Monsters doden heeft Geralt altijd al gedaan. Hoewel de vorige games zich vooral focussen op politieke machtsspellen, wil ontwikkelaar CD Projekt RED terugkeren naar de basis van The Witcher-franchise: de jacht op monsters, het nomadenbestaan van Geralt en de verschillende omgevingen en verhalen die hij hierbij tegenkomt. In totaal moet de game ongeveer 100 uur aan gameplay bevatten.
Het verhaal in The Witcher 3: The Wild Hunt staat voor een groot gedeelte los van de vorige delen en geeft nieuwe spelers de kans om met de laatste game te beginnen. "Dat was een moeilijke keuze, maar om nieuwe spelers aan ons te binden was deze keuze ook nodig", aldus John Mamias, executive producer van The Witcher 3: The Wild Hunt. Hoewel CD Projekt RED weinig over het verhaal wil vertellen, draait de game om Geralt die de Wild Hunt, een mysterieus en bovennatuurlijk vijandig ras, achterna zit.
Moderne game
De gameplay is drastisch vernieuwd om van The Witcher 3: The Wild Hunt een echt moderne game te maken. De grootste verandering is de nieuwe open wereld die 35 keer groter is dan de spelwereld uit het vorige deel. "Overal waar je kijkt kun je naartoe", zegt Mamias trots. Hij geeft hiermee een dikke knipoog naar The Elder Scrolls V: Skyrim, een game waarbij ook keer op keer werd gezegd dat de speler overal kan gaan en staan waar 'ie wil.
Dat de spelwereld veel op die van The Elder Scrolls V: Skyrim lijkt, komt ook door de verschillende landschappen en de nieuwe middelen om al die digitale kilometers te overbruggen. Geralt heeft in de game de beschikking over paarden, boten en een fast travel-systeem waarmee spelers snel tussen steden of andere belangrijke plaatsen kunnen wisselen. "We konden niet meer om het fast travel-systeem heen", aldus Mamias. "De wereld is te groot geworden om dit te negeren."
De open wereld moet volgens CD Projekt RED 'dynamisch, levendig en sfeervol' zijn. Zo is er een dynamisch weersysteem dat op basis van de tijd en plaats het type weer bepaalt. De verschillende weertypen hebben ook effect op het spel, zoals een verminderd zicht als het mistig is of ruige golven als het onweert. Bij laatstgenoemde kan Geralt beter niet in een boot stappen omdat de hoge golven de boot tegen de rotsen kunnen laten knallen.
Als Geralt een dorpje aan de ruige zee betreedt, wordt direct duidelijk wat CD Projekt RED met een levendige spelwereld bedoelt. De mensen praten met elkaar, zijn bezig met eigen activiteiten en lijken een geheel eigen leven te leiden. Ze reageren op Geralt, spreken hem soms aan, maar laten hem net zo lief met rust. Daarmee komt een dorp niet te geforceerd over en heeft de speler veel sneller het idee dat hij echt deel van de digitale wereld uitmaakt. Soms is met rust laten veel indrukwekkender dan geforceerd benadrukken dat je aanwezig bent.
Quest-systeem
Ook het quest-systeem is onder handen genomen en heeft eenzelfde vorm als een meer traditionele rpg. Mamais: "De speler kan de gehele wereld verkennen zonder de quests van het hoofdverhaal te doorlopen, maar The Witcher 3: The Wild Hunt blijft een zeer op het verhaal steunende game." De secundaire missies hebben effect op het verloop van de game en zelfs op de verhoudingen binnen de spelwereld. Daarnaast vinden er willekeurige ontmoetingen plaats die eveneens effect op het spelverloop kunnen hebben. Dit kunnen zowel grote of kleine missies en resultaten opleveren.
CD Projekt RED geeft van deze willekeurige ontmoetingen een voorbeeld door Geralt langs een huis te laten lopen dat in de fik staat. Geralt neemt een kijkje en ziet een groep bandieten lachend om het huis staan terwijl een man in het huis het uitschreeuwt van de wanhoop. Na een kort gevecht waar zwaardmeester Geralt zijn kunsten laat zien, redt hij de man die vertelt waarom hij door de bandieten werd belaagd. Het activeert een nieuwe secundaire missie die de speler op dat of een later moment kan uitvoeren.
QTE's
Eén van de grootste ergernissen van The Witcher 2: Assassins of Kings waren de quick-time events waarmee de bazen verslagen moesten worden. "Zowel de quick-time events als de eindbazen hebben we uit de game gehaald. Die quick-time events waren namelijk gewoon echt lame", lacht Mamias. In plaats van eindbazen maakt The Witcher 3: The Wild Hunt gebruik van meer dan 80 unieke monsters die Geralt kan doden. Elk monster heeft zijn eigen krachten en zwaktes. Die zijn alleen uit te buiten door aanwijzingen te ontcijferen en speciale tactieken toe te passen. Een weerwolf is bijvoorbeeld bij volle maan veel sterker en kan dus beter bij zo min mogelijk maanlicht worden opgezocht.
Geralt heeft voor al deze gevechten nieuwe zwaardslagen en magische krachten tot zijn beschikking. De actie in The Witcher 3: The Wild Hunt is, net als in voorgaande delen, lekker snel en doet meer denken aan een actie- en avontuurgame als Batman: Arkham Asylum dan aan een traditionele rpg. Geralt rolt en duikt veel soepeler weg voor gevaarlijke aanvallen, kan uit zijn handen vuur knallen en heeft een verbeterde Witcher Sense om meer tactische diepte in het spel te brengen. Zo kunnen gamers met de Witcher Sense aanwijzingen over de locatie van de monsters en hun zwaktes krijgen. Commercieel
CD Projekt RED neemt met The Witcher 3: The Wild Hunt een groot risico. De spelwereld en gameplay lijken veel toegankelijker te worden dan de vorige games en ook het quest-systeem wordt meer traditioneel. Je zou het bijna als de vercommercialisering van de The Witcher-franchise gaan zien. CD Projekt RED wil niet meer als de underdog van de rpg's worden gezien: de Europese ontwikkelaar wil naast de grote namen in de spotlight staan.
"Het zal voor veel trouwe fans even wennen zijn", bevestigt Mamais. "Maar de kern van The Witcher is niet aangepast. Het blijft een duistere en grauwe game waar de Middeleeuwen, magie, snelle actie en een diepe en meeslepende verhaallijn de basis van de game vormen." En daarmee geeft CD Projekt RED met The Witcher 3: The Wild Hunt alles wat de The Witcher-fans zo graag wilden: meer vrijheid, meer speeluren en meer om van die wondere wereld te ontdekken. Het is nu hopen dat ze de spotlight ook gaan verdienen.
Reacties op: The Witcher 3: Wild Hunt - Gaat voor groter
D4rKy28
Kan sowieso niet wachten op dit spel alleen het duurt nog rete lang :(
Nu weer gauw weg uit deze benauwde kamer niks aan zo ik ben weer buiten lekker zwemmen xD
Maki
een week of 2 geleden heb ik de witcher 2 voor het eerst geprobeerd vanwege alle poohaa erom. Het idee van het spel vind ik helemaal geweldig maar de uitwerking ervan vond ik verschrikkelijk. Jammer genoeg.
Het verhaal , de sfeer etc past helemaal in mijn straatje maar daarbuiten het was allemaal zo matig en iriterend. Je kan niet eens van een steen van 2 CM hoog springen en daar moet je 20 meter voor omlopen. Overal maar dan echt overal loop je tegen onzichtbare muren op en monster spawnen constant mijlenver van je vandaan en op de 1 of andere manier weten ze precies waar je bent (in dat eerste bos b.v). Zo heb ik nog een hele waslijst aa dingen.
Ik heb het een week geprobeerd. Ik probeerde het leuk te vinden en voorbij de minpunten te kijken maar heb hem toch maar de-installed.
Dat gezegd te hebben als ik de beelden van deel 3 zie wil ik die toch spelen :/
Ik ga erop zeker weer intrappen xD
Nu maar hopen dat deze wat beter uitgewerkt is.
ems
Solus
danieldebruin
xenomorf72
Flow
De qte's waren idd verschrikkelijk, weinig free roaming, het bos had ook zijn foutjes en probleempjes. Maar herbergde wel weer die tombe met dat zwembadje erin, waar die mooie dame op gegeven moment een oneerbaar voorstel doet aan gerald.
Ik denk dat dit alles in combinatie met een open spel wereld voor een geweldige game gaat worden.
Hoewel met een oudere gerald er wellicht iets van zijn libido zoals in the witcher 2 zal zijn verdwenen?
Ikkuh2000
ShadowX
Maki
Het lineaire vond ik zelf niet zo heel erg maar die mini-sandbox wat ik een hele goede beschrijving vind met zijn talloze onzichtbare muren en nergens normal kunnen springen en dat onozele omlopen daardoor des te meer. De map werkte ook helemaal ruk en tegen of zelfs helemaal niet (soms verscheen er gewoon niks op dat ding omdat de Q ervan uitging dat je elke Q direct helemaal dooorliep) en nog meer van dat.
Allemaal van die dingen waardoor ik me mateloos zat te ergeren aan het spel. Ik hoop echt dat deel 3 dit allemaal fixed want het ziet er heel tof en veelbelovend uit. Maar ik koop hem niet zomaar dat weet ik wel want deel 2 werd ook de hemel in gereviewed ! (god mag weten waarom)
Maki
Maki
macc
MasterDH2010
De meeste stenen kan je wel vanaf springen(je moet alleen precies op de juiste plek staan. Dat is idd irritant, maar je went er opzich snel aan).
Monsters spawnen niet! Ze zijn er al(ik denk dat jij die wezens bedoelt die zich via een ondergronds kanaal verplaatsten. Je zal die kanalen ook slopen.)
het grootste punt met Witcher is dat het niet traditioneel word gespeelt, en veel mensen kunnen zich daar niet aan aanpassen. De vele bugs in Skyrim hoor je weinig over, maar de paar punten in Witcher weer wel. Uiteraard is het voor een ieder verschillend, en het is mooi dat je Witcher 3 toch weer gaat halen. maar eerlijk gezegd wil ik je het advies geven om Witcher 2(en 1, al speelt die helemaal anders) zeker nog een kans te geven. het spel is te goed om links te laten liggen(al heb je meer tijd nodig om Witcher goed te kunnen spelen, dan bv Skyrim waar je zo in kan springen)
en die -1 bij jou is onzin, je mag best je mening geven, dus heb je weer ff naar 0 geplust
MasterDH2010
onzichtbare muren zijn irri. het omlopen ook(al kun je avn meer stenen afspringen dan jij beseft denk ik) maar de map werkt prima
Zowel Witcher 1 als 2 waren briljante games. Deel 1 had nog een vrij vage gameplay(purely mouse) maar goed Witcher 2 was een geweldig spel. Alleen(zoals ook vermeld in meeste reviews) zeker niet voor iedereen, en al helemaal niet voor mensen die alleen traditionele rpg's spelen, of iets hadden verwacht als TES
MasterDH2010
Gewoon goed lezen, en alles is vrij duidelijk(alleen niet zo voorgekauwd als bij andere games)
MasterDH2010
Vind het ergens zonde dat deze game wat meer van het verhaal afstaat van deel 1 en 2, maar aan de andere kant is Geralt een interessant persoon en is de Wild Hunt toch wel een thema die als een rode lijn door de trilogie loopt.
Ben zeer benieuwd naar deze titel, al vind ik het enigszins teleurstellend dat ze toch wat meer de traditionele route nemen. Juist daarin hebben we al zat sterke titels, en ik vraag me af of we er nog meer nodig hebben. Ik hoop dat ze de Witcher feel en sfeer intact weten te houden, al heb ik een groot vertrouwen in CD Projekt
Maki
Ik zag ook dat alleen mijn posts hier allemaal een -1 hadden gekregen. Ik gaf en onderbouwden alleen maar een mening heel opvallend xD.
Over het nog een keer proberen, Dat heb ik best gedaan, ik heb het spel een week gespeeld en bijna iedere avond op zijn minst een uurtje en langer. Het is jammer want ik had graag het hele verhaal meegemaakt maar ik kon het echt niet meer want ik begon het echt als vervelend te ervaren en een week is best een behoorlijke poging vind ik :)
Van die stenen springen, ja dat kon wel maar alleen op van te voren besloten plekken met onzichtbare muren om die plekken. Op die manier wordt je wel heel erg "gefunneld" want van die steen kan ik wel afspringen maar die andere niet. Dat gaf niet allen zo'n matig gevoel maar iriteerde ook zo omdat als je er naar keek zou je gewoon zeggen dat je daar eraf kon springen maar dat bleek dan weer niet te mogen en op alleen van te voren bepaalde plekken mag het weer wel. Ik ben zo vaak naar plekken gelopen om te kijken of ik ervanaf mocht springen omdat het logisch was dat het zou kunnen en dan bleek het niet te mogen.
Soms werkten het ook niet want net als met dingen oppakken waar je eerst een paar keer om een object heen moet twitchen voordat het icoontje vershijnt voodat je het op kan pakken kon ik vaak ook niet de weg vinden omdat het icontje niet verscheen en het leek alsof dat dus niet de weg kon zijn. Dan loop je een beetje tervegeefs rond te zoeken ,loop je weer langs die plek en ineens popped er wel een icootnje op waardoor je er wel op kan klimmen want het was dus wel de weg die je moest volgen.
Of loot oppakken , het duurt elke lettelijk en precies 7 seconden voordat je gedropte loot op kan pakken.
Die spawns kunnen er ook best al zijn maar als ik ze helemaal in de verre verte hoor en niet eens kan zien komen ze na ongeveer 3 minuten aanwandelen want over uit zicht waren en ze stoppen daar ook niet mee. Er zal wel een verhaal achtergezeten hebben maar werd er constant door aangevallen op die manier elke keer als ik dat bos inging.
Quest mechanis werkten ook niet altijd even best en zorgen ervoor dt ik heel wat keren voor niks van de ene kant van de map naar de andere kant moest wandelen wat ook heel erg ging vervelen en iriteren, ik kreeg er letterlijk slaap van en tegen de tijd dat ik dan wat verder kwam in de quest kreeg ik zulke lange dialogen dat ik mijn ogen niet eens meer kon open houden gedurende die dialoog scenes xD
Dat zeg ik niet om te overdrijven trouwens ;)
Er waren teveel dingetjes die in de weg gingen zitten of iriteren (voor mij dan) niks ging soepel in het spel dat was het ergste , het had geen lekkere flow vanwege al die dingen. Zoals een potion inemen , waarom moest dat nu weer zo geconvolueerd zijn ? Ga het menu in select drink potion,meditate (met trage animatie zoals mediteren ook hoort te zijn) en dan staat gerald op en heb je eindelijk de potion op …
Elke keer weer
…WHY!!?? dacht ik dan xD
Ik kan ook niet in of uitzoomen op gerald en ben verplicht met mn neus in zijn nek te zitten, dat beviel mij ook niet zo.
De combat was ook geen meesterwerk helaas.
Het zijn echt de mechanics die of slecht gekozen waren of slecht uitgewerkt die dit spel in de weg zitten bij mij.
het leek meer alsof het spel mij speelden eerlijk gezegd :3
Dat gezegd te hebben snap ik wel wat mensen tof vinden aan het spel , het is heel goed gepresenteerd en uitgebeeld en een goede sfeer en dergelijke maar als spel faalt het voor mijzelf wel ik kan er niks aan doen helaas, ik heb het geprobeerd leuk te vinden echt waar. :)
Maki
Mischien dat het in die lappen text van backstory stond in die questtracker maar als ik elke quest die zo word weergegeven moet gaan lezen dan kan ik netzogoed het boek pakken want dat was zelfs voor sidequests net zoveel text als in de boeken in skyrim/oblivion alleen waren die niet essentieel. Als ik een game speel wil ik een game spelen en als ik een boek lees (ja dat doe ik welleens ;) wil ik niet dat het boek besluit dat ik een game moet spelen.
spreadthehate
Ten eerste was het totaal mijn genre niet, ten 2e vond ik de besturing echt klote in het begin.
Dikke uur verder in de game gestopt met spelen voor 2 weken. Spel daarna weer opgepakt, en tot mijn verbazing kwam ik erachter dat ik steeds een beetje meer in het spel werd gezogen.
ik heb het spel daarna ook gewoon serieus als een bezetene uitgespeeld. Het zag er ook nog eens prachtig uit op de pc.