Wat zijn nou eigenlijk de dingen waar wij als Nederlanders trots op mogen zijn? Ons vrije drugsbeleid? De multiculturele samenleving? Het Nederlands Elftal? Onze darters, zwemteams, hockeyteams, honkbalteams, judoka's of wielrenners? De dijken? Onze civiele vaardigheden op gebied van bruggen en sluizen? De kaas of het bier? Over veel van deze dingen zal ieder een andere mening hebben. Eén ding is echter zeker: Spyker Cars is een Nederlands product waar iedereen in dit land oprecht trots op mag zijn. Dat bleek ook tijdens mijn bezoek aan de Spyker fabriek in Zeewolde vorige week. Atari was namelijk zo vrij geweest om hier een pers-event te houden rond hun nieuwe racegame, Test Drive Unlimited. We hebben allemaal de screenshots en filmpjes gezien en eventueel de demo gespeeld. De vraag is nu hoe de game er een maand voor de officiële release voor staat. De reacties op de demo waren namelijk nogal gemengd. Voordat ik daarover begin, wil ik het echter eerst nog even hebben over mijn bezoek aan Spyker. Dat was namelijk behoorlijk fraai. Een enorm schone fabriek, waar erg gastvrije en aardige mensen werken die je graag het één en ander vertellen. Een uitstekende catering en gewoon een heerlijk relaxte werksfeer. En natuurlijk waren er ook hele mooie auto's te bewonderen.

De demopods stonden in het reparatie- en onderhoudscentrum voor reeds verkochte Spykers. Linksonder is de ongespoten testauto. De zwarte daarboven is voor events.

De kenners onder jullie zullen ongetwijfeld op de hoogte zijn van de Spyker C8 en C12. Beide zijn zeer exotische supercars die volledig met de hand gemaakt worden en door Jan-met-de-Pet simpelweg niet te betalen zijn. De Spykers worden vooral geroemd om hun unieke en gewaagde design. Dat wordt dubbel en dwars bevestigd zodra je de auto in het echt tegen het lijf loopt. Ze glanzen van alle kanten en de lijnen in de auto zijn prachtig glooiend en gerond. Elk model komt echt over als één geheel zonder onderbrekingen. Het is een tour-de-force van aerodynamica en uitstraling. Een Spyker weet als geen ander een combinatie van krachtpatserij, pure snelheid, stijl, afwerking en exclusiviteit uit te stralen. Dit gegegeven wordt nog eens bevestigd zodra de acht cilinders in de motor aan het welbekende ontbrandingsproces worden blootgesteld. Wat een heerlijk geluid maakt deze auto!

Het schitterende interieur van de Spyder. De werking van de schakelbak is volledig zichtbaar. De raampjes kunnen maar deels open wegens de unieke constructie van de auto, gelukkig voor Amerikanen past er nog wel een Big Mac en eventuele frisdrankbeker doorheen.

De auto's van Spyker worden volledig uit aluminium vervaardigd. Enkel de Amerikaanse en Engelse modellen worden voorzien van een plastic tankdop wegens voorschriften in die landen. Het chassis weegt slechts 125 kilogram en wordt, net als in de vliegtuigindustrie, aan elkaar gelast in plaats van geschroefd.  Dit proces gebeurt zo nauwkeurig, dat een HBO-monteursopleiding een vereiste is. De invloed van de vliegtuigindustrie is op meer vlakken terug te zien. Zo zijn alle hendels en wijzers in de auto geïnspireerd door klassieke vliegtuigen, evenals het stuur en de fraaie aluminium en lederen afwerking. De auto kent geen sleutels, maar wordt puur met afstandsbediening geopend en van het alarm gehaald. Het starten van de auto gebeurt door middel van een mooie, grote knop. Het bodywork van de auto bestaat uit slechts drie delen. De voorkant, achterkant en het middenstuk. Alledrie de delen worden uit een aluminiumplaat gevormd. Deze unieke constructie zorgt er voor dat de auto heel snel en gemakkelijk te repareren valt, mits het middelste chassis heel blijft. In principe kun je uit elke aluminiumplaat het bodywork van deze auto vormgeven, zolang je de vorm maar weet.

Het motorblok en het chassis van een Spyker in aanbouw. Met een schakelaar kun je de auto ook onder de 2000 RPM al een mooi geluid laten produceren. Op iedere auto wordt een vast monteursteam gezet.

De krachtbron van de auto bestaat uit een Audi V8 van 4,2 liter groot. Deze motor wordt ook gebruikt in de Audi A8 en de snellere uitvoeringen van de A4 en de A6. Voor de Spyker heeft men deze motor verder uitgeboord, anders afgesteld en voorzien van een supercharger. Een turbo is in dit geval niet te doen, omdat deze teveel warmte zou produceren voor de kleine ruimte waarin de motor zijn werk moet leveren. Men weet 400 PK uit deze getunede motor te persen. Met een gewicht van 1250 KG, klimt de Spyker C8 Spyder en Laviolette hiermee van 0 naar 100 in een tijd van 4,5 seconden. De topsnelheid ligt rond de 300 km/u, terwijl die van de C8 Double12 S tussen de 300 en 345 km/u ligt. De C12 LaTurbie is voorzien van een 6 liter blok met 500 PK. Met 1525 KG bedraagt de acceleratietijd tussen stilstand en 100 km/u een kleine 3,9 seconden. De topsnelheid ligt op 315 km/u.

De Spyker C8 GT2R in volle glorie. Het raceteam opereert volledig in de fabriek in een eigen ruimte en bestaat uit de beste monteurs en racers die Nederland te bieden heeft.

Spyker maakt niet alleen hele mooie auto's, ze worden ook verkocht en er wordt professioneel mee geraced. Leveringen worden eigenlijk enkel gedaan aan de rijksten der rijksten die al een redelijk wagenpark hebben staan en graag zo'n mooie en exclusieve Spyker aan de collectie toe willen voegen. Vorig jaar verkocht met nog 50 stuks, terwijl de teller dit jaar op 100 staat met een backlog van 200. Men moest zelfs noodgedwongen uitbreiden door beide buren op het bedrijfsterrein op te kopen. Van de SSUV ofwel D12, die afgelopen keer in Géneve gepresenteerd werd, zijn er nu al 135 verkocht, terwijl de auto pas eind 2007 in productie gaat. De auto wordt ook gebruikt in films, waaronder Basic Instinct 2. Deze modellen worden in Engeland vervaardigd. Qua racerij doet Spyker mee aan de GT2 klasse. Veel 1000KM en 24 uurs races. Het gaat steeds beter met het raceteam. Afgelopen keer wist men een derde plek te behalen en men denkt dat er nog wel een overwinning in zit dit jaar. Een erg knappe prestatie voor een bedrijf wat nog maar vijf jaar bestaat. Kortom, het gaat gewoon enorm goed met Spyker!

Helaas konden we niet voor altijd blijven.

NULLA TENACI INVIA EST VIA

Maargoed, ik was uiteindelijk toch gekomen voor het bekijken en testen van een game. Atari had allereerst een presentatie over de game voorbereid, waarna we er zelf mee mochten spelen via een aantal Xbox 360-demopods. Ik moet eerlijk bekennen dat er tijdens het event niet bijzonder veel nieuws verteld werd ten opzichte van wat al bekend was. Test Drive Unlimited is een zogenaamde M.O.O.R. Een nieuw genre, wat eigenlijk gewoon een MMO is voor racegames. Wees echter niet bang, een maandelijks te betalen bedrag is hier niet aan de orde. Het rondracen met velen tegelijk in één open wereld weer wel.

Door middel van GPS heeft men één van de eilanden van Hawaii volledig in kaart gebracht. Het eiland is op iedere boom nauwkeurig nagemaakt. Er ligt een slordige 1600 KM aan asfalt op dit eiland waar je met zowel auto's als motoren overheen kunt scheuren. Je bevindt je met vele andere spelers tegelijk op het eiland en kunt helemaal zelf races en uitdagingen opstellen en daar anderen voor uitnodigen. Je kunt races bestaande uit maximaal acht deelnemers samenstellen, dus wedstrijdjes waar duizenden tegelijk aan mee doen, zijn niet mogelijk. Voor de personen zonder een goede Internet-verbinding is er ook nog een uitgebreid offline-gedeelte beschikbaar. Ook in deze mode kun je vrij rondcruisen, maar ben je wel gebonden aan de races, uitdagingen, missies en time trials die er vantevoren in gezet zijn.

Naast de uitgebreide online-mode en de open omgeving, zijn de races tussen motoren en auto's ook behoorlijk uniek. Niet alleen dat, Xbox 360-gamers en PC-gamers kunnen het eveneens online tegen elkaar opnemen en zullen dezelfde online-wereld met elkaar delen. Dit lijkt de eerste stuiptrekking te worden van Live Anywhere. Dat is nog niet alles wat het online deel betreft. Men zal ook een bijzonder uitgebreide communitysite online plaatsen die werkelijk van alle gemakken voorzien zal zijn. Je kunt het qua features zo gek niet bedenken, of het zit er wel in. Er komt zelfs een scheiding tussen Xbox 360 en PC-gamers. Een Photo Mode is ook aanwezig, hoewel de game een live broadcast-service ala Gotham TV zal moeten ontberen. Grootse plannen allemaal en het ziet er naar uit dat Eden Studios hier serieus de meest uitgebreide online racegame ooit van wil maken.

Men heeft voor een succesformule echter niet alleen gekeken naar Project Gotham en World of Warcraft. Ook The Sims dragen hun steentje bij in deze game. De game kent namelijk een erg uitgebreid lifestyle-aspect om daarmee het online-deel nog verder te versterken. Je ontwerpt aan het begin van de game je eigen karakter, waarbij je behoorlijk wat keuzemogelijkheden krijgt. Daarna mag je proberen geld bij elkaar te gaan sprokkelen door het winnen van races, zodat je niet alleen mooiere en duurdere auto's kunt kopen, maar ook steeds grotere huizen tot je beschikking krijgt. Deze huizen kun je dan weer zelf inrichten. Allerlei kleding en accessoires zijn ook te koop, om zo je karakter nog unieker te maken. Bijzonder is dat het hier allemaal merkkleding betreft van de meest exclusieve merken. Je mag dus niet alleen pronken met een dure auto en villa, maar zelfs met je outfit.

Nou is dat allemaal leuk en aardig, maar hoe speelt de game eigenlijk? Om heel eerlijk te zijn ben ik daarover niet veel wijzer geworden. Natuurlijk heb ik de game gespeeld op één van de demopods. Men was zelfs zo vriendelijk geweest om de Spyker C8 Spyder meteen voor ons te unlocken. Heel anders dan de reeds beschikbare demo was het echter niet. De framerate bleef behoorlijk stabiel, het gevoel van snelheid is goed aanwezig, grafisch ziet de game er behoorlijk goed uit, hoewel het niveau van PGR3 niet gehaald wordt, elke auto voelt ook duidelijk anders aan qua besturing en net als in PGR probeert men het realisme tussen arcade en sim te zoeken. Kortom, Test Drive Unlimited kan best een degelijke racegame worden. Alle features die de game echt uniek maken, waren alleen niet te testen. Geen online multiplayer, geen lifestyle-opties, geen community. Alleen het vrij rondrijden op het eiland en het aangaan van offline races was aanwezig. Natuurlijk is dit logisch aangezien veel van de unieke eigenschappen pas te testen zijn wanneer de game uit is, maar het beperkt wel je indruk van de game.

Wat me verder lichtelijk zorgen baart, is Atari's grote toewijding richting Marketplace. Men gaat groot uitpakken waar het microtransactions aan gaat en zal om de zoveel tijd ook nieuwe content aan gaan bieden. Het is niet te hopen dat men deze extra content bewust achterwege houdt voor de retail-release en zo extra geld probeert te vangen via betaalde content. Wat de microtransactions betreft zie ik mezelf nog niet zo snel kleine bedragen uitgeven voor allerlei kleinigheidjes, zoals nieuwe kledingsets. Laat staan het kopen en verkopen van eigen auto's, terwijl je die auto's naar mijn idee toch nooit zo uniek kunt maken als straks in bijvoorbeeld Forza Motorsport 2. Ik denk ook niet dat veel andere gamers dit wel zouden doen, hoewel er in Amerika misschien nog wel een markt voor is. Waar dit hele verhaal eigenlijk in het kort op neer komt: een definitief en duidelijk oordeel over deze game is pas rond de release te vellen. Laten we hopen dat het online-gedeelte goed uit de verf komt met een actieve community en dat de microtransactions geen buitenproportionele vormen aan zullen nemen.