Syberia 3 (hands-on) | Gamer.nl

Syberia 3 (hands-on) | Gamer.nl

Het klassieke point-and-click-genre is bij uitstek een type game dat te weinig geld in het laatje brengt. Daarom is het bewonderingswaardig en tegelijkertijd verontrustend dat Microïds het aandurft om Syberia 3 uit te brengen in een tijd waarin actie-rpg’s de lakens uitdelen.

Syberia gooide hoge ogen binnen het point & click-genre in 2002 op de pc, en later ook op vele andere platformen. Na het tweede deel in 2004 hervat Syberia 3 het verhaal van Kate Walker, een vlotte Amerikaanse advocate met een buitensporig grote intere e voor de geheimen die de wereld kent. Nadat Walker dankzij de Yookol-stam aan de dood weet te ontsnappen, komt ze erachter dat ze een gemeenschappelijke vijand heeft met dit Tibetaans-ogende volk, waardoor ze op reis moet naar ‘het beloofde land’.

Media has no description

Een aparte wereld

Het is niet voor niets dat de wereld van Syberia vol zit met mysterieuze personages en bizarre locaties. Comic book-tekenaar en de grote bedenker achter de serie, Benoît Sokal, is teruggekeerd om het gehele ontwikkelproces te overzien. In de presentatie van Microïds werd duidelijk dat zijn intere ante kijk op Europa wederom duidelijk aanwezig is in deze aparte adventure-game, die druipt van de post-apocalyptische sfeer.

Uiteraard is de wereld van Syberia 3 weer bezaaid met sneeuw, maar deze keer speelt een nucleaire ramp een grote rol. Op haar reis met behulp van sneeuw-struisvogels bezoekt Kate Walker de verlaten stad van Baranour, een ooit gigantische industriële stad waar een nucleaire ramp heeft plaatsgevonden. De Automatons, menselijk intelligente robots van de antagonist uit de vorige delen, zijn gestorven en liggen als overblijfselen verspreid over de verlaten stad. De post-nucleaire straten hebben iets deprimerends en zijn een mooi decor voor de puzzels die de game je voorschotelt.

Media has no description

Trial & error

De previewversie die we speelden bevatte de eerste veertig minuten van de game, waarin Kate wakker wordt in een ziekenhuis na gered te zijn door de Yookol-stam. Na het eerste gesprek te voeren met Kirk, het hoofd van de stam, wordt direct duidelijk dat Syberia graag je weg blokkeert. Geheel in stijl van het traditionele genre, moet je ontsnappen uit het ziekenhuis. Voor het grootste deel bestaat de gameplay dan ook uit trial & error, waarbij je verschillende items toepast op verschillende obstakels. Ditmaal kun je de game echter ook via de analoge sticks besturen, in plaats van louter locaties aanklikken.

Hoewel er altijd wel een logische oplo ing is en het begin van de game uiteraard makkelijk aanvoelt, zijn de puzzels tot nu toe niets nieuws. Er is slechts één manier om ze op te lo en en als je met alle personages spreekt, kom je er vanzelf wel. Zo bestond het openen van de uitgang uit een simpele draaipuzzel met de sleutel, waarvan natuurlijk een onderdeel ontbrak. Om het onderdeel te vinden moesten we een brochure vinden, en daarna een sleutel om het onderdeel te bemachtigen. De puzzels doen heel erg denken aan die van de mobile game The Room, maar of ze ook zo uitdagend zijn, is nog maar de vraag.

Media has no description

De soms optionele dialogen zijn echter wel de moeite waard, omdat ze de achtergrondinformatie geven over de intere ante wereld van Syberia. Het ziekenhuis bleek namelijk meer een gerenommeerd gekkenhuis te zijn, vol met mensen die al tientallen jaren worden vastgehouden en barsten van de verhalen. De sterk ingesproken gesprekken maken deze keer ook onderdeel uit van de gameplay, waaraan te zien is dat er duidelijk inspiratie is gehaald uit de hedendaagse games, zoals het keuzesysteem uit de Telltale-games. Dit is zeker geen probleem, want de druk die op sommige keuzes zit maakt het alleen maar intere anter. Helaas bevat Syberia 3 geen meerdere eindes, maar je kunt wel je relatie met personages enigszins beïnvloeden.

Trouw aan zijn roots

In de meeste opzichten blijft Syberia trouw aan zijn roots. De game bestuurt nu middels de analoge stick en gebruikt deze zelfs om subtiele bewegingen als sleuteldraaien te simuleren, maar over het algemeen lijkt het erg op een geëvolueerde versie van de vorige delen. De achtergrond is bewust als graphic novel weergegeven, wat een knap contrast vormt met de rest van de in Unity-gerenderde wereld. Hier en daar kent de game nogal wat ruwe randjes en een slechte lipsync, maar op de een of andere manier draagt dit bij aan de charme van de game.

Vooralsnog lijkt Syberia 3 weer een aparte, maar sfeervolle game te worden. De game vindt plaats in een prachtige wereld, vol mysterieuze personages en deprimerende Oost-Europese gebieden. Het is duidelijk te zien dat de ontwikkelaar geen gigantisch budget tot zijn beschikking heeft, maar dit heeft de game ook niet nodig. In de eerste speelse ie waren de puzzels nog wel een heikel punt, aangezien het nog maar de vraag is of ze boeiend genoeg blijven. De voornaamste valkuil voor Syberia 3 kan zijn dat het vervalt in té traditionele elementen, die het razend intere ante verhaal in de weg kunnen zitten.

Syberia 3 verschijnt 20 april voor de PlayStation 4, Xbox One en pc, en later naar de Nintendo Switch.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou