Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (hands-on)

De grootste Zelda-game ooit in de palm van je hand

Geschreven door Michel Musters op
Er is nogal wat te doen over (het gebrek aan) games op de lancering van de Switch, Nintendo’s nieuwe spelcomputer. Niemand zal echter ontkennen dat het bedrijf met The Legend of Zelda: Breath of the Wild een heel grote titel in handen heeft.

De nieuwsgierigheid en kriebelende vingers die we voelen bij elke nieuwe trailer van Breath of the Wild valt nog het beste te vergelijken met hoe we in de jaren ’90 uitkeken naar Zelda: Ocarina of Time voor Nintendo 64. Ook die game beloofde een grote, open wereld. Nintendo herhaalde vaak de volgende stelling als een mantra: “Zie je die berg daar in de verte? Daar kun je heen.” En inderdaad, Ocarina of Time was voor die tijd ook gigantisch, ook al verliep je avontuur op een redelijk lineair pad dankzij de manier waarop je steeds meer obstakels in de wereld kon verwijderen om nieuwe gebieden te verkennen.

Zo open en vrij

Stiekem is de stelling van Nintendo die we in de vorige alinea noemden veel meer van toepassing op Breath of the Wild. Nog nooit was een Zelda-game zo groots opgezet, zo open, zo vrij voor de speler om te gaan en staan waar hij of zij maar wil. Je begint de game nog wel met enige vorm restrictie: op het Plateau, een verhoogd gebied binnen de gigantische spelwereld waar je leert omgaan met de besturing en, misschien nog wel belangrijker, de enorme vrijheid waar de game je mee opzadelt. Zelfs in dit relatief kleine gebied kun je uren rondlopen, ruïnes verkennen, jagen op wild, op verschillende manieren vijanden aanvallen en de nodige geheimen vinden. Van uitgestrekte grasvelden en een zompig moeras tot een besneeuwde berg: het Plateau is eigenlijk de complete spelwereld, maar dan in het klein.

Het is ook het enige gebied waar we nu al twee keer in hebben mogen rondlopen, eerst in de Wii U-versie tijdens E3 vorig jaar, en onlangs op het Switch-event in Frankfurt. We zijn nog steeds te spreken over de soepele besturing en de flexibiliteit van Link, die je niet alleen in staat stelt om zoals altijd rond te rennen en te vechten, maar ook op de meest steile bergen laat klimmen, tot je energiemeter leeg is gelopen. Wel is het soms verwarrend dat de centrale actieknop nu aan de rechterkant zit in plaats van onderaan. Dat komt omdat in Japan daar de actieknop vaak zit, terwijl we in het Westen gewend zijn om de onderste knop voor de belangrijkste moves te gebruiken. Het is een kwestie van gewenning.

Tijdens onze tweede speelsessie deden we vooral veel van hetzelfde, aangezien we het gebied tijdens E3 al helemaal hadden uitgekamd. We hebben een aantal dieren met pijl en boog neergeschoten, die je vervolgens kunt koken en in je inventaris bewaren om op een later moment er je levensbalk mee aan te vullen. Sowieso speelt je uitgebreide inventaris in Breath of the Wild een belangrijke rol. Ook de vele kleding en wapens die je gedurende het spelen verzamelt komen daar in terecht en maken op een simpele manier duidelijk wat je meest krachtige objecten in je verzameling zijn. Het verzamelen van wapens zoals zwaarden, pijl en boog, stokken en hakbijlen is een essentieel onderdeel van Breath of the Wild, omdat zeker in het begin je wapens na een paar gevechten al breken en voorgoed uit je inventaris verdwijnen. Zo kwam het dat we in het begin van de game een tijdlang zonder wapens rondliepen, met geen manier om vijanden aan te vallen. Gelukkig ligt een nieuwe knuppel of stok bijna altijd in de buurt.

Paardenfluisteraar

De game draait naast het verkennen van de uitgestrekte wereld vooral om het vinden en oplossen van Shrines, waar er in de game zo’n honderd van zijn. Deze mini-kerkers laten je veelal experimenteren met één bepaalde move of speciale kracht die je gedurende de game tot je beschikking krijgt. Link bezit namelijk een magische tablet (niet geheel toevallig als je naar het design van de Switch kijkt) waarmee hij diverse speciale krachten verkrijgt, waaronder het optillen van grote ijzeren objecten. Gecombineerd met de realistische physics die Breath of the Wild bevat levert dat een grote diversiteit aan puzzels op waar de Shrines gebruik van maken. Onze enige kanttekening hierbij is dat de Shrines te kort zijn om echt als kerkers te functioneren en we hopen dan ook dat deze iconische doolhoven hun opwachting maken in Breath of the Wild. Een Zelda-game zonder kerkers is een beetje als Mario zonder springknop.

Eigenlijk staan we vooral te popelen om de wereld buiten het Plateau te verkennen, waar we wel al veel van hebben mogen zien in recentere trailers en speelsessies van Nintendo-ontwikkelaars. Zo weten we al dat net buiten het Plateau een paardenstal staat, één van meerdere stallen verspreid over de spelwereld. Hyrule is namelijk bezaaid met wilde paarden en andere dieren die te berijden zijn, en door deze te vangen, te temmen en naar een stal te brengen, is het dier vanaf dan van jou – inclusief zelfverzonnen naam - en krijgt het een mooi zadel. We zien nu al dat dit een belangrijk onderdeel wordt van de game. Niet alleen omdat het paard sneller is om grote afstanden mee af te leggen, maar ook omdat het een leuke bezigheid is dieren langzaam te temmen en hun vertrouwen te winnen. Een getemd paard heeft als voordeel dat het de contouren van de wegen volgt, zodat je je kunt richten op andere zaken, zoals het neermaaien van vijanden of het bekijken van de prachtige omgevingen.

Op tv of in de trein

Zelda-fans met een Wii U hebben op het eerste gezicht minder reden om een Switch aan te schaffen; het spel komt immers gelijktijdig op Nintendo’s vorige console uit. Nu we de Switch-versie hebben uitgeprobeerd durven we echter te stellen dat dit de definitieve versie van Breath of the Wild wordt. Er stond geen Wii U-versie naast de Switch-game te draaien om een directe vergelijking te maken, maar de game zag er op de Switch beduidend beter uit dan de E3-demo van vorig jaar. De kleuren zijn wat rijker en voller, gebieden in de verte zagen er scherper uit en vooral de framerate is met sprongen vooruitgegaan. Tijdens onze speelsessie draaide de game op een constante 30 frames per seconde in 900p op televisie, met alleen een enkele dip van een paar seconden tijdens een druk gevecht.

Ook op het Switch-scherm zelf draaide de game soepel, misschien nog wel stabieler, maar dan in een resolutie van 720p. Op het systeem zelf spelen is wat ons betreft ook meteen de beste reden om Breath of the Wild op Switch te halen in plaats van op Wii U. We schoven de Joy-Con controllers aan het scherm, tilde hem uit de dock en konden na het tegelijk indrukken van de L- en R-knoppen meteen verder waar we gebleven waren. De schakeling tussen televisie en het Switch-scherm nam nipt een seconde in beslag. Een game als Breath of the Wild, dat zo groots is van opzet en in uitvoering, daar vertoeven we graag de hele dag in. Het feit dat je de console en de game kunt meenemen en verder kunt spelen in bijvoorbeeld de trein, maakt het des te interessanter. Het maakt van Zelda: Breath of the Wild bovendien zo’n beetje de mooiste handheldgame ooit gemaakt.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is vanaf 3 maart verkrijgbaar voor Switch en Wii U.

Dit artikel delen:

Lees meer

Watch Dogs 2-demo nu uit voor PS4, volgende week op Xbox One Dead and Buried
27

Reacties op: The Legend of Zelda: Breath of the Wild (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • garciagarcia

    • 8 maanden geleden
    De reden waarom ik de Switch heb besteld! Helaas niet bij mijn grote vrienden van Bol.com, want daar staat hij niet meer op de site. Gelukkig kon de Media Markt me wel verder helpen!

    En ja mensen, in andere artikelen ben ik zeer kritisch op de launch van de Switch. Maar dat geeft enkel en alleen mijn verbondenheid aan :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 8 maanden geleden
    @garciagarcia Hij is weer te reserveren bij Bol, net gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clausbmf

    • 8 maanden geleden
    @garciagarcia ik kan nu eindelijk mn wii u weer is aanzetten als dit spel uitkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Moddie

    • 8 maanden geleden
    Leuke preview, die ook kritisch durft te kijken. Ben beetje benieuwd of ze het niet te groot hebben gemaakt, iets wat je een stuk meer ziet tegenwoordig (FF 15, Mad max, etc.). Dat haalt je een beetje uit de sfeer als er weinig te doen is. De framedips onder de 30 maken me wel een beetje angstig, al is dat geen probleem zolang het speelbaar blijft (zeker bij de boses).
    Vooral de conclusie aan het eind dat het de mooiste handheld zelda game is, slaat de spijker op ze kop. De Switch promoot het on-the-go spelen, daarvoor gebruik je geen extreem krachtige hardware, omdat je dan of een hele dure handheld hebt, of een batterijduur van 1 uur. Ben wel benieuwd of dat ook gaat aanslaan bij 3rd parties en AAA titles, aangezien het poorten naar handhelds ook niet echt meer plaats vindt. Al is dat natuurlijk nooit de reden geweest om een Nintendo product te kopen (sinds de Gamecube).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 8 maanden geleden
    @Moddie
    Ik had niet da mad max te groot was en weinig te doen.
    Wel was veel het zelfde maar de Wereld van Mad max is nou eenmaal groot en kaal en neit alles zit dicht op elkaar kijk de films maar.
    Verder ben ik het met de rest wel eens wat je zegt over de switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Moddie

    • 8 maanden geleden
    @hulstpower Daar heb je gelijk in, had eigenlijk meer ReCore in me hoofd, maar kon maar niet op de naam komen:p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ehrgeiz

    • 8 maanden geleden
    @Moddie Ze promoten het on-the-go spelen en het is in mijn ogen dan ook een handheld die je op je TV kunt aansluiten, maar wel voor een home-console prijs… Toch ga ik hem halen. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 8 maanden geleden
    Is er al bekend of de Switch een trophy systeem heeft ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 8 maanden geleden
    @Fappingsnake
    Achievement unlocked: "Stel 3 keer dezelfde vraag in 3 verschillende artikelen."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 8 maanden geleden
    @ShadowKiller
    LOL. Touché.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 8 maanden geleden
    @ShadowKiller Zolang ik het nog niet weet blijf ik de vraag stellen . Het feit dat jij ze alle 3 gezien hebt is wel memorabel, of je hebt geen leven .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 8 maanden geleden
    @Fappingsnake
    Al jouw reacties zijn memorabel.

    En ik heb geen leven.


    P.s. waarom is een trophy system zo belangrijk voor je? Het gaat toch om de games? :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 8 maanden geleden
    @ShadowKiller Nope, geem trophy systeem geen switch. ik merk gewoon dat games met trophys mij langer blijven boeien, en dat ik deze 100 % uitspeel. En vind het gewoon leuk. als jij nou een trophy had had ik met jouw gespeeld … ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 8 maanden geleden
    @Fappingsnake
    Nou, mooi! Dan hoef jij geen Switch te kopen, want een dergelijk systeem is niet aanwezig.

    Ik zie de meerwaarde van achievements niet moet ik zeggen. Ik speel games uit, maar ik ga niet al die achievements zitten bekijken om volgens het Trophy systeem een game 100% uit te spelen…

    Er zijn twee games waarbij ik per ongeluk alle achievements heb behaald en dat zijn Diablo 3 en Rainbow Six Siege.

    Neem een game als FIFA. Dat spel speel ik echt gruwelijk veel en dan voornamelijk seizoenen of FUT seizoenen. Daar zitten achievements in die je alleen kan behalen in de careermode. Ik vind FIFA spelen tegen de computer echt zo ontzettend saai, dus zulke achievemnts zal ik van mijn leven niet halen en ik ga er ook geen moeite voor doen.

    Mijn punt is: achievements dwingen je alle modi van een game te proberen en veel te spelen om zo een game "100% uit te spelen". Maar als ontwikkelaar moet je een gamer niet proberen te dwingen. Die moet zelf weten wat hij met je game doet.

    En het maakt je echt geen betere gamer als je alle achievements van een bepaalde game heb behaald.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DWP

    • 8 maanden geleden
    "Zie je die berg daar in de verte daar kun je heen" dat was eind jaren '90 vet!!
    Ik heb nu games als GTA 5, zie je dat vliegveld in de verte? Zie je die bergen in de verte? Zie je dat strand in de verte? Zie je dat reuzenrad in de verte? Zie je die HOER in de verte? Daar kan ik heen en daar kan ik over heen rijden, afknallen, negeren, uitlachen en tegen praten.
    Mad Max, zie je dat konvooi in de verte? Daar kan ik volgas in crashen, daar kan ik deuren en wielen van de auto's rukken, zie je die vesting in de verte? Daar kan ik heen en met iedereen op de vuist gaan en afknallen.
    Star Wars Battlefront: zie je die gigantische At At in de verte? Die moeten we tegenhouden.
    Zie je mijn WiiU in de verte? Die supporten jullie niet en hebben jullie slecht gesupport.
    Fuck your mountain!!! (Sorry voor mijn taalgebruik) :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 8 maanden geleden
    @DWP je beseft dat die zin letterlijk bij Ocarina of Time, een game uit de jaren '90, werd gebruikt? Ik pas het dan wel toe bij de nieuwe Zelda, Nintendo zelf doet niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DWP

    • 8 maanden geleden
    @MichelMusters pakt een zakje chips erbij…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 8 maanden geleden
    @DWP
    Soms negeer ik haar en soms lach ik haar uit. Maar uiteindelijk maak ik met elke hoer die ik in de verte zie (toch) een praatje. Vervolgens rijd ik over haar heen en knal ik haar af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 8 maanden geleden
    Dit lijkt me een hele toffe game, ik heb nog booit een zelda gespeeld en vond het altijd een beetje kiddie. Ik ben dan ook geen nintendo fan maar deze ziet er wel heel erg to uit. Maja alleen zelda geen reden om een switch te kopen vindt ik. Maar iedereen die wel gek genoeg is om de switch te kopen voor alleen zelda dan wens ik uw veel speel plezier

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord Ganon

    • 8 maanden geleden
    @rpenning Het feit dat je Zelda kiddy noemt, bewijst dat je er nog nooit een gespeeld hebt. Geeft niet, we maken allemaal grote fouten in ons leven. Oh en 'vind ik' met dt is ook een grote fout…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.