Tenchu: Shadow Assassins (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Tenchu draaide altijd al om stilletjes rondsluipen als een echte ninja en dit is in Shadow A a ins niet anders. Toch gaat de Japanse ontwikkelaar From Software ditmaal een stapje verder. Ontdekt worden in Shadow A a ins is een regelrechte ramp: het zet je haast altijd terug naar de vorige checkpoint. Wanneer een vijand je ziet, krijg je nog één kans om met de Wiimote te zwiepen om uit zijn gezichtsveld te rollen. Lukt dit, dan moet je zo snel mogelijk uit de voeten komen, want men gaat naar je op zoek.

Vindt de vijand je, dan komt hij op je af en verandert het beeld van een derde persoonsaanzicht naar een eerste persoonsaanzicht om te vechten met je samuraizwaard. Je kunt het alleen winnen wanneer je zijn slagen goed blokt door de Wiimote te kantelen zoals je op het scherm ziet. Hier moet je echter snelle reflexen voor hebben en meestal mislukt het dan ook.

Het advies is dus: niet ontdekt worden. Dat is ook juist de lol van heel de game en waar de gameplay om draait. De levels zitten vol met bosjes en muren om tegenaan te schuiven en zo uit het gezichtsveld van de vijanden te blijven. Links onder in beeld staat constant een maan. Zolang er wolken voor geschoven zijn, ben je nagenoeg onzichtbaar voor je medemens, maar schijnt hij fel, dan kan iedereen je zien. Opletten dus.

Uit het gezichtsveld blijven kan op meerdere manieren dan alleen in de bosjes rollen. Zo kun je kaarsen uitblazen als je er dichtbij komt, of een waterpompje gebruiken als je iets verder weg staat. Ook een mogelijkheid is in een hoek van muur omhoog klimmen om zo met benen gespreid te wachten tot de vijand nietsvermoedend onder je door loopt, of ze afleiden door een steen of een doos ergens heen te gooien. De mogelijkheden groeien naarmate je verder komt, omdat je dingen ontdekt waar je nog niet eens aan had gedacht. Zo zwommen we door een vijvertje en haalden we adem door een lege waterpomp om zo aan de andere kant van de vijver weer uit te komen… met de slechteriken nietsvermoedend achter ons.

Het is wel zo slim om de vijanden die je achter laat van het leven te beroven. Wanneer je achter eentje bent geslopen, kun je op de A-knop drukken om zo een erg wrede finishing move uit te voeren. Meestal houdt dat in dat je de Wiimote en de Nunchuck op een subtiele manier moet bewegen, bijvoorbeeld om iemand's nek te breken of je zwaard door hem heen te steken. De opties zijn behoorlijk gevarieerd, want na een uurtje spelen verzonnen we nog nieuwe dingen. Iemand het water in sleuren en hem verdrinken bijvoorbeeld, of vanaf boven naar beneden hangen om iemand te verra en. Je kunt ook werpsterren gebruiken om iemand van veraf te doden.

Grafisch laat Tenchu: Shadow A a ins niet een al te positieve indruk achter. De game oogt wat grijs en zou op de GameCube een vrij onopvallende titel zijn geweest. Daarbij ogen alle vijanden precies hetzelfde. Nee, van de graphics moet Tenchu het niet hebben. De game is realistisch op een andere manier. Het is echt uitdagend om heelhuids aan het einde van een level te komen. Je moet je hersenen gebruiken om ongemerkt naar een andere plek te komen en je zult het best vaak opnieuw moeten proberen. Dit is nu echter precies de uitdaging die veel games op de Wii mi en. Het lijkt er dan ook op dat Tenchu een leuke aanvulling op de line-up van Nintendo's console wordt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou