Preview

The Long Journey Home

Een omgekeerde rpg

Geschreven door Jacco Peek op
Op 30 mei verschijnt The Long Journey Home, een roguelike space exploration-game die spelers dropt in een universum met vreemde planeten en aliens. Een weemoedige referentie naar No Man's Sky is hierbij moeilijk te onderdrukken, maar dit fantasierijke ruimteavontuur ambieert gelukkig iets totaal anders te zijn.

The Long Journey Home is opgebouwd rondom de hopeloze terugweg naar de aarde, nadat de eerste ruimtesprong van de mensheid naar de planeet Alpha Centauri gruwelijk faalt. Een crew raakt verzeild in de uithoeken van het universum en is gedwongen te converseren met aliens en planeten te doorzoeken voor essentiële grondstoffen.

Overweldigend

Hoewel het mogelijk is om dit doel binnen vijf tot zes uur te behalen, is de inhoud van de reis afhankelijk van een hoop variabelen. Zo kies je uit slechts vier van de tien personages, die ieder hun specifieke steentje bijdragen aan het draaiend houden van het ruimteschip. Ook zijn de missies afhankelijk van de ontmoette aliens. Een groot deel van de gameplay van Long Journey Home bestaat daarom uit het rondvliegen naar planeten en het gebruik maken van de lokale zwaartekracht om te landen.

Op deze kleurrijke hemellichamen zijn veel verschillende grondstoffen te vinden, die de crew kan verwerken in nieuwe onderdelen van het schip. Daedalic noemt het zelf een “omgekeerde rpg”, omdat het ruimteschip tijdens een gemiddelde poging om veilig thuis te komen langzaam afbrokkelt tot een vliegende schroothoop. Een interessante kijk op een bekend principe, maar de game doet er helaas weinig aan om spelers wegwijs te maken in ingewikkelde mechanieken. Het menu dat je de status geeft over je crew, grondstoffen, het logboek en de staat van het ruimteschip, en volstaat met andere tabjes, maken het geheel voor beginners vrij overweldigend.

Cultuurshock

De omgang met vreemde alienrassen is echter beter uitgevoerd. In een speelsessie kom je vier van de acht verschillende rassen tegen, en het loont zich om bevriend met ze te raken in plaats van ze te belagen. Elk ras heeft een eigen taal en cultuur, en het is een uitdaging om deze uit te vogelen. De ene alien ziet bijvoorbeeld het tonen van wapens als een teken van respect, terwijl een ander ras zich bedreigt voelt en direct de aanval inzet.

Net als de overweldigende menu's is dit diplomatieke element van Long Journey Home na een korte speelsessie lastig op waarde te schatten, zeker omdat hij is bedoeld voor meerdere reizen. Het klinkt interessant om in een vreemd universum te overleven en tegelijkertijd met een cultuurshock om te gaan, maar tot nu toe weet de game nog weinig indruk te maken.

The Long Journey Home verschijnt op 30 mei voor de pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gamer.nl speelt Galactic Civilizations 3: Crusade Reload: Alien Isolation
2

Reacties op: The Long Journey Home

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Meikonijntje

    • 14 mei 2017 12:13
    De release datum is 30 mei :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 14 mei 2017 15:55
    @meikonijntje

    Klopt helemaal, ik heb het aangepast. Bedankt voor het opmerken!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.