Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Zelda Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (hands-on)

Op ontdekkingstocht in de grootste versie van Hyrule ooit

Geschreven door Michel Musters op

De nieuwe Zelda-game gaat terug naar de roots van de serie en biedt net als een paar decennia geleden op de NES een grote open wereld die je op je eigen tempo en naar je eigen inzicht verkent. Nintendo neemt ‘open wereld’ echter wel heel letterlijk: het gigantische gebied waar we tijdens E3 mee aan de slag mochten, beslaat volgens het bedrijf maar ongeveer één procent van de totale oppervlakte van de game.

Breath of the Wild bevindt zich in een unieke en vrij ongemakkelijke situatie. Net als Twilight Princess komt de game tegelijk uit op twee consoles, ditmaal de Wii U en NX. Omdat laatstgenoemde console nog niet onthuld is en dus ook niet op E3 aanwezig is, moest de pers het doen met de Wii U-versie. Het spreekt voor zich dat de van nature nieuwsgierige journalisten zich meteen afvroegen hoe de game er op de NX uit gaat zien en of dat iets verandert aan de gameplay (waar Nintendo natuurlijk niets over kwijt wilde en geloof ons, we hebben het geprobeerd). Vragen die als sneeuw voor de zon verdwenen toen we begonnen met spelen.

Zelda Breath of the Wild

Schilderachtig landschap

De demo op E3 bestond uit twee delen: het eerste gedeelte besloeg de intro van de game, waarin wat meer van het verhaal uit de doeken werd gedaan. Het tweede gedeelte liet ons een kwartier vrij rondlopen in het grote (maar volgens Nintendo relatief beperkte) begingebied. Waar Link normaliter zijn avontuur begint als ‘gewone’ jongen aan de vooravond van een gigantisch avontuur, daar belandt hij in Breath of the Wild vanaf het eerste moment in een mysterieuze situatie. Na een slaap van honderd jaar ontwaakt hij in een grot, genaamd de Shrine of Resurrection, waar hij een soort tablet-achtig object genaamd de Sheikah Slate vindt. De dan nog halfnaakte jongen vindt wat simpele kledij en hoort van een mysterieuze vrouwelijke stem dat hij de enige hoop voor het land van Hyrule is.

Wanneer je voor het eerst uit de grot loopt, kun je niet anders dan onder de indruk zijn van de grote, open wereld die je meteen kunt verkennen. Hoewel open wereldgames op concurrerende platformen zonder twijfel meer technische details hebben, sta je daar door de schilderachtige graphics van de nieuwe Zelda geen moment bij stil. Daarbij heeft het landschap in Breath of the Wild iets realistisch waar we moeilijk onze vinger op kunnen leggen. Het landschap is gevuld met een groep bomen hier en daar, ruïnes van wat ooit een indrukwekkend kasteel moet zijn geweest, rivieren, rotsen en grotten en een aantal andere torens die in de verte lonken.

Zelda Breath of the Wild

Daartussen zitten grote stukken landschap waar eigenlijk niets van belang te vinden is. Juist dat zorgt voor een vreemd gevoel van realisme: wanneer je in het echt een natuurlijk landschap verkent, kom je ook niet om de vijf meter een interessante puzzel tegen. De uitgestrektheid van deze nieuwe Zelda-game had een valkuil kunnen zijn, maar Nintendo zet het om in een van de sterkste punten van de game. En juist omdat je aan de horizon altijd wel een aantal mysterieuze objecten en gebouwen kunt zien, is elke looptocht richting je nieuwe doel een spannende tocht die bij elke stap je nieuwsgierigheid vergroot.

Red de wereld

Link leert al snel van een oude man dat het verlaten landschap ooit het majestueuze land Hyrule was, maar dat het gebied nu in de grip is van een beest, genaamd Calamity Ganon. Hij wordt vooralsnog gevangen gehouden in Hyrule Castle, maar begint langzaam uit te breken, en het is aan Link om wederom de wereld te redden.

De functies van de ‘tablet’ blijven voor een groot gedeelte nog een mysterie, maar tijdens onze demo hebben we twee functies gezien. We konden de Sheikah Slate in een soort standaard plaatsen die ervoor zorgde verschillende torens verspreid over het landschap uit de grond schoven, waarna ze te verkennen zijn. Daarnaast kwamen we een aantal vroege puzzels tegen in een minikerker waarbij Link grote metalen objecten op kan tillen kan laten zweven, waardoor bijvoorbeeld een afgesloten ruimte geopend kan worden.

Zelda Breath of the Wild

Maar eerlijk is eerlijk: de drukke beursvloer van E3 is allesbehalve ideaal om het verhaal van een Zelda-game te volgen en progressie te boeken. We hadden dan ook veel meer plezier met het vrij verkennen van het kleine gedeelte van de beschikbare spelwereld en zo op willekeurige avonturen te stuiten. We bezochten mysterieuze oude kastelen, beklommen hoge bergen (waarbij de staminameter uit Skyward Sword wederom een rol speelt; zorg dat je op tijd ergens uit kunt rusten, anders eindigt je klimtocht met Links gezicht op de grond), kwamen een groot beeld tegen dat laserstralen naar ons schoot tot we zijn mechanische oog met een pijl uitschakelden, gleden met een schild van een besneeuwde berg af en kookten ons eigen eten op een kampvuur.

Een laatste opvallende ontwikkeling in de nieuwe Zelda is dat je vooralsnog geen ‘hoofdwapen’ lijkt te hebben, zoals de Master Sword dat normaliter is. Overal in de wereld kom je wapens tegen, zoals stokken in bossen, maar ook zwaarden, knuppels en bijlen van vijanden. Soms laten ze die tegen een rots staan wanneer ze even met wat anders bezig zijn en kun je ze gemakkelijk stelen, soms moet je er om vechten. Regelmatig nieuwe wapens oppakken is verstandig, want al je wapens slijten en breken af.

Zelda Breath of the Wild

Gedurende onze speelsessie van pakweg drie kwartier hebben we ons geen moment verveeld en hadden we het idee dat we een minuscuul gedeelte van de spelwereld hadden gezien. De spelwereld in Breath of the Wild lijkt echt een personage op zich te worden en daarmee het belangrijkste element van de nieuwe Zelda-game. Het gevoel van avontuur, ontdekking en mysterie is sinds Ocarina of Time en misschien zelfs de allereerste The Legend of Zelda niet zo goed vertegenwoordig geweest in een Zelda. Wij kunnen niet wachten om elke vierkante meter van deze wereld te leren kennen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild verschijnt in maart 2017 voor Wii U en Nintendo NX (codenaam).

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

'Beyond Good and Evil 2 komt er nog aan' Porsche komt naar Assetto Corsa
12

Reacties op: The Legend of Zelda: Breath of the Wild (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coolharry

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Na Ocarina of time (die ik geweldig vond), heb ik nooit meer een Zelda gespeeld die ook maar in de buurt kwam qua gevoel van vrijheid en avontuur. Of de spelwereld voelde veel minder als 1 mooi geheel, of het gevoel van vrijheid in je keuzes was veel minder aanwezig. Skyward Sword vond ik zelfs helemaal niks. Eindelijk weer het gevoel dat een Zelda wel in de buurt kan komen of op zijn eigen manier misschien zelfs kan overtreffen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Replay-DB

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @coolharry
    Ik snap wat je bedoelt maar zelf vond ik twilight princess een waardige opvolger. Voor mijn gevoel een Zelda game die een logische groei mee maakte en zelfs op bepaalde vlakken een soort van nieuwe standaard vormde voor eventuele latere delen. Ook heb ik me, en dan vooral door de grafische stijl, goed vermaakt met skyward sword. Hierbij vond ik al dat er meer uit te halen was met het verzamelen van voorwerpen zoals plantjes ed, iets wat nu in deze game vermoedelijk veel meer aandacht gaat krijgen. Ik kijk enorm uit naar deze game en ben benieuwd of de open wereld setting zo goed gaat uitpakken als ik me voor stel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RIO21

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @coolharry

    ik vind majoras mask de nummer 1 ocarina of time is natuurlijk ook vet maar mm is net iets darker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coolharry

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @RIO21 Ik vind Majoras Mask dus een goed voorbeeld waar de wereld minder open en een veel minder een mooi geheel was. Heeft overigens wel sommige hele goede stukken, echter was ik geen fan van het 3-dagensysteem of van het steeds moeten wisselen van maskers. Daarnaast voegt het tijdreizen in Ocarina ook wel echt iets toe aan het gevoel dat ik bij de game krijg. Daarnaast was Marjora's mask voor mij net zoals andere Zelda's meer van hetzelfde. Dat is ook een van de redenen dat ik van deze Zelda heel blij wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inforza

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @coolharry Ben het helemaal met je eens over minder vrijheid in de zelda's op de wii.
    OoT en MM moest je alles zelf nog zoeken, net zoals dat bij de vorige delen van de nes, snes en gameboy dat was..
    Ik heb skyward swords nooit gespeeld dus daar kan ik nix over zeggen. Maar in Twilight Princess voelde het alsof je gwn een pad aan het volgen was.. Als wolf link pik je een geur op, en dat brengt je naar het volgende gebied, alsof je een pad aan het volgen bent en dat was erg teleurstellend..
    Windwaker vond ik ook niet zo heel slecht, al was het soms saai dat varen.. De dungeons waren iig erg goed..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RIO21

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Inforza

    de earth en wind temples in ww vond ik erg goed, tp arbiters grounds, temple of time en city in the sky

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RIO21

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @coolharry

    op die punten ben ik het met je eens, oot mm en tp zijn mijn top 3, skyward en windwaker zijn ook goed maar net iets minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Zelda liefhebber hier van het eerste uur, ik zie ook echt allemaal elementen terug van zo wel bijna elke andere zelda game er van in terug :)

    Maart 2017 duurt nog wel erg lang tho :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • eldeegee

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Heb al jaren niets meer van nintendo gehad, hiervoor ga ik die NX aanschaffen! dat weet ik nu al.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Klinkt erg goed! Misschien wordt dit wel mijn eerste Zelda game. :-) Ik heb al eerder Zelda's geprobeerd, maar kon er door de gedateerdheid (de eerste Zelda's)/besturing (Wii) nooit echt inkomen.
    En dat terwijl ik Alundra, wat een halve Zelda kloon is, helemaal grijs heb gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Had het niet verwacht maar voor mij persoonlijk de verrassing van de E3!
    Baal er aan de ene kant wel van, nu moet er weer een WiiU of NX worden aangeschaft xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Als dit Hyrule is, dan ben ik er zeker van dat de Lost Woods er ook in zit. Er zou dan een open plek moeten zijn met een monument waar het Master Sword inzit. Die zou Link er dan uit moeten trekken, ala King Arthur's Excalibur.

    Het zwaard is nodig om de eindbaas te verslaan, en moet eerst ontwaakt worden met de Hero's spirit, wanneer deze geboren wordt om de zoveel generaties en bij de juiste leeftijd. Ook zul je eerst de Triforce moeten verzamelen. Dus het is echt een end-game item.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.