Test Drive Unlimited-event bij Spyker Cars | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Wat zijn nou eigenlijk de dingen waar wij als Nederlanders trots opmogen zijn? Ons vrije drugsbeleid? De multiculturele samenleving? HetNederlands Elftal? Onze darters, zwemteams, hockeyteams, honkbalteams,judoka's of wielrenners? De dijken? Onze civiele vaardigheden op gebiedvan bruggen en sluizen? De kaas of het bier? Over veel van deze dingen zal ieder een anderemening hebben. Eén ding is echter zeker: Spyker Cars is een Nederlandsproduct waar iedereen in dit land oprecht trots op mag zijn. Dat bleekook tijdens mijn bezoek aan de Spyker fabriek in Zeewolde vorige week.Atari was namelijk zo vrij geweest om hier een pers-event te houdenrond hun nieuwe racegame, Test Drive Unlimited. We hebben allemaal descreenshots en filmpjes gezien en eventueel de demo gespeeld. De vraagis nu hoe de game er een maand voor de officiële release voor staat. Dereacties op de demo waren namelijk nogal gemengd. Voordat ik daaroverbegin, wil ik het echter eerst nog even hebben over mijn bezoek aanSpyker. Dat was namelijk behoorlijk fraai. Een enorm schone fabriek,waar erg gastvrije en aardige mensen werken die je graag het één enander vertellen. Een uitstekende catering en gewoon een heerlijkrelaxte werksfeer. En natuurlijk waren er ook hele mooie auto's tebewonderen.

De demopods stonden in het reparatie- en onderhoudscentrum voor reeds verkochte Spykers. Linksonder is de ongespoten testauto. De zwarte daarboven is voor events.

De kenners onder jullie zullen ongetwijfeld op de hoogte zijn van deSpyker C8 en C12. Beide zijn zeer exotische supercars die volledig metde hand gemaakt worden en door Jan-met-de-Pet simpelweg niet te betalenzijn. De Spykers worden vooral geroemd om hun unieke en gewaagdedesign. Dat wordt dubbel en dwars bevestigd zodra je de auto in hetecht tegen het lijf loopt. Ze glanzen van alle kanten en de lijnen inde auto zijn prachtig glooiend en gerond. Elk model komt echt over alséén geheel zonder onderbrekingen. Het is een tour-de-force vanaerodynamica en uitstraling. Een Spyker weet als geen ander eencombinatie van krachtpatserij, pure snelheid, stijl, afwerking enexclusiviteit uit te stralen. Dit gegegeven wordt nog eens bevestigdzodra de acht cilinders in de motor aan het welbekendeontbrandingsproces worden blootgesteld. Wat een heerlijk geluid maaktdeze auto!

Het schitterende interieur van de Spyder. De werking van de schakelbak is volledig zichtbaar. De raampjes kunnen maar deels open wegens de unieke constructie van de auto, gelukkig voor Amerikanen past er nog wel een Big Mac en eventuele frisdrankbeker doorheen.

De auto's van Spyker worden volledig uit aluminium vervaardigd. Enkelde Amerikaanse en Engelse modellen worden voorzien van een plastictankdop wegens voorschriften in die landen. Het cha is weegt slechts125 kilogram en wordt, net als in de vliegtuigindustrie, aan elkaargelast in plaats van geschroefd.  Dit proces gebeurt zo nauwkeurig, dateen HBO-monteursopleiding een vereiste is. De invloed van devliegtuigindustrie is op meer vlakken terug te zien. Zo zijn allehendels en wijzers in de auto geïnspireerd door kla ieke vliegtuigen,evenals het stuur en de fraaie aluminium en lederen afwerking. De auto kent geen sleutels, maar wordt puur metafstandsbediening geopend en van het alarm gehaald. Het starten van deauto gebeurt door middel van een mooie, grote knop. Het bodywork van deauto bestaat uit slechts drie delen. De voorkant, achterkant en hetmiddenstuk. Alledrie de delen worden uit een aluminiumplaat gevormd.Deze unieke constructie zorgt er voor dat de auto heel snel engemakkelijk te repareren valt, mits het middelste cha is heel blijft.In principe kun je uit elke aluminiumplaat het bodywork van deze autovormgeven, zolang je de vorm maar weet.

Het motorblok en het cha is van een Spyker in aanbouw. Met een schakelaar kun je de auto ook onder de 2000 RPM al een mooi geluid laten produceren. Op iedere auto wordt een vast monteursteam gezet.

De krachtbron van de auto bestaat uit een Audi V8 van 4,2 liter groot.Deze motor wordt ook gebruikt in de Audi A8 en de snellere uitvoeringenvan de A4 en de A6. Voor de Spyker heeft men deze motor verderuitgeboord, anders afgesteld en voorzien van een supercharger. Eenturbo is in dit geval niet te doen, omdat deze teveel warmte zouproduceren voor de kleine ruimte waarin de motor zijn werk moetleveren. Men weet 400 PK uit deze getunede motor te persen. Met eengewicht van 1250 KG, klimt de Spyker C8 Spyder en Laviolette hiermeevan 0 naar 100 in een tijd van 4,5 seconden. De topsnelheid ligt rondde 300 km/u, terwijl die van de C8 Double12 S tu en de 300 en 345 km/uligt. De C12 LaTurbie is voorzien van een 6 liter blok met 500 PK. Met1525 KG bedraagt de acceleratietijd tu en stilstand en 100 km/u eenkleine 3,9 seconden. De topsnelheid ligt op 315 km/u.

De Spyker C8 GT2R in volle glorie. Het raceteam opereert volledig in de fabriek in een eigen ruimte en bestaat uit de beste monteurs en racers die Nederland te bieden heeft.

Spyker maakt niet alleen hele mooie auto's, ze worden ook verkocht ener wordt profe ioneel mee geraced. Leveringen worden eigenlijk enkelgedaan aan de rijksten der rijksten die al een redelijk wagenparkhebben staan en graag zo'n mooie en exclusieve Spyker aan de collectietoe willen voegen. Vorig jaar verkocht met nog 50 stuks, terwijl deteller dit jaar op 100 staat met een backlog van 200. Men moest zelfsnoodgedwongen uitbreiden door beide buren op het bedrijfsterrein op tekopen. Van de SSUV ofwel D12, die afgelopen keer in Génevegepresenteerd werd, zijn er nu al 135 verkocht, terwijl de auto paseind 2007 in productie gaat. De auto wordt ook gebruikt in films,waaronder Basic Instinct 2. Deze modellen worden in Engelandvervaardigd. Qua racerij doet Spyker mee aan de GT2 kla e. Veel 1000KMen 24 uurs races. Het gaat steeds beter met het raceteam. Afgelopenkeer wist men een derde plek te behalen en men denkt dat er nog wel eenoverwinning in zit dit jaar. Een erg knappe prestatie voor een bedrijfwat nog maar vijf jaar bestaat. Kortom, het gaat gewoon enorm goed metSpyker!

Helaas konden we niet voor altijd blijven.

NULLA TENACI INVIA EST VIA

Maargoed, ik was uiteindelijk toch gekomen voor het bekijken en testenvan een game. Atari had allereerst een presentatie over de gamevoorbereid, waarna we er zelf mee mochten spelen via een aantal Xbox360-demopods. Ik moet eerlijk bekennen dat er tijdens het event nietbijzonder veel nieuws verteld werd ten opzichte van wat al bekend was.Test Drive Unlimited is een zogenaamde M.O.O.R. Een nieuw genre, wateigenlijk gewoon een MMO is voor racegames. Wees echter niet bang, eenmaandelijks te betalen bedrag is hier niet aan de orde. Het rondracenmet velen tegelijk in één open wereld weer wel.

Door middel van GPS heeft men één van de eilanden van Hawaii volledigin kaart gebracht. Het eiland is op iedere boom nauwkeurig nagemaakt.Er ligt een slordige 1600 KM aan asfalt op dit eiland waar je met zowelauto's als motoren overheen kunt scheuren. Je bevindt je met veleandere spelers tegelijk op het eiland en kunt helemaal zelf races enuitdagingen opstellen en daar anderen voor uitnodigen. Je kunt racesbestaande uit maximaal acht deelnemers samenstellen, dus wedstrijdjeswaar duizenden tegelijk aan mee doen, zijn niet mogelijk. Voor depersonen zonder een goede Internet-verbinding is er ook nog eenuitgebreid offline-gedeelte beschikbaar. Ook in deze mode kun je vrijrondcruisen, maar ben je wel gebonden aan de races, uitdagingen,mi ies en time trials die er vantevoren in gezet zijn.

Naast de uitgebreide online-mode en de open omgeving, zijn de racestu en motoren en auto's ook behoorlijk uniek. Niet alleen dat, Xbox360-gamers en PC-gamers kunnen het eveneens online tegen elkaar opnemenen zullen dezelfde online-wereld met elkaar delen. Dit lijkt de eerstestuiptrekking te worden van Live Anywhere. Dat is nog niet alles wathet online deel betreft. Men zal ook een bijzonder uitgebreidecommunitysite online plaatsen die werkelijk van alle gemakken voorzienzal zijn. Je kunt het qua features zo gek niet bedenken, of het zit erwel in. Er komt zelfs een scheiding tu en Xbox 360 en PC-gamers. EenPhoto Mode is ook aanwezig, hoewel de game een live broadcast-serviceala Gotham TV zal moeten ontberen. Grootse plannen allemaal en het zieter naar uit dat Eden Studios hier serieus de meest uitgebreide onlineracegame ooit van wil maken.

Men heeft voor een succesformule echter niet alleen gekeken naarProject Gotham en World of Warcraft. Ook The Sims dragen hun steentjebij in deze game. De game kent namelijk een erg uitgebreidlifestyle-aspect om daarmee het online-deel nog verder te versterken.Je ontwerpt aan het begin van de game je eigen karakter, waarbij jebehoorlijk wat keuzemogelijkheden krijgt. Daarna mag je proberen geldbij elkaar te gaan sprokkelen door het winnen van races, zodat je nietalleen mooiere en duurdere auto's kunt kopen, maar ook steeds groterehuizen tot je beschikking krijgt. Deze huizen kun je dan weer zelfinrichten. Allerlei kleding en acce oires zijn ook te koop, om zo jekarakter nog unieker te maken. Bijzonder is dat het hier allemaalmerkkleding betreft van de meest exclusieve merken. Je mag dus nietalleen pronken met een dure auto en villa, maar zelfs met je outfit.

Nou is dat allemaal leuk en aardig, maar hoe speelt de game eigenlijk?Om heel eerlijk te zijn ben ik daarover niet veel wijzer geworden.Natuurlijk heb ik de game gespeeld op één van de demopods. Men waszelfs zo vriendelijk geweest om de Spyker C8 Spyder meteen voor ons teunlocken. Heel anders dan de reeds beschikbare demo was het echterniet. De framerate bleef behoorlijk stabiel, het gevoel van snelheid isgoed aanwezig, grafisch ziet de game er behoorlijk goed uit, hoewel hetniveau van PGR3 niet gehaald wordt, elke auto voelt ook duidelijkanders aan qua besturing en net als in PGR probeert men het realismetu en arcade en sim te zoeken. Kortom, Test Drive Unlimited kan besteen degelijke racegame worden. Alle features die de game echt uniekmaken, waren alleen niet te testen. Geen online multiplayer, geenlifestyle-opties, geen community. Alleen het vrij rondrijden op heteiland en het aangaan van offline races was aanwezig. Natuurlijk is ditlogisch aangezien veel van de unieke eigenschappen pas te testen zijnwanneer de game uit is, maar het beperkt wel je indruk van de game.

Wat me verder lichtelijk zorgen baart, is Atari's grote toewijdingrichting Marketplace. Men gaat groot uitpakken waar hetmicrotransactions aan gaat en zal om de zoveel tijd ook nieuwe contentaan gaan bieden. Het is niet te hopen dat men deze extra content bewustachterwege houdt voor de retail-release en zo extra geld probeert tevangen via betaalde content. Wat de microtransactions betreft zie ikmezelf nog niet zo snel kleine bedragen uitgeven voor allerleikleinigheidjes, zoals nieuwe kledingsets. Laat staan het kopen enverkopen van eigen auto's, terwijl je die auto's naar mijn idee tochnooit zo uniek kunt maken als straks in bijvoorbeeld Forza Motorsport2. Ik denk ook niet dat veel andere gamers dit wel zouden doen, hoeweler in Amerika mi chien nog wel een markt voor is. Waar dit heleverhaal eigenlijk in het kort op neer komt: een definitief en duidelijkoordeel over deze game is pas rond de release te vellen. Laten we hopendat het online-gedeelte goed uit de verf komt met een actieve communityen dat de microtransactions geen buitenproportionele vormen aan zullennemen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou