Fans van sneaky stealth games zitten dit jaar meer dan goed. Verschijnt na lang wachten deze maand Deus Ex 2 in Europa, liefhebbers van een meer middeleeuwse setting komen in mei aan de beurt, want dan staat Thief Deadly Shadows op het menu. Deadly Shadows is alweer het derde deel in de Thief serie. Werden de eerste twee delen nog door Looking Glass Studios ontwikkeld, na het failliet gaan van dit bedrijf heeft Ion Storm (die ook Deus Ex: Invisible War ontwikkelde) de fakkel overgenomen en verder gebracht dan iedereen had gedacht, want Thief verschijnt naast de PC ook op de Xbox.

In Thief neem je de rol aan van meesterdief Garrett, een geharde kleptomaan die zich in de stad "The City" staande moet houden. Deze stad is er één vol misdaad en corruptie, waar de edelstand misbruik van de armen maakt en waar magie en machines ongemakkelijk naast elkaar bestaan. Door deze fantasy setting spreekt Thief een minder groot publiek aan dan in het geval van Deus Ex, dat voor niet-gamers meer toegankelijker is, zo liet Warren Spector onlangs weten. Zoals gezegd speelt het verhaal zich in The City af. Een duister gezelschap genaamd de "Keepers" houdt de stad bij elkaar en heeft Garrett in zijn jeugd getraind. Volgens de Keepers komt er een donkere tijd aan en staat de naam van Garrett in hun profetieën. De Keepers vragen aan Garrett of hij mee wil werken om erachter te komen welk gevaar The City bedreigt. Garrett ontdekt echter meer informatie dan de Keepers lief is en de spanningen stijgen. Iets of iemand binnen de Keepers organisatie probeert een oud en donker geheim te bewaren en Garrett komt te dichtbij.

Om in de wereld van The City te kunnen overleven moet Garrett van stealth, sluipwerk, geniepigheid en allerlei primitieve wapens gebruikmaken. Verwacht geen machinegeweren, handgranaten en andere space-guns in Thief, want dit spel speelt zich af in de middeleeuwen, althans een soort middeleeuwen. Het zijn dan ook zwaarden, knuppels en pijl en boog waarmee je het moet doen. Je hebt echter ook het betere dievengereedschap voorhanden, zoals een kit om sloten mee open te krijgen en handschoenen om tegen een muur op te klimmen.

Na het faillissement van Looking Glass zag het er slecht uit voor Thief fans, maar met Warren Spector als hoofd ontwikkeling van Deadly Shadows hebben we mogelijk een echte topper in huis. Spector heeft naast zijn expertise - die hij met games als Ultima Underworld, System Shock en Deus Ex meer dan bewezen heeft - ook geprobeerd om alle teamleden van de eerste Thief games bij elkaar te krijgen.

De grootste verandering in Thief: Deadly Shadows is de aanwezigheid van een third person view. Zag je in de eerste delen de wereld vanuit de ogen van Garrett, dit keer kun je ook vanachter Garrett meekijken. De teamleden van Thief maakte een hack in het spel waardoor je vanuit een derde persoons perspectief kon spelen. Warren Spector en anderen hadden namelijk hun twijfels over third person, maar na het proberen van dit gezichtspunt was men helemaal verkocht en besloot men er een feature van te maken. Het is in ieder geval mogelijk om op elk moment tussen first en third person view te switchen.