa en de VS, die vooral de olie nodig hebben die in grote getale onder de Russische bodem aanwezig is. Tijdens deze rel kan ternauwernood een oorlog worden voorkomen, maar wanneer de Verenigde Staten in 2018 een ruimtestation lanceren van waaruit op elk moment enorm snel troepen overal ter wereld ingezet kunnen worden, lijken de rapen gaar. De Derde Wereldoorlog is definitief een feit wanneer er een terroristische aanslag wordt gepleegd op dat ruimtestation. Mooi materieel voor een videogame en een echt verhaal zoals we dat kennen van thrillerschrijver Tom Clancy. Zoals gezegd is EndWar een strategiegame die exclusief ontwikkeld wordt voor de consoles. Natuurlijk is de uitdaging hierbij om de controls van de game zo goed mogelijk naar de controller over te zetten. Ook bij Ubisoft hebben ze hier over nagedacht en kwamen ze tot de conclusie dat controls simpelweg overbodig zijn. Een generaal kan op het slagveld maar op één manier met zijn troepen communiceren, en dat is door met ze te praten. EndWar is dan ook het eerste strategiespel dat volledig met de headset bestuurd zal kunnen worden. Dit klinkt alsof het makkelijk zou kunnen mislukken, en zo dachten wij er ook over. Tot we iemand het spel zagen spelen.  Sceptisch als we zijn geloofden we niet dat EndWar volledig bestuurbaar was zonder controller, maar de persoon die het spel voor onze eigen ogen speelde bewees dat we het fout hadden. Werkelijk álles in EndWar kan met een goede schreeuw uitgevoerd worden. Wil je bijvoorbeeld unit twee verplaatsen dan roep je simpelweg: “Unit two move to crosshair” en unit twee zal bewegen naar het punt waar jij op dat moment je crosshair op mikt. Wil je dat groep vier, die bijvoorbeeld alleen maar uit tanks bestaat, een vijand aanvalt dan zeg je gewoon 'Group four attack hostile one' en je tanks zullen de klus klaren. Voor ons Nederlanders zal dit natuurlijk betekenen dat we alle zinnen in het Engels moeten zeggen. Volgens ontwikkelaar Ubisoft Shanghai zou het systeem echter geen enkel probleem hebben met accenten en verschillende zinconstructies. In de game zijn 40.000 verschillende commando's verwerkt die ervoor zorgen dat jij een enorm goede invloed hebt alles en iedereen op het slagveld. Onze oosterburen, en enkele andere landen, hebben echter meer geluk. Het spel zal volledig gelokaliseerd worden zodat Duitsers hun zinnetjes in hun 'muttersprache' kunnen uitspreken. Ook de Fransen, Spanjaarden en Italianen zullen in hun eigen brabbeltaaltje commando's kunnen geven. De voice-commands zorgen niet alleen voor een andere manier van besturen, maar voor een geheel andere manier waarop je het spel in wordt gezogen. Een controller in je handen houden en je troepen met wat knopjes orders geven zorgt namelijk niet echt voor een gevoel alsof je in oorlog zit. In paniek in je microfoon schreeuwen dat die ene helikopter dat antitankwapen moet aanvallen zorgt voor een gevoel van echte invloed, alsof je zélf in de oorlog zit en je zélf echt de complete controle hebt.  

De veldslagen in Tom Clancy's EndWar zullen overal ter wereld plaatsvinden, van city of love Parijs tot een afgelegen woestijn waar niets anders dan een verlaten middeleeuws kasteel staat. EndWar zal zogenaamde 'dynamische slagvelden' kennen. Dit houdt in dat op het moment dat je gevecht geëindigd is je meteen naar een wereldkaart gaat waar je de vorderingen op wereldgebied te zien krijgt. Je kan direct een nieuwe plaats kiezen alwaar je meteen weer zult moeten vechten voor overleving. Dit geeft het gevoel alsof overal op de wereld de Derde Wereldoorlog ook echt aan de gang is, in plaats van slechts op bepaalde punten. In zekere zin is dit ook zo, aangezien EndWar naadloos singleplayer met multiplayer zal integreren. Ubisoft kon maar niet vaak genoeg herhalen hoe makkelijk het wel niet werd om op elk gewenst moment van een singleplayergame een totale onlinechaos te maken. Heb je even geen zin om het tegen je Xbox 360 of PlayStation 3 op te nemen? Dan ga je gewoon online en stort je je daar meteen in het wereldwijde gevecht dat bijna MMO-achtige proporties aan gaat nemen. Na elk gevecht zal de winnaar een gedeelte land krijgen van de verliezer van de veldslag. Waarschijnlijk zouden daarna verschillende generaals van de facties moeten overleggen wat de beste strategische en tactische zet zou zijn, waarna deze uitgevoerd zou moeten worden. Dit lijkt gedeeltelijk op het bordspel Axis&Allies, waar ook na elk gevecht tussen de bondgenoten overlegd moet worden over de volgende stappen. We zouden nog twee pagina's kunnen vullen met materiaal over EndWar, maar daarmee wachten we tot later dit jaar de beta online staat. We kunnen in ieder geval al concluderen dat EndWar zeer origineel wordt met zijn besturing. De voice-commands zagen er nu al, in een pre-alphafase, al zeer goed uit. Voeg hierbij het verhaal dat van de hand van Tom Clancy komt en natuurlijk de integratie van het multiplayer gebeuren en EndWar lijkt een spel te worden dat wel eens een nieuwe standaard in zijn genre kan gaan worden.