Preview
Tacoma

Tacoma

Gone Home 2: Gone Homer

Geschreven door Erwin Vogelaar op

Er is een specifiek subgenre binnen de zogenaamde Walking Simulators: games waarin je door een verlaten locatie loopt en moet uitzoeken wat daar gebeurd is. In Tacoma staat ons ook weer zo’n mysterie te wachten, deze keer in een verlaten ruimtestation. Wat ons vooral enthousiast maakt? De game wordt gemaakt door het team achter Gone Home.

Het is de tijd dat degenen die dit genre in gang hebben gezet terugkomen voor een tweede ronde. De mensen achter Dear Esther hebben eerder het prachtige Everybody’s Gone to the Rapture geleverd en nu kunnen we niet wachten om te zien wat het team achter Gone Home gaat doen met Tacoma.

Op eigen tempo

In de game speel je als Amy Ferrier die in het jaar 2088 een ruimtestation binnenstapt. Daar komt ze erachter dat alle bemanningsleden zijn verdwenen. Het is aan jou om elk hoekje van het station te onderzoeken om te ontdekken wat er gebeurd is. Dit doe je door rustig de omgeving te bestuderen, maar ook door teksten te lezen en gesprekken te volgen. Het mysterie van Tacoma is een puzzel om in je eigen tempo op te lossen.

Interessant is dat alle andere personages bestaan uit schimmen uit het verleden. Deze figuren hebben geen duidelijke vormen, maar zijn een soort anonieme blobs. Dit komt omdat er op dit station geen video, maar enkel audio wordt opgenomen. De lichaamsposities van de verdwenen personen zijn wel geregistreerd, waardoor er via Augmented Reality een representatie van de bemanningsleden gegenereerd wordt. Dit is bedoeld om je eigen fantasie te prikkelen, zodat je zelf missende dingen gaat invullen.

Tacoma

Ontdek het plafond

Leuk is dat je in deze setting niet enkel op de grond blijft, maar door het uitblijven van zwaartekracht net zo goed op het plafond kunt lopen. Hoewel we niet gewend zijn om in first-person-games omhoog te kijken, zul je dat in Tacoma wel moeten doen om alles mee te krijgen. Net als Gone Home verwachten we overal voorwerpen die de personages uitdiepen en hints over wat er in het ruimtestation gebeurd is. Tevens zijn we erg benieuwd naar Fullbrights invulling over hoe het leven in de ruimte er in 2088 uit zal zien. Wat eten ze? Hoe gaan ze naar het toilet? Eindelijk antwoorden op deze belangrijke vragen.

De game doet in de beelden soms denken aan onderwaterwereld Rapture van BioShock. Het speelt zich af in een omgeving die afgesloten is van de buitenwereld, vol specifieke ruimtes waarin je veel kunt leren over de mensen die daar leefden. De overeenkomst met BioShock is niet zo gek, want meerdere ontwikkelaars van de studio hebben gewerkt aan verschillende delen uit die serie. Voordat Gone Home gemaakt werd, werkte de drie oprichters bijvoorbeeld al aan de geprezen DLC BioShock 2: Minerva’s Den.

Tacoma

Grotere studio

Tijdens Gone Home bestond het team dus nog maar uit drie personen. Inmiddels is Fullbright uitgebreid tot een volledige studio. Onder andere is Nina Freeman aangenomen als level designer. Ze is een gamemaker die bekend staat om haar zeer persoonlijke en vooral unieke korte games, zoals het recent uitgebrachte Cibele. Hopelijk zijn die titels een voorbode voor de persoonlijke inslag van Tacoma. Verder heeft onder andere de nieuwe audio director gewerkt aan BioShock en BioShock Infinite en de programmeur heeft bij Valve aan Counter-Strike gewerkt.

Want hoewel Fullbright groeit, werkt het bedrijfje nog steeds op een kleine en persoonlijke manier. De makers werken sterk samen en iedereen heeft bijzonder veel verantwoordelijkheid voor het eindproduct. Zo zijn er bijvoorbeeld maar één animator en één programmeur, wat ervoor zorgt dat er veel persoonlijkheid in elk element van de game gaat zitten. Gelukkig kan in de ruimte niemand onze emoties horen.

Tacoma verschijnt in 2016 voor pc en Xbox One.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Claim een Xbox One bètacode voor Homefront: The Revolution Twee nieuwe Lumines-spellen dit jaar uit voor iOS en Android
11

Reacties op: Tacoma

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Mrhotshot85

    • 9 februari 2016 16:54
    Domme games dit. Sinds wanneer is dit uberhaupt een genre? Game designers worden echt steeds luier. Gewoon een map maken met wat triggered voice-acting en klaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WijvanWCeend

    • 9 februari 2016 18:38
    @Mrhotshot85 Dit soort games zijn juist geen domme games. Ze worden ontwikkeld met het idee dat de speler zelf een hele hoop invulling kan geven aan het verhaal en in een eigen tempo de wereld kan ontdekken. Games die tot in het naadje worden ge-script en waar je eigenlijk alleen maar rechtdoor hoeft te lopen terwijl je wat vijanden neerknalt, dát zijn domme games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 10 februari 2016 08:56
    @WijvanWCeend Uhm nee hoor Mrhotshots85 heeft gewoon gelijke, dit soort interactieve films zijn geen games.Het is inderdaad niet meer dan een map en wat voice acting, want gameplay heb je niet omdat je alleen maar rondjes hoeft te lopen. Dan ben je snel klaar qua techniek. Het is gewoon de volgende luie stap binnen het luie indy game genre. Zoveel mogelijk geld vangen voor zo min mogelijk content. Het mooie is, dit doen ze in verhouding nog vele malen erger dan bijvoorbeeld EA want deze indy games zijn in verhouding nog veel duurder. En alle stomme sukkels trappen erin, aan de ene kant is het ook wel weer geniaal dat ze er mee wegkomen.

    Een genre Walking Simulators? Man man man.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 10 februari 2016 09:15
    Ook dat met die paarse ongedetailleerde bemanningsleden. Komen ze met zo'n lulverhaal dat er op het station alleen audio werd opgenomen en dat het daarom van die spuuglelijke dingen zijn. Ik hou het gewoon op lui ontwerp.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Barbapapa

    • 10 februari 2016 13:02
    @pepsi
    Wat een ontzettende kul reactie, geen idee hoe oud je bent maar het is qua nuance wel echt behoorlijk sneu met je gesteld. Het is zijn wel degelijk games en er zijn 'walking simulators' die je echt bij je strot kunnen pakken qua verhaal en interactie. Misschien is het eens een idee om games als 'To the moon', 'Dear Esther', 'Everybody's gone to the Rapture' en 'Gone Home' te proberen.

    Als het niet je genre is o.k., maar het is wel degelijk een geliefd genre voor veel mensen en is niet minder een game dan AC of CoD dat is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 10 februari 2016 14:08
    @Barbapapa Ik heb Dear Esther "gespeeld" (als je het al spelen kan noemen), en ik viel na een 20-30 minuten al bijna in slaap. Als ik wil wandelen ga ik wel naar buiten, en om een verhaal te vertellen hebben we films, die daar veel beter voor geschikt zijn. Een game gaat om zelf iets doen, niet alleen maar handje vasthouden en rond lopen in een computer wereld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 10 februari 2016 22:21
    @pepsi

    Dus omdat het niet jouw genre is…mag het geen genre zijn? Dit zijn gewoon games of jij dat nu leuk vindt of niet :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 11 februari 2016 08:43
    @unipro81 Naar de bioscoop gaan is dus eigenlijk ook een game, want de interactie is dat je naar de bioscoop gaat en vervolgens gebeurd alles wat je ziet vanzelf. In feite is ieder mens eigenlijk een gamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 11 februari 2016 09:17
    @pepsi Je kan je ook gewoon focussen op de games die jij leuk vindt en mensen met een andere mening in hun waarde laten. Er zijn ook games die mij niet interesseren, maar dat betekent niet dat ik op ieder nieuwsbericht ga zeiken. Hou gewoon op met je eigen mening zo overduidelijk superieur vinden aan de mening van anderen en accepteer dat niet iedereen precies zo denkt als jij. Neem van mij aan, daar word je een gelukkiger mens van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 11 februari 2016 12:41
    @pepsi

    Lees wat Baukereg zegt. Ik ga ook helemaal geen non-discussie met je voeren. Een walking simulator is een game, ongeacht jouw mening.

    Mijn cup of tea is het ook niet, maar dat neemt niet weg dat er mensen zijn die dit wel leuk vinden. Laat die gewoon lekker in hun waarde. Zo moeilijk kan en mag dat toch niet zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SilNiN

    • 11 februari 2016 12:46
    @pepsi Het feit dat walking simulators populair zijn bevestigt dat je ongelijk hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord