Preview

Tabula Rasa
subtitle
intro text
Onlangs mocht Gamer samen met een delegatie
journalisten vanuit allerlei landen naar het hoofdkwartier van NC Soft in
Brighton afzakken om twee aankomende games te gaan bekijken. Naast Guild Wars:
Eye of the North, dat bij ons al uitvoerig aan bod is gekomen, kregen we als
tweede titel Richard Garriott's Tabula Rasa te zien, een actie-MMORPG waarin we eens niet met
zwaarden, bijlen en andere middeleeuwse troep moeten vechten, maar waar
futuristische vuurwapens ter onzer beschikking staan.
Maar wie is
nou die Richard Garriott uit de titel zou je denken? Wel, deze man is niet
alleen de oprichter van de studio achter Tabula Rasa, hij is ook verantwoordelijk
voor de Ultima-reeks, eentje die tot op de dag van vandaag nog steeds kan
rekenen op veel respect. In de loop der jaren hebben we Garriott echter beter
leren kennen als “Lord British”, een bijnaam die hij door zijn kenmerkend
accent tijdens zijn schoolcarrière van zijn vrienden kreeg. Kortom, een man om
rekening mee te houden dus, en laat het nou net die persoon zijn die Tabula
Rasa onder zijn vleugels heeft genomen. Klink veelbelovend, toch?
Het verhaal
van Tabula Rasa draait om een kosmische oorlog tussen twee groeperingen: de
Bane, een buitenaards volk, en the Allied Free Sentients (AFS), het ras der
mensen. Zoals meestal in een oorlog gaat het er in dit conflict nogal heftig
aan toe, vooral doordat de Bane niet bekend staan om hun communicatieve
vaardigheden en dus simpelweg al het leven op de planeet der mensen willen uitroeien.
Jij moet daar, samen met een verzameling van andere spelers, een stokje voor
steken door de Bane terug te drijven.
Qua
gameplay verschilt het spel dusdanig met het gros van MMORPG's. Je zult in
Tabula Rasa namelijk zelden verzeilt geraken in close combat gevechten, 90% van alle actie zal vanaf een afstand
uitgevoerd moeten worden doordat je arsenaal vaak uitsluitend bestaat uit
geweren, bommenwerpers en granaten. Vergis je echter niet, Tabula Rasa is géén first-person shooter, het is zelfs
niet mogelijk om je digitale alter ego te laten verdwijnen op het beeld door in
te zoomen. Ook moet je niet denken dat het gebruik van wapens wil zeggen dat je
de tegenstanders met een simpel schot door het hoofd kunt neerleggen. Nee, dat
soort gameplay komt niet aan bod in Tabula Rasa. Wat wel van belang is, is dat
je gebruik leert maken van de omgeving, iets wat redelijk uniek is in de
wereld van een MMORPG.
Stel je
voor: je zit midden in een vuurgevecht tegen een groepering van de Bane en het
ziet er naar uit dat je het gevecht keihard gaat verliezen. Je kijkt rond je
voor versterking maar ziet in plaats daarvan een hoop zandzakken liggen. Slim
als je bent loop je daar meteen naartoe en ga je, door je te bukken, dekking
zoeken. Het klinkt vanzelfsprekend, maar deze manier van spelen hebben we gek
genoeg nog niet vaak zien opduiken in online
role-playing games. Een
rechtstreeks effect van deze manier van spelen is dat het in Tabula Rasa niet
zozeer uitmaakt of je nu met het sterkste harnas uit heel het spel rondloopt:
vooral je vaardigheid om de omgeving naar je voordeel te gebruiken zal van
belang zijn. Daar stopt het echter niet, ook de vijand zul je moeten
bestuderen.
In andere
MMORPG's is het meestal wel zo dat tegenstanders een bepaalde zwakte hebben,
maar je kunt deze vaak visueel niet zien. In Tabula Rasa is dat anders. Tijdens
de presentatie liet men ons bijvoorbeeld een vliegende vijand zien die dringend
naar de eeuwige jachtvelden gestuurd moest worden. Op het eerste gezicht niets
speciaals, gewoon afknallen die handel en klaar is kees. Niets was minder waar:
schieten op het beest had geen enkel effect doordat er een ondoordringbaar stuk
harnas in de weg zat. Na de situatie even bekeken te hebben bleek de enige
manier om de gevleugelde tegenstander tegen de grond te krijgen een
samenwerking met een andere speler. De bedoeling was dat je strijdmakker de
aandacht ging trekken van het beest, waardoor jij stilletjes naar de
achterzijde van de vijand kon sluipen, de plaats waar zijn harnas een heel stuk
minder sterk was. Let op, dit was geen eindbaas of een speciale vijand, gewoon
een van de tegenstanders die je regelmatig tegenkomt. Tactisch inzicht is dus
in zekere zin vereist tijdens het spelen van dit spel.
Naast de
reeds toegelichte verschillen met andere games uit het genre is Tabula Rasa ook
een stuk gebruiksvriendelijker in de zin van besturing. Vaak worden nieuwkomers
ontmoedigd door de vele verschillende wapens en speciale aanvallen die
bovendien vaak in het midden van een gevecht nog aangeklikt moeten worden. Het
kan er in sommige games daardoor nogal hectisch aan toe gaan. Tabula Rasa
beperkt de verwarring echter door zowat alles wat tijdens een gevecht
belangrijk is te verzamelen in twee kleine selectiestroken aan de onderkant van
het scherm. Hierin kan de speler dingen zetten die voor hem belangrijk zijn, met
aan de linkerzijde de balk waarin wapens gezet kunnen worden, terwijl de
rechterbalk dient om een verzameling aan speciale vaardigheden een plaatsje te
geven. Het leuke is dat, in de plaats van telkens weer het gewenste icoon op
zo'n balkjes te moeten aanklikken met je cursor, in Tabula Rasa alles gedaan
kan worden door gewoon op de rechter- of linkermuisknop te drukken. Wil je
bijvoorbeeld met je raketlanceerder schieten, dan selecteer je met de daarvoor ingestelde
toets het bewuste wapen in het linkerbalkje en klik je met de linkermuisknop om
een raket af te vuren. Simpel en erg effectief!
Over de
meest unieke functie in Tabula Rasa hebben we het echter nog niet gehad: de
mogelijk om je personage te klonen. In de meeste MMORPG's moet je vanaf het
begin al meteen voor een bepaald beroep kiezen dat je vervolgens voor de rest
van het spel zult uitoefenen. Heb je bijvoorbeeld bij het aanmaken van je
personage ervoor gekozen om als krijger door het leven te gaan, dan blijf je
dit ook totdat je met het spel stopt. Het enige manier om een ander beroep te
kiezen is door helemaal van voor af aan de game te beginnen, iets wat voor de
nodige frustratie en verveling kan zorgen. In Tabula Rasa is dit gelukkig
verleden tijd. Doordat iedereen als een simpele rekruut van start gaat en pas
na een paar levels zijn beroep moet gaan kiezen is een groot probleem al van de
baan. Toch zou het nog altijd kunnen dat je op level 15 stilaan begint te
merken dat je liever een Commando was geworden in de plaats van een Sapper. De
oplossing is dat je het bestaande personage kunt klonen om daarna met de kopie een
ander beroep te kiezen.Het leuke
is dat je kloon niet enkel hetzelfde level zal behouden, maar ook alle missies
die je reeds tot een goed einde hebt gebracht zullen op zijn palmares terug te
vinden zijn. Nog leuker is dat je kloon de vaardigheden die je reeds verkregen
had ook zal behouden als basis, waardoor je een mix van beroepen kunt gaan
maken. Gelukkig is het wel mogelijk om je kloon qua uiterlijk te laten
verschillen van zijn voorganger. De twee personages kunnen er namelijk volledig
verschillend uitzien, maar ze zullen wel steeds dezelfde achternaam behouden
zodat andere spelers een beetje kunnen bijhouden welk personage nou precies van
welke speler is. Het idee achter dit systeem is dat je altijd progressie maakt
en nooit moet terugkeren om opnieuw dezelfde weg af te leggen.
Ook de
bekende instances zullen in Tabula Rasa terug te vinden zijn, al worden ze hier
niet gebruikt om voornamelijk zeldzame voorwerpen aan de speler aan te bieden,
maar om het aanwezige verhaal uit de doeken te doen. Volgens Richard Garriott
worden instances in andere MMORPG's verkeerd gebruikt, hij is van mening dat ze
beter gebruikt kunnen worden om de speler onder te dompelen in de verhaallijn. Elke instance zal dan
ook uitgerust zijn met de nodige verhalende aspecten, waaronder het moeten
opofferen van bepaalde teamleden. Zo kregen wij tijdens de presentatie te zien
dat je een lid van je team moest uitkiezen om zich te laten folteren om op die
manier de nodige kracht te voorzien om een beschermend schild te laten
verdwijnen. Ook zal elke instance aan het einde een grote climax bevatten
waarin telkens een belangrijk element van de verhaallijn toegelicht zal worden.
Ten slotte
was Richard Garriott ook erg trots op het Dynamic Battlefield-systeem dat in
Tabula Rasa verwerkt zit. Dit systeem houdt in dat er op elk moment een aanval
van de Bane kan ontstaan waardoor een heel stuk van de map waarop je je op dat moment bevindt overspoeld kan worden
door de vijand. Het gevolg van zo'n immense vijandige aanval is dat bijvoorbeeld
je thuisbasis (waar je opdrachten, uitrusting en munitie kunt verkrijgen)
opeens in handen is van de Bane. Je bent daardoor bijnacverplicht om, hopelijk
samen met een hele hoop medespelers, de vijand uit de basis terug te drijven
zodat je weer verder kunt gaan met de dingen die je op dat moment aan het doen
was.
Er zijn nog
een paar aspecten die in deze preview niet aan bod zijn gekomen (zoals de LOGOS-taal
en het PvP-systeem), maar Richard Garriott had er gelukkig geen problemen mee
om tijdens een interview op onze vragen daaromtrent een antwoord te geven. Het
is echter duidelijk dat Tabula Rasa op z'n minst een vernieuwend spel gaat
worden en mogelijk een frisse wind zal doen waaien door het MMORPG-genre, iets
waar wij niet bepaald rouwig om zijn.
Reacties op: Tabula Rasa
Lord Lurtz
toch maar us beta proberen
TanQ
BrainDamage
Over een paar maandjes is me computer alweer 4 jaar oud dus binnekort maar weer een niewe aanschaffen
Ramon163
Een raket afschieten met een shotgun? Waar kun je dat halen?
Ontopic: Zeer mooie game, heb me erg vermaakt gisteren tijdens de closed beta event. Game is nog lang niet klaar zo te zien. Omdat maxlvl 50 op dit moment, en er nog helemaal geen content is voor lvl40+. End-game is op dit moment nog niet-bestaand dus zegmaar.
Galdemon
ik heb al vaak genoeg gister gehad dat ze door de zandbak heen schieten enzo, je ziet het idd niet vaak, maar dit moet dan toch ff verbeterd worden
Brawl
c3nTr0
en de quests worden soms vaag uit gelegd.
Galdemon
Ramon163
Ik weet niet hoe snel dit spel gaat vervelen omdat ik pas gisteren voor het eerst in de beta heb gespeeld. Dat is het probleem tegenwoordig met MMO's (Bij mij in ieder geval), i verlies snel interesse in een MMO als het te repetetief wordt (Denk aan Lineage2). World of Warcraft lost dat heel mooi op door veel quests in de game te bouwen, en ook de end-game zeer interessant te houden. Maar ook WoW kan me tegenwoordig niet meer boeien. Waarom? Ik ben zat geworden van alle variaties op middeleeuwse mmo's, langszaam maar zeker denk ik dat steeds meer gamers het met me eens worden dat game designers eens moeten ophouden WoW te immiteren en eens met wat innovatiefs moeten komen.
TR was dus een van die MMO's waar ik zo met smart op heb zitten wachten. Er is nog een andere waar ik met nog meer smart op zit te wachten, en dat is Perpetual Entertainment's: Star Trek Online.
TanQ
Spullen inkopen en dan op een andere planeet weer verkopen. Of je eigen engine bouwen voor je schip.
BrainDamage
btw 2de beta begint bijna
CrossY
Mactox
Mactox
XtraLink
Ik heb er maar vanaf gezien om de beta te downloaden etc.. als iemand mn code wil hebben als er niet genoeg zijn pm me maar ff.
Ik koop dit spel wel als ie in de winkels ligt. Is er trouwens al een beetje duidelijkheid over wanneer hij ongeveer uitgaat komen? Ik bedoel welke maand ofzo.
JaapGoose
Zo'n instance, met een grote climax op het eind – hoe verhoudt zich dat tot de MMO-wereld? Ik bedoel… alle andere spelers op diezelfde server hebben die instance misschien nog niet 'gedaan' … hoe gaat dat dan??
anonymous
Bioh4zard
Chris76
Chris76