SWAT: Target Liberty | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De naam SWAT: Target Liberty doetmi chien denken aan de first-person shooters die zowel op consolesals PC zijn uitgekomen, maar niets is minder waar. Net als in de gameKillzone Liberation wordt de actie vanuit het zogenaamde top-downperspectief bekeken in plaats van vanuit de eerste persoon. Aangeziende besturing in Killzone Liberation zo goed werkte voor de PSP, maghet als geen verra ing komen dat ontwikkelaar 3G ook voor dezeaanpak heeft gekozen.

De opzet is simpel. Als speler krijgje de controle over drie leden van een SWAT-team. Eén lid isdirect te besturen, terwijl je de twee anderen door commando's tegeven opdrachten kunt laten uitvoeren. Zoals we gewend zijn vanSWAT-games is het de taak aan je team om 'agre ors' uit teschakelen en onschuldige mensen te redden. De commando's die zijn tegeven slaan vaak op het binnenvallen van een kamer, met of zonder hetgeweld en kabaal van een flashbang of gasgranaat. Ook kunnen despeler en teamleden de (on)schuldige slachtoffers met niet mis teverstane woorden duidelijk maken dat ze zich moeten overgeven. Alsdit is gebeurd, kan worden overgegaan op het vastbinden enondervragen van de doelwitten.

De trainingsmi ies waarop wewerden getrakteerd in de previewversie van de game gaven ons vooralinstructies over hoe op te treden als vijanden zich in een afgeslotenkamer verschansen. De uiteindelijke mi ies gaan echter verder enlaten je ook in levels spelen waarin de slechteriken zonder debescherming van deuren los rondlopen. Dit vergt een behoorlijk anderetactiek dan het binnenvallen van kamers, omdat je aanwezigheid vaakeerder wordt opgemerkt. Een vuurgevecht is op zo'n moment vaakonvermijdelijk.

Toch kan het zeer lonend zijn de agre ors tesparen. Als ze levend worden gepakt kunnen ze waardevolle informatieprijsgeven over vijanden die zich verderop verschansen. Om ze zoverte krijgen is of het verra ingselement belangrijk, of een wolktraangas van je granaten. Door de tegenstander te verdoven zijn zemakkelijker te beïnvloeden en daarna op te pakken.

Hettop-down perspectief brengt een leuk soort gameplay met zich mee. Hetis makkelijk overzicht te krijgen op de situatie en de controle overje teamgenoten met behulp van een cursor en de contextgevoeligefuncties werken goed. De besturing voelt echter nog wel een beetjeonafgewerkt aan. Zo werkt het locken op de vijand nog niet echtintuïtief en ook het systeem van dekking zoeken mag nog watworden verbeterd. Het concept is echter aantrekkelijk en past zeerzeker bij een handheld shooter.

In de uiteindelijke versie vande game moet het SWAT-team verdeeld over 12 mi ies op verschillendeplekken in New York misdadigers uitschakelen. Naast een singleplayermode zullen ook lokaal multiplayer mi ies zijn te spelen in modesmet verschillende doelstellingen, zoals het escorteren van gijzelaarsen het uitschakelen van alle gijzelnemers. We zijn benieuwd hoe hetconcept gaat uitpakken, maar het is ons wel duidelijk geworden dathet potentie heeft.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou