De Canadese ontwikkelaar Relic Entertainment staat vooralsnog vooral bekend om zijn uitstekende strategische spellen voor de PC. Met The Outfit voor de Xbox 360 waagt de ontwikkelaar van Homeworld en Warhammer 40.000: Dawn of War zich in het genre van de squad-based actiespellen. Relic gebruikt al haar kennis van het strategiegenre om enkele nieuwe, verrassende elementen aan de actiegames toe te voegen. Wij besloten om The Outfit op de E3 eens van naderbij te bekijken.

The Outfit wordt omschreven als een squad-based actie/strategiespel. Het spel wordt gespeeld vanuit derde persoonsperspectief en als speler neem je de rol aan van de leider over een groep van ongeveer vijf eenheden. Het spel speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in Normandië, anno 1944. Er is echter geen geschiedkundige opgetrommeld om te zorgen dat alles in The Outfit authentiek zal zijn, want Relic heeft besloten het realisme ondergeschikt te maken aan de gameplay. The Outfit gaat dan ook een over-the-top en gebruikt de Tweede Wereldoorlog slechts als thema om de boel mee aan te kleden.

Als speler neem je dus de rol aan van de leider van een team. De teamleider is een soort heldenkarakter met meer mogelijkheden dan de normale soldaten op het slagveld. Je kunt in de singleplayercampagne kiezen tussen een drietal speelbare personages met elk hun eigen specialiteiten en wapens, zoals een bazooka, machinegeweer of explosieven. De manschappen die je vervolgens krijgt toegewezen, zijn afhankelijk van het gekozen karakter en zorgen ervoor dat je een goed uitgebalanceerde eenheid krijgt. Zo kun je afhankelijk van de gekozen held rekenen op machinegunners, engineers en andere soldaten.

The Outfit is een spel van de volgende generatie en hoewel het grafisch geen gigantische sprong voorwaarts zal maken, blijkt uit de interactieve omgeving des te meer dat het hier om een next-gen titel gaat. Muren brokkelen af, explosies laten kraters achter in het landschappen, hekken worden tot splinters herleid en zandzakken vliegen in het rond. Zelfs de vredig grazende schaapjes moeten het ontgelden.

Ook treinrails kunnen in The Outfit kapot geblazen worden, wat vaak zelfs strategische voordelen met zich mee brengt. Het treinsysteem is namelijk een belangrijk gameplay-element in The Outfit. Je kunt diverse wagonnetjes aan een locomotief hangen waarmee je ammunitie en benzine kunt verplaatsen, maar ook luchtondersteuning en artillerie mee kunt activeren. Door de trein van je vijand te laten ontsporen, voorkom je dus dat je de volle lading van boven krijgt.

Zoals gezegd is The Outfit een actie/strategiespel en het strategische element komt om de hoek kijken wanneer je gebouwen overneemt die door het landschap verspreid staan. Wanneer je een gebouw overneemt komen er kisjes uit de lucht vallen waarmee je nieuwe bouwwerken uit de grond kunt stampen. Zo kun je stationaire verdediging plaatsen, bijvoorbeeld luchtafweergeschut of kanonnen om naderende tanks tegen te houden.

Onder de gebouwen die je over kunt nemen, bevindt zich ook een voertuigenfabriek. Voertuigen spelen namelijk een grote rol in The Outfit en leveren een aardig strategisch voordeel op. In de voertuigenfabriek kun je zo'n twintig verschillende voertuigen bouwen, zowel gevechts- als transportvoertuigen. De meeste voertuigen hebben ook nog eens een technologieboom, waarmee je een tiental modificaties aan je vehikel kunt toevoegen.

Naast het gebruikelijke knalwerk met wapens en tanks, zitten er ook enige close combat in The Outfit. Wanneer je je vijand te dicht nadert zal je automatisch overschakelen op het betere vuistenwerk. De Duitsers zijn in dit geval resoluut en trekken direct hun mes of steken met hun bajonet in het rond.

Op het gebied van multiplayer zul je niets tekort schieten. The Outfit biedt zowel de mogelijkheid om het singleplayergedeelte met twee spelers coöperatief te doorspelen, als een multiplayermode via 360 Live waarin je met acht spelers tegelijk de strijd aangaat.

The Outfit zal ongeveer tegelijk met de Xbox 360 verschijnen en lijkt ons een van de leukere lanceertitels voor Microsoft's nieuwe console te worden. Het is een leuke actiegame die zich niet op het nabootsen van de realiteit richt, maar op het spelplezier, iets wat ook af te lezen is aan de gebruikte models en omgeving. Het spel zal niet tot de grafische top behoren maar is alles behalve lelijk en is dankzij de enorm interactieve omgeving een echte next-gen titel. Een spel voor de gamer die niet is geïnteresseerd in de geschiedenis, maar gewoon lekker wil raggen!