Preview
Skyrim VR

The Elder Scrolls 5: Skyrim VR (hands-on)

Draak van een game

Geschreven door Lars Cornelis op
The Elder Scrolls 5: Skyrim heeft terecht een legendarische status. Het is een game die zijn tijd ver vooruit was en we kunnen dan ook prima leven met heruitgaven op de huidige generatie consoles. Skyrim was zijn tijd echter niet zó ver vooruit dat ‘ie automagisch ook geschikt is voor virtual reality. Dat bleek wel toen we de nieuwe, aankomende vr-uitvoering van Skyrim mochten spelen.

Virtual reality kan een erg toffe toevoeging zijn, maar heeft een paar nadelen. Vrij rondlopen is bijvoorbeeld meestal niet zo comfortabel voor je evenwichtsorgaan. Bovendien beschikken de Move-controllers van de PlayStation 4 niet over analoge pookjes. Omdat je in Skyrim toch best veel rondloopt, vormt dat een probleem. Bethesda zag het echter niet als signaal om Skyrim dan maar niet voor vr uit te brengen, maar paste de game fundamenteel aan om het toch ‘werkend’ te krijgen.

Skyrim VR

Achter de vijand aan teleporteren

De belangrijkste verandering in Skyrim VR is dat je je voortbeweegt door middel van teleportatie. Dat zien we vaak in vr-games en is een oplossing om enerzijds je evenwichtsorgaan te ontlasten en anderzijds het gebrek aan pookjes op de Move-controllers op te vangen. Door met de Move ergens op de grond te mikken, teleporteren we er zo heen. Op zich werkt dat, zolang we rustig buiten wandelen en we ons vergapen aan die overvliegende draak. Zodra we gaan vechten, is het echter een ander verhaal.

Het gedrag van vijanden is niet aangepast en zij zijn dus nog steeds ingesteld op een bewegelijke speler. Ze draaien om je heen, waardoor jij als speler heel ongemakkelijk zelf fysiek ook mee moet gaan draaien. Vervelender is dat het zwaardvechten heel basaal is en de bewegingen die jij met je Move maakt, niet een-op-een naar de game worden vertaald. Steekbewegingen maken of verder uithalen door je arm te strekken, heeft geen enkele invloed en dus kun je alleen maar vijanden op pakweg een halve meter afstand een pak slaag geven.

Staat de vijand 51 cm van je af, dan moet je dus naar een andere plek teleporteren en hopen dat hij niet inmiddels een stap heeft gezet. Kortom: dat werkt niet. Een vuurbal gooien is effectiever en hoewel we zelf geen pijl-en-boog hebben gehanteerd, ogen die bij andere spelers ook nuttiger dan ons zwaard. Als we echter terugdenken aan de honderden uren die we ooit in Skyrim doorbrachten, dan kunnen we ons die moeilijk zonder zwaard voorstellen.

Honderden uren onspeelbaar

We kunnen ons eigenlijk überhaupt moeilijk voorstellen hoe we honderden uren in Skyrim VR gaan doorbrengen, aangezien we na een kwartiertje de demo al behoorlijk zat waren. Heel simpel gezegd: Skyrim in vr werkt niet. Of althans, niet met Move-controllers. Er is nog een sprankje hoop, want Skyrim VR is ook gewoon met de Dual Shock-controller te spelen. Dan loop je gewoon rond en kijk je – nemen we even aan – eigenlijk alleen maar rond met je vr-bril. We vragen ons wel af wat voor gevolgen dat zal hebben voor ons evenwichtsorgaan, maar alles is beter dan Skyrim met twee Move-controllers.

The Elder Scrolls 5: Skyrim VR komt op 17 november uit voor PlayStation 4. Je hebt er PlayStation VR voor nodig.

Dit artikel delen:

Lees meer

Yakuza Kiwami Nieuws van de week: L.A. Noire naar Switch en het ontslag van Mario
13

Reacties op: The Elder Scrolls 5: Skyrim VR (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Fordon_Greeman

    • 10 september 2017 10:33
    Teleportatie. Dat klinkt vreselijk in een game waarin het all about the journey is.
    Is de PS VR nu bijna 1 jaar oud? En de beste games waren de re-release van Rez en, en…uh.
    Jammer, en zeg niet dat het dood is, maar waar blijft de system seller? Lone Echo? Maar dat is PC only.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 10 september 2017 10:58
    @fordon_greeman De beste game er voor is resident evil 7. Maar desondanks is het aanbod magertjes inderdaad. Ik ben persoonlijk dan ook van mening dat VR, zeker op consoles een gimmick is en t die fase ook nooit zal ontstijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 10 september 2017 14:16
    @darkmanwls gebruikt RE dan niet de move controller op de PS?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 10 september 2017 16:14
    @fonsrutte geen idee. Maar t gebruikt psvr

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 10 september 2017 20:54
    @fonsrutte nope, dualshock only, en dat maakt dat de game zonder teleportatie en ook heerlijk speelbaar is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 10 september 2017 15:30
    @fordon_greeman
    Ik was bij de aankondiging van project Morpheus (PS VR) erg enthousiast. Toen kwam Sony met de PS4 pro en voelde ik me genaaid (had de PS4 niet lang geleden gekocht) en heb ik alles verkocht. Ik ben achteraf blij, want het klinkt toch als zonde van het geld, die PS VR.
    Ook Project cars 2 zal in ieder geval bij release geen PS VR ondersteunen.
    Maar ik kijk wel uit naar de toekomst… PS5 + 4k VR bril? Count me in!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 10 september 2017 21:06
    @nuage zonde van het geld blijft uiteraard relatief maar voor mij voelt het absoluut niet zo. De ervaringen die het me tot nu toe geeft geboden (o.a. Resident Evil 7, Batman Arkham VR, Rez, Thumper, Battlefront VR missie, Rush of Blood, PlayRoom VR, Farpoint, 3D film kijken) vind ik fantastisch!

    Er komen nog meer games aan, dus ik ben nog steeds erg blij met mijn aanschaf!

    Skyrim in VR lijkt me met dual shock controller wel aardig, maar toch denk ik dat dit spel niet het beste gaat worden wat VR te bieden heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 10 september 2017 11:05
    Oei. Ik denk dat ik 'm even goed wel zou willen hebben … dan gewoon met een dualshock spelen. Deze week hoop ik 't geld voor de PS VR zelf bij elkaar te hebben :D de camera heb ik inmiddels al wel gekocht. Maar ja. Ik wil ook Skyrim al op de Switch gaan halen (want: portable).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 10 september 2017 12:02
    Teleportatie is een slecht dekkende pleister op een probleem die een grondigere oplossing behoeft. Bedrijven gaan echter voor de makkelijke centen en weigeren onderzoek te doen naar die oplossing.
    VR is duidelijk nog niet klaar voor echte FPS gaming en met luie devs zorgt het ervoor dat het voorlopig zal blijven stagneren bij een aantal gimmicky game(s)(play) en race/flightsims.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 10 september 2017 14:56
    @jaquesparblue Helemaal met je eens. Toen de Rift net uit was, was er al een mogelijkheid om Skyrim met het apparaat te spelen.

    Een gast op YouTube ging er voor het eerst mee aan de slag, icm een Xbox controller en dat werkte prima. Hij had zelfs een mod voor Kinect waarmee hij commando's had aangemaakt zodat hij het hele spel zonder controller kon spelen.

    Just piling on :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 10 september 2017 21:09
    @jaquesparblue Laat ze eens een voorbeeld nemen aan Capcom, Resident Evil 7 speelt perfect zonder teleportatie én de camera beweging is volledig aan te passen op basis van comfort.

    Als ze het allemaal zo doen, en eventueel nog teleportatie mogelijkheid bied je mensen in ieder geval de keuze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • incarnatus

    • 10 september 2017 16:43
    Waarom passen ze geen swingarm movement toe?
    Gewoon je armen slingeren waardoor je vooruit loopt.

    Dit zorgt voor een veel leuke manier van vooruit bewegen en je lichaam word genept om te denken dat je loopt. (Nog steeds niet ideaal voor mensen die er echt niet tegen kunnen maar ik heb er 0,0 last van)

    Als Unity ontwikkelaar heb ik al meerdere manieren getest waarbij armswing toch echt de meeste voordelen bied :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Scream2Late

    • 11 september 2017 22:52
    Weer een teleporteer game

    Man man man .. wat is vr toch vooruitgang

    Blij dat ms het in de huidige vorm niet ziet zitten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.