Tatsunoko Productions bestaat al sinds de jaren zestig en maakt nog steeds animé-series voor de Japanse televisie. In Nederland zijn ze voornamelijk bekend van de Samurai Pizza Cats uit de jaren negentig. Het was daarom ook lang onduidelijk of Tatsunoko vs. Capcom ooit buiten Japan uitgebracht zou worden. In Japan is de game al een flinke tijd in de arcadehallen te spelen. Reden voor de onduidelijkheid is dat het licenseren van de Tatsunoko-personages buiten Japan een hele klus is geweest. Elk personage moest onafhankelijk van elkaar gelicenseerd worden, omdat buiten Japan de rechten bij meerdere bedrijven liggen.

Uiteindelijk is het gelukt om ruim tien licenties te verkrijgen, waardoor deze game ook in Europa het licht mag zien. De Wii-versie heeft zelfs een aantal exclusieve personages, die niet in de Japanse arcadeversie zitten. Zo zullen we Ippatsuman aan de Tatsunoko-kant zien en gaan Saki Omokane en Viewtiful Joe de eer van Capcom verdedigen. Daarnaast zijn tot op heden twee nieuwe personages aangekondigd die alleen in de Ultimate All-Stars-versie zullen verschijnen. Dit zijn Tekkaman Blade en Frank West uit Dead Rising. Het enige personage dat ontbreekt ten opzichte van de Japanse Wii-versie is Hakushon Daimaō. Dit vanwege die eerdergenoemde licentieproblemen.

Tatsunoko vs. Capcom verschilt op grafisch gebied flink van zijn voorgangers uit de Vs.-reeks. Net als bij Street Fighter IV is de game in 2,5D. De personages en achtergronden zijn in 3D, maar de gevechten spelen zich in twee dimensies af. Capcom wil graag iets nieuws proberen en ziet de Wii als een mooi platform om alle personages van de grond af aan opnieuw op te bouwen. Dit zorgt voor een uitermate gelikte grafische stijl die maar eens laat zien wat er uit de Wii geperst kan worden.

Arcade vs. console

Op het gebied van gameplay heeft de Wii-versie een kleine concessie moeten doen tegenover de versie voor de arcadehal. Om niemand te verplichten extra randapparatuur aan te schaffen, is de besturing versimpeld tot drie basisknoppen, zodat alleen de Wii-mote genoeg is, maar ook de Wii Fighting Stick gebruikt kan worden, mits je die geïmporteerd hebt. Capcom heeft inmiddels bevestigd dat Mad Catz met een arcade stick komt voor Tatsunoko vs. Capcom. De verwachting is dat deze rond de release van de game uitkomt.

De versimpelde besturing betekent echter niet dat deze game een casual fighting game wordt. Er zijn vele combo's mogelijk, maar alleen de geoefende vechter zal het maximale uit alle personages kunnen halen. Beginnende spelers kunnen al wel alle bewegingen en combo's uit de hoge hoed toveren, maar weten wanneer je welke move moet gebruiken is alleen weggelegd voor de experts.

Ieder personage heeft zijn of haar sterke en zwakke punten. Doordat je bij deze game twee vechters kunt kiezen aan het begin van elk gevecht is het belangrijk om een balans te vinden tussen beide personages. Ook dien je rekening te houden met de twee tegenstanders. Het vechtsysteem werkt namelijk volgens het 'steen, papier, schaar'-principe en elke vechter heeft een tegenstander die hem op een bepaald vlak de baas is. Uiteraard is het afhankelijk van de speler of dit ook daadwerkelijk tot uiting komt in het gevecht, maar het is toch handig om er rekening mee te houden.

Extreme condities

Voor de mensen die van extreem houden heeft Capcom aan allebei de kanten een reusachtig personage beschikbaar gesteld. Voor Tatsunoko is dat Gold Lightan, een dertig meter hoge gouden robot, en voor Capcom is het PTX-40A, een voertuig uit Lost Planet. Beide vechters nemen ongeveer de helft van het scherm in beslag en zijn uitermate sterk. Om de balans niet te verstoren krijg je geen partner tijdens de gevechten en zijn de reuzen wat langzamer gemaakt.

Tatsunoko vs. Capcom lijkt een sterke vechtgame te gaan worden  voor de Wii. In combinatie met een goede arcadestick waan je je bijna in de arcadehal. Het concept dat het winnende team blijft staan en de verliezer nieuwe personages kan kiezen, maakt deze game uitermate geschikt voor de partygamecultuur van de Wii. De besturing is vrij snel onder de knie te krijgen en al snel schud je de meest spectaculaire hypercombo's uit je mouw. Ondanks dat moesten we op de Gamescom helaas onze meerdere erkennen in producer Ryota Niitsuma.