Afgelopen week stond Mallorca even in het teken van de Sierra Spring Break. Dit evenement, georganiseerd door uitgever Sierra, liet de opmerkelijke, soms verrassende maar altijd uitstekende line-up zien van alle spellen die hoogstwaarschijnlijk (maar je weet maar nooit) dit jaar uit gaan komen. We trappen af met The Bourne Conspiracy, een actiespel van ontwikkelaar High Moon Studios.

De naam Jason Bourne zal je vast niet ontgaan zijn de afgelopen jaren. Waren het niet de boeken van bedenker en schrijver Robert Ludlum (en later zijn opvolger Eric van Lustbader), dan is het wel de bekende Bourne-filmtrilogie waarin Matt Damon als superspion Jason Bourne door het leven gaat en allerlei gevaren uit de weg moet ruimen terwijl hij er zelf achter moet komen wie en wát hij eigenlijk is. Binnenkort is er dan eindelijk een Bourne-spel genaamd The Bourne Conspiracy, maar het grimas van Damon zullen we niet te zien krijgen. Of het komt doordat Damon er echt genoeg van had na drie films of dat moederslief al dat geweld niet meer trok, we zullen het nooit écht weten, maar in ieder geval ligt de bijbehorende filmlicentie niet in handen van de ontwikkelaar.

Dat lijkt misschien vreemd, een filmspel zonder een film, maar eerlijk gezegd heb ik hem voor geen moment gemist. Het spel krijgt nu wel het actievolle gevoel van de films mee, terwijl het ook trouw kan blijven aan het boek. Het beste van twee werelden, zullen we maar zeggen, iets waar The Bourne Conspiracy zich ook zeker aan lijkt te gaan houden. Dit is in de eerste plaats te danken aan de uitstekende cinematografie van het spel. Alle actiescènes zijn gemaakt in samenwerking met de man die ook de gevechten in de films voor zijn rekening nam. Dat alles er ronduit realistisch en geloofwaardig uitziet, heb je dus aan hem te danken. Ook zit de befaamde 'handcam'-camera met bijbehorende bewogen camerabeelden erin, al is het niet zo overdreven gedaan als in het tweede en derde deel van de Bourne-films.

Daarnaast volgt het spel de verhaallijn van het eerste boek, The Bourne Identity, wat sowieso al garant staat voor een boel mooie en haast schilderachtige locaties. Wat dacht je van de scène waar Jason Bourne een rode tas uit het Amerikaanse consulaat in Zwitserland op gaat halen, maar op een bepaald moment betrapt wordt door één van de soldaten? Je mag het allemaal naspelen, precies op de toon van de films. En zoals je weet, wordt daarin flink geknokt, iets wat natuurlijk niet mag ontbreken in een actiespel als The Bourne Conspiracy.

Met name de handgevechten blinken uit. Jason kan met het grootste gemak op allerlei manieren zijn vijanden een kopje kleiner maken. Dit alles doe je door een serie knoppen in te drukken. Zo kun je aanvallen blokkeren, een trage maar harde stoot uitdelen of een snellere maar minder sterke mep verkopen. Langer indrukken geeft je daarnaast ook de mogelijkheid om te schoppen. Weet je een vijand flink veel pijn aan te doen, dan zal er een balkje vollopen. Is deze voor een derde vol, dan is er de vierde actieknop die je in staat stelt om een speciale aanval uit te voeren. Kijk, en dan wordt Bourne ineens écht creatief.

Is er een vaas in de buurt, dan zal Bourne deze grijpen en gebruiken om de vijand knock-out te slaan. Een koekenpan weet ook de nodige pijn op iemands hoofd te veroorzaken en zelfs een vulpen is een gevaarlijk wapen in de handen van een superspion als Jason Bourne. Weet je na deze aanvallen het balkje nog verder vol te krijgen, dan staan er je een paar mooie Quick Time Events (QTE's) te wachten. Op deze wijze kun je een tegenstander in een gemikte klap onschadelijk maken, exact op de manier zoals alleen Bourne dat lijkt te kunnen. Ook tijdens actiescènes, bijvoorbeeld tijdens de achtervolging in Parijs, komen de QTE's vaak genoeg tevoorschijn. Soms zelfs op momenten dat je het niet verwacht. Wees dus altijd op je hoede en let constant op het scherm, want het gevaar kan van alle kanten komen. Net als in de film dus.

Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van dit alles nog niet helemaal door hebt hoe The Bourne Conspiracy speelt. Je moet het ook echt zien om het te begrijpen en te geloven. Dit is iets wat de makers ook door hadden, vandaar dat ze er meermaals opwezen dat er een demo uit zal komen, zodat iedereen zelf kan proeven wat je nou precies van deze titel mag verwachten. Zoals onlangs bekend gemaakt is de demo voor de Xbox 360 vanaf 19 mei op het netwerk te vinden, de Playstation 3 volgt een paar dagen later op 22 mei. Eind juni ligt het spel vervolgens in de schappen.

Als laatste werd me ook nog verteld dat de gelukkigen die de vierde Indiana Jones-film gaan kijken in de Verenigde Staten, in de eerste paar weken getrakteerd worden op een heuse Making Off van het spel. Je hoort het, games worden nog eens groot! Mij hebben ze in ieder geval al wel overtuigd, want als er één spel is wat met recht een geslaagd filmspel gaat worden, dan is het The Bourne Conspiracy wel. En dat zonder filmlicentie. Raar maar waar.