In tegenstelling tot de spellen van Telltale is The Walking Dead: Survival Instinct niet gebaseerd op de stripboeken, maar gebruikt het de televisieserie als bronmateriaal. Het verhaal dat de game probeert te vertellen moet je zien als een soort van prequel op de gebeurtenissen in de serie. Het speelt zich af terwijl Rick nog in een coma ligt en vertelt over de broers Daryl en Merle Dixon en hun zoektocht naar de zogenaamde ‘veilige zone’, waar geen zombies zouden zijn.

De reis van de twee broers brengt ze naar de staat Georgia en dat is waar het spel zich afspeelt. Als speler krijg je enkel de controle over Daryl en moet je zien te overleven in een wereld die overspoeld is met zombies.

Project X Georgia

Net als in de serie zijn de personages geen superhelden, maar gewone mensen van (digitaal) vlees en bloed, die zodoende niet zonder consequenties los kunnen gaan op hun ondode medemensen. Wanneer je teveel lawaai maakt, trek je andere zombies aan en hoewel in de meeste sociale situaties de conventie “hoe meer zielen, hoe meer vreugd” geldt, is dat in deze game absoluut niet het geval. Er wordt zelfs de voorkeur gegeven om je ‘feestjes’ zo klein mogelijk te houden. Meer dan drie ongenode gasten tegelijk is vragen om problemen.

Hoewel je in de meeste spellen al gauw de neiging hebt om vuurwapens boven slagwapens te verkiezen om je problemen sneller en doeltreffender op te lossen, is het in Survival Instinct verstandiger om dat gevoel te onderdrukken. Een afgevuurde kogel heeft bijna hetzelfde effect als op Facebook een uitnodiging plaatsen voor een feestje waar iedereen toegang tot heeft. Alle zombies binnen gehoorafstand worden geattendeerd op je aanwezigheid en komen al snel een kijkje nemen, en als het even kan ook een hapje. Geweren moet je dan ook meer zien als een laatste redmiddel. Alleen te gebruiken in situaties waar je jezelf niet uit kunt vechten.

Wat dat betreft heeft de ontwikkelaar goed gekeken naar de serie en wordt voorkomen dat mensen het als een first-person shooter gaan spelen. Niet alleen omdat op alles schieten wat beweegt teveel aandacht trekt, maar ook omdat munitie schaars is en gekoesterd moet worden. Het is meestal slimmer om zo weinig mogelijk aandacht op je te vestigen.

Niet gerustgesteld

In de korte demonstratie die we te zien kregen, stuurt Merle zijn broertje op pad om de lokale zombies naar de plaatselijke kerk te lokken door middel van een vuurwerkshow. Voordat hij de kerk de lucht in kan laten gaan, moet hij eerst een aantal dozen met vuurwerk zien te verzamelen die door de omgeving staan verspreid.

Dit brengt ons eigenlijk meteen bij het grootste probleem dat wij met deze presentatie hadden; het gegeven klinkt niet geloofwaardig binnen de grenzen die de televisieserie heeft gesteld in de afgelopen jaren. The Walking Dead gaat over de psyche van de mens die is blootgesteld aan extreme situaties. Hoe hij hierop reageert, hoe hij hierdoor verandert. De menselijke interacties en de psychologie achter de beslissingen is wat de serie zo interessant maakt om naar te kijken. Zombies zijn vaak maar een bijzaak.

We kunnen dan ook niet zeggen dat de demonstratie ons gerust heeft weten te stellen over wat we over een tijdje uiteindelijk in handen gaan krijgen. Niet alleen op inhoudelijk gebied, maar ook in grafisch opzicht. Zoals het spel er nu uitziet, is het vergeleken met andere AAA-titels visueel maar middelmatig. Navraag bij de medewerker van de studio wees uit dat de game voor ongeveer 85 procent af is, waardoor we niet denken dat het nog mooier gaat worden. Naar verwachting gaat het spel enkel gebaseerd op de naam alsnog gretig aftrek vinden, maar ons instinct waarschuwt ons wel te wachten tot een definitief eindoordeel is gegeven.